Fujifilm wycofuje film Fujicolor Pro 400H. Smutny dzień dla fotografii analogowej

Autor: Krzysztof Mularczyk

15 Styczeń 2021
Artykuł na: 4-5 minut

Film Pro 400H był jednym z najciekawszych materiałów, które pozostały w stale kurczącej się ofercie profesjonalnych kolorowych negatywów. Niestety 14 stycznia Fujifilm wstrzymało jego produkcję i sprzedaż. Radzimy kupić na zapas, gdyż jego ceny szybko wzrosną.

Choć fotografia analogowa bezsprzecznie przeżywa swoją drugą młodość, szał na film niestety w większości nie obejmuje profesjonalnych materiałów kolorowych, których oferta z roku na rok staje się coraz mniejsza. W ostatnich latach głównie za sprawą Fujifilm, które sukcesywnie pozbywa się mniej popularnych pozycji. Tym razem padło na film Fujicolor Pro 400H, który dzięki swojej „pastelowej” charakterystyce przez lata był pierwszym wyborem pracujących na analogu fotografów ślubnych i portretowych.

Fujicolor Pro 400H - koniec produkcji. Producent tłumaczy się dostępnością surowców

W najnowszej nocie prasowej producent informuje, że z dniem 14 stycznia 2021 wstrzymana została produkcja i sprzedaż tego materiału w wersji 135 (mały obrazek). Jednak i fani średniego formatu nie mają się z czego cieszyć. Dostawy filmu Fujicolor Pro 400H w wariancie 120 mają być realizowane tylko do końca roku.

Producent tłumaczy swoją decyzję względami produkcyjnymi, choć jesteśmy pewni, że gdyby zainteresowanie filmem było wystarczające, to i zdobycie niezbędnych surowców byłoby dalej opłacalne. „Fujifilm Pro 400H to unikalny produkt, pokryty dodatkową, wymagającą specjalnych surowców i chemikaliów powłoką. W związku z coraz mniejszą dostępnością tych materiałów, z żalem zawiadamiamy, że po długich naradach Fujifilm podjęło decyzję o wycofaniu filmu Pro 400H z oferty” - czytamy w oświadczeniu producenta.

Fotografia analogowa ma się najlepiej od lat, ale nigdy nie będzie już podporą segmentu Pro

To kolejny smutny element układanki, składającej się na obecny obraz fotografii analogowej, która choć cieszy się największą popularnością od jakichś 15 lat, to straciła rynek masowy i już nigdy nie będzie tak różnorodna, jak w czasach swojej świetności. Przyczyny tej sytuacji można upatrywać przynajmniej w dwóch miejscach.

Po pierwsze zainteresowanie nowych adeptów fotografii analogowej skupia się głównie na tańszych, powszechnie dostępnych materiałach, które w obecnych czasach i tak nie są łatwe do zdobycia. Z tego miejsca płynnie przechodzimy do drugiego powodu - ceny profesjonalnych filmów kolorowych stały się absurdalnie wysokie.

Ostatni raz, gdy widziałem Fujifilm Pro 400H w stacjonarnym sklepie w Warszawie, sprzedawca życzył sobie za niego grubo ponad 60 zł. Jeszcze parę lat temu w tej cenie mogliśmy kupić kilka slajdów. Do tego dochodzi praktycznie kompletny zanik rynku druku, który w dużej mierze napędzał świat analoga przed laty i był w stanie uzasadnić producentom podtrzymywanie produkcji mniej opłacalnych filmów. Wnioski możecie wysnuć sami.

Fujifilm Fujicolor Pro 400H - charakterystyka filmu

Fujicolor Pro 400H to kolorowy, drobnoziarnisty film analogowy wprowadzony na rynek w 2002 roku. Zapewniał dokładne odwzorowanie kolorów i szczegółów w cieniach oraz szeroką rozpiętość tonalną. Dlatego był popularnym materiałem wykorzystywanym przez fotografów portretowych, ślubnych, modowych i komercyjnych.

Więcej informacji znajdziecie na stronie fujifilm.com.

Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Komentarze
Więcej w kategorii: Akcesoria
 LED Newell Sunny - sprytne oświetlenie dla internetowych twórców
LED Newell Sunny - sprytne oświetlenie dla internetowych twórców
Poręczna i lekka, a przy tym montowana magnetycznie. Newell prezentuje małą lampkę LED Sunny do smartfonów i aparatów.
1
Exascend - nowa marka profesjonalnych kart pamięci na polskim rynku
Exascend - nowa marka profesjonalnych kart pamięci na polskim rynku
Exascend, uznany producent kart pamięci, czytników oraz dysków SSD, wchodzi na polski rynek. Markę reprezentuje Foto7, firma znana z dystrybucji renomowanych producentów, jak np. Manfrotto czy...
2
AOC Graphic Pro U3 - nowe monitory graficzne na każdą kieszeń
AOC Graphic Pro U3 - nowe monitory graficzne na każdą kieszeń
Niska cena, kalibracja sprzętowa i dobre pokrycie kolorów - marka AOC wprowadza nową serię niedrogich monitorów 4K i QHD kierowanych do twórców fotografii, wideo i grafiki.
6
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)