Archiwizacja i backup zdjęć – zobacz, jak robić to dobrze

Archiwizacja i backup zdjęć – zobacz, jak robić to dobrze

Całkowita utrata zdjęć to czarny sen każdego fotografa. Jednak istnieje kilka prostych sposobów, które skutecznie nas przed tym uchronią. Czy wiecie z jak poprawnie archiwizować zdjęcia i tworzyć backup plików?

Bezpowrotna utrata danych stanowi największe zagrożenie dla fotografa - niezależnie czy jesteśmy amatorami czy też zawodowcami. Ważne fotografie, czy to z wakacji, ślubu, czy sesji zdjęciowej powinny być odpowiednio chronione. Niestety, ale wciąż mniej lub nawet bardziej zaawansowani fotografowie słysząc o backupie zdjęć sądzą, że ich ten problem nie dotyczy, lub, że sprowadza się głównie do importu - najlepiej na dwa dyski: stacjonarny i zewnętrzny. Niestety w praktyce może się to okazać niewystarczające. O właściwym zabezpieczeniu zdjęć należy pomyśleć na długo przed naciśnięciem spustu migawki i zrobieniem pierwszego ujęcia.

Backup zaczyna się jeszcze przed wykonaniem zdjęć

Karty pamięci - w szczególności nowsze modele SD - przez wielu są uznawane za niezawodne. Niestety w rzeczywistości tak nie jest. Nośniki danych - podobnie, jak inne urządzenia - mogą w końcu odmówić posłuszeństwa. Gdy tak się stanie możemy bezpowrotnie stracić część, a nawet całość materiału wykonanego podczas sesji. W Internecie bez większego trudu odnajdziemy szereg wypowiedzi profesjonalistów, którzy opisują problem uszkodzonych kart i skasowanych danych. Jednak istnieje pewien sposób, dzięki któremu zapobiegniemy utracie fotografii.

Już na samym początku pracy z aparatem należy odpowiednio skonfigurować ustawienia dotyczące zapisu

Zaawansowane lustrzanki są wyposażone w dwa sloty kart pamięci, więc optymalnym rozwiązaniem jest ustawienie zapisu zdjęć na dwa nośniki jednocześnie. Dzięki temu już w czasie fotografowania jedna z kart będzie służyła jako backup danych. Tym samym zyskujemy pewność, że przy awarii jednego nośnika wszystkie zdjęcia są bezpiecznie zachowane na drugiej karcie.

Mam zdjęcia na karcie - co dalej

Natychmiastowe zgranie materiału z dnia zdjęciowego to rzecz, którą należy niezwłocznie wykonać po zakończonej sesji. Obrazy najlepiej jest skopiować na dysk zewnętrzny tak szybko, jak to tylko jest możliwe. Następnie możemy uruchomić program służący do katalogowania i postprodukcji fotografii, na przykład Lightroom. Już podczas importu na dysk komputera będziemy w stanie wybrać opcję, która umożliwi jednoczesny zapis w dwóch oddzielnych lokalizacjach - w folderze ze zdjęciami umieszczonymi w katalogach oraz w innym miejscu docelowym, na przykład na dysku zewnętrznym. W tym celu należy wybrać dodatkowe miejsce zapisu oraz utworzyć folder o nazwie, która będzie jednoznaczna z jego zawartością. Warto również mieć spójny wzór składający się z daty oraz określonej nazwy, na przykład 2016.06.01_fotopolis_sesja_xxx. Dzięki temu w łatwy sposób odnajdziemy interesujące nas zdjęcia w głównym katalogu programu lub na dysku z kopią zapasową zdjęć.

„To forma medytacji“ - o miłości do latania i fotografii opowiada Filip Wolak
21 Lut 2019
Filip Wolak łączy doświadczenia fotografa i pilota, tworząc wyjątkowe zdjęcia świata widzianego z góry. „Lubię niebanalność, prostotę, czystość formy, równowagę, czasem symetrię (lub jej kompletny brak)“ - zaznacza fotograf.
0
World Press Photo 2019 - poznaliśmy najlepsze zdjęcia prasowe minionego roku
20 Lut 2019
Gratka dla wszystkich miłośników fotografii reportażowej najwyższych lotów. World Press Photo Foundation właśnie zaprezentowało zdjęcia nominowane do najważniejszej nagrody przyznawanej fotografom prasowym.
0
Smartfonem też zrobisz świetne zdjęcie. Ponad 40 prac Polaków wyróżnionych w konkursie Mobile Photography Awards 2018
11 Lut 2019
Poznaliśmy wyniki ostatniej edycji największego konkursu fotografii mobilnej. Wśród wyróżnionych znalazło się wyjątkowo dużo Polaków. Mamy też 1 miejsce w kategorii Architektura
0
Mohammad Baghal Asghari: “Ludzie myślą, że fotografia to prosta, bezwartościowa sztuka”
8 Lut 2019
W fotografii najważniejszą rzeczą jest dla mnie odnajdywanie na co dzień ukrytych dla mnie rzeczy: zaznajamianie się z różnymi religiami, poznawanie historii ludzi. Często tych bardzo prostych, którzy są bohaterami naszego codziennego życia - opowiada nam irański fotograf Mohammad Baghal Asghari, autor projektu "Forgotten Dried Land"
0