Archiwizacja i backup zdjęć – zobacz, jak robić to dobrze

Archiwizacja i backup zdjęć – zobacz, jak robić to dobrze

Całkowita utrata zdjęć to czarny sen każdego fotografa. Jednak istnieje kilka prostych sposobów, które skutecznie nas przed tym uchronią. Czy wiecie z jak poprawnie archiwizować zdjęcia i tworzyć backup plików?

Bezpowrotna utrata danych stanowi największe zagrożenie dla fotografa - niezależnie czy jesteśmy amatorami czy też zawodowcami. Ważne fotografie, czy to z wakacji, ślubu, czy sesji zdjęciowej powinny być odpowiednio chronione. Niestety, ale wciąż mniej lub nawet bardziej zaawansowani fotografowie słysząc o backupie zdjęć sądzą, że ich ten problem nie dotyczy, lub, że sprowadza się głównie do importu - najlepiej na dwa dyski: stacjonarny i zewnętrzny. Niestety w praktyce może się to okazać niewystarczające. O właściwym zabezpieczeniu zdjęć należy pomyśleć na długo przed naciśnięciem spustu migawki i zrobieniem pierwszego ujęcia.

Backup zaczyna się jeszcze przed wykonaniem zdjęć

Karty pamięci - w szczególności nowsze modele SD - przez wielu są uznawane za niezawodne. Niestety w rzeczywistości tak nie jest. Nośniki danych - podobnie, jak inne urządzenia - mogą w końcu odmówić posłuszeństwa. Gdy tak się stanie możemy bezpowrotnie stracić część, a nawet całość materiału wykonanego podczas sesji. W Internecie bez większego trudu odnajdziemy szereg wypowiedzi profesjonalistów, którzy opisują problem uszkodzonych kart i skasowanych danych. Jednak istnieje pewien sposób, dzięki któremu zapobiegniemy utracie fotografii.

Już na samym początku pracy z aparatem należy odpowiednio skonfigurować ustawienia dotyczące zapisu

Zaawansowane lustrzanki są wyposażone w dwa sloty kart pamięci, więc optymalnym rozwiązaniem jest ustawienie zapisu zdjęć na dwa nośniki jednocześnie. Dzięki temu już w czasie fotografowania jedna z kart będzie służyła jako backup danych. Tym samym zyskujemy pewność, że przy awarii jednego nośnika wszystkie zdjęcia są bezpiecznie zachowane na drugiej karcie.

Mam zdjęcia na karcie - co dalej

Natychmiastowe zgranie materiału z dnia zdjęciowego to rzecz, którą należy niezwłocznie wykonać po zakończonej sesji. Obrazy najlepiej jest skopiować na dysk zewnętrzny tak szybko, jak to tylko jest możliwe. Następnie możemy uruchomić program służący do katalogowania i postprodukcji fotografii, na przykład Lightroom. Już podczas importu na dysk komputera będziemy w stanie wybrać opcję, która umożliwi jednoczesny zapis w dwóch oddzielnych lokalizacjach - w folderze ze zdjęciami umieszczonymi w katalogach oraz w innym miejscu docelowym, na przykład na dysku zewnętrznym. W tym celu należy wybrać dodatkowe miejsce zapisu oraz utworzyć folder o nazwie, która będzie jednoznaczna z jego zawartością. Warto również mieć spójny wzór składający się z daty oraz określonej nazwy, na przykład 2016.06.01_fotopolis_sesja_xxx. Dzięki temu w łatwy sposób odnajdziemy interesujące nas zdjęcia w głównym katalogu programu lub na dysku z kopią zapasową zdjęć.

Stanley Kubrick był także świetnym fotografem. Zobaczcie mniej znane oblicze kultowego reżysera
20 Sie 2018
“Mechaniczna Pomarańcza”, “2001: Odyseja kosmiczna”, “Oczy szeroko zamknięte” czy “Full Metal Jacket” to filmowe klasyki, znane niemal wszystkim. Znacznie mniej osób wie, że Stanley Kubrick swoją karierę zaczynał jako fotograf.
0
George Eastman Museum udostępnia serię filmów poświęconych największym przełomom w fotografii. Pozycja obowiązkowa!
14 Sie 2018
Jeżeli kiedykolwiek zastanawialiście się jak długą drogę fotografia przeszła od czasów camery obscury aż do dzisiaj, zobaczcie dokumentalną serię stworzoną przez Goerge Eastman Museum. To fantastyczna podróż przez najważniejsze techniki i odkrycia, które zrewolucjonizowały to medium.
0
Tadeusz Rolke: „Sztuka nie polega na pokazywaniu piękna”
13 Sie 2018
Od czwartku, w warszawskiej galerii Le Guern można oglądać najnowszy projekt Tadeusza Rolke, jednego z mistrzów polskiej fotografii. W dniu wernisażu rozmawialiśmy z autorem o powstawaniu najnowszej serii.
0
Karen Miranda Rivadeneira odtwarza swoje dzieciństwo. "Pomysł ten zrodził się z rozmyślań o pamięci i jej niedoskonałości”
7 Sie 2018
“Uświadomiłam sobie, że brakuje mi wiedzy o mnie samej. Rozmyślając o pamięci i jej wadliwości, postanowiłam odkopać osobiste mity i rodzinne historie” - opowiada nam o swoim projekcie amerykańska fotograf.
0