Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
9
Optyka:
7
Budowa:
8
Nasza ocena:

87%

Niedroga, jasna i kompaktowa 35-tka to obiektyw, którego w systemie Sony brakowało chyba najbardziej. Do tego producent obiecuje świetną optykę. Sprawdzamy czy rzeczywiście ma szansę przekonać do siebie także bardziej wybrednych fotografów.

Autor: Maciej Luśtyk

28 Kwiecień 2020
Artykuł na: 17-22 minuty
Spis treści

Aberracja chromatyczne

Niedroga, kompaktowa konstrukcja swoje zalety musiała przypłacić niestety pewnymi wadami. Przede wszystkim obiektyw cierpi na bardzo widoczną w niektórych wypadkach aberrację chromatyczną. Wystarczy spojrzeć na poniższe przykłady, by zobaczyć z jak dużą skalą aberracji mamy do czynienia - korona drzewa jest niemal cała zaróżowiona, nawet podczas oglądania zdjęcia w rozmiarach ekranowych. W dodatku obecna jest praktycznie na całym kadrze i w szerokim zakresie przysłon i nie maleje wraz z jej domykaniem.

Schemat aberracji dla przysłony f/1.8

Schemat aberracji dla przysłony f/5.6

Schemat aberracji dla przysłony f/11

Jeśli chodzi o liczby, największą aberrację uzyskamy wcale nie przy nominalnym otworze przysłony (f/1.8), gdzie jej rozmiar wynosi 0,92 px. Domknięcie przysłony do f/8 sprawi, że zwiększy się ona do 2,17 px i będzie bardziej uwidaczniać się w rogach.

Nie jest to więc obiektyw dla purystów, którzy oczekują najwyższej możliwej optycznie jakości obrazu. Pociechą jest jednak fakt, że aberrację dość dobrze korygują profile korekcji wad optycznych, możliwe do włączenia z poziomi korpusów Sony.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

f/1.8

f/4

f/11
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 24 mm f/2 DG DN i 90 mm f/2.8 DG DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma 24 mm f/2 DG DN i 90 mm f/2.8 DG DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Dwa nowe modele Sigma z linii Contemporary, to stylowe, świetnie wykonane i przede wszystkim bardzo kompaktowe stałki. Jak spisują się w praktyce? Mieliśmy okazję to sprawdzić podczas krótkich,...
17
Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM - test obiektywu
Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM - test obiektywu
Kompaktowy Canon RF 70-200 mm f/4L IS USM ma być najbardziej atrakcyjną opcją na wejście w świat reporterskich długich zoomów we współczesnych systemach...
18
Canon RF 100 mm f/2.8L Macro IS USM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Canon RF 100 mm f/2.8L Macro IS USM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Czy następca cenionego modelu Canon EF 100 mm f/2.8L Macro IS to konstrukcja jeszcze doskonalsza? Na papierze możliwości robią wrażenie. A jak jest w praktyce? W oczekiwaniu na pełny test...
37
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)