Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
8
Optyka:
7
Budowa:
8.5
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

82%

Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.

Autor: Michał Chrzanowski

26 Październik 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Podsumowanie

Samyang AF 14 mm f/2.8 EF to obiektyw, który zapewnia świetny stosunek ceny do jakości. Za około 3500 zł otrzymamy konstrukcję nie tylko nawiązującą wymierną walkę z dużo droższą konkurencją, ale w niektórych aspektach gwarantującą imponujące osiągi. Jednak nie oznacza to, że mamy do czynienia z idealnym szkłem. Jest także druga strona medalu - ta z wpadkami, które w pewnym sensie dałoby się uniknąć.

Układ optyczny musimy pochwalić za rozdzielczość - zwłaszcza w centrum kadru, gdzie otrzymujemy dobrą wyrazistość w całym zakresie przysłon. Słabiej wypadają brzegi planu fotograficznego (głownie na f/2.8), ale to było do przewidzenia. Niemniej jednak już po przymknięciu otworu obiektywu możemy cieszyć się ostrzejszymi ujęciami. Poza tym Samyang świetnie spisał się podczas pracy w trudnym oświetleniu - bliki i flary stanowią jedynie marginalny problem. Z kolei w kwestii korygowania wad optyki producentowi udało się okiełznać jedynie aberrację chromatyczną. Ale w jaki sposób! Ta praktycznie nie występuje w kadrze, a jeżeli kolorystyczne obramowania już się ujawnią, to i tak dojrzymy je wyłącznie na powiększeniach rogów zdjęcia. Natomiast znacznie więcej oczekiwaliśmy po korygowaniu winietowania. Konstruktorzy sromotnie obali ten egzamin. Ogromną winietę zauważymy na f/2.8, ale charakterystyczne i widoczne zaciemnienia występują także na przysłonie f/22. Również zniekształcenia obrazu mogłyby być lepiej poprowadzone, a tak mamy do czynienia z dystorsją falistą, którą nie trudno nie zauważyć na fotografiach.

Do mocnych stron testowanego Samyanga należy także bardzo dobą jakość wykonania, do której tak naprawdę trudno się przyczepić (przymykamy oko permanentny montaż osłony przeciwsłonecznej). Otrzymujemy wyjątkowo lekki, a mimo to niemal pancerny tubus, który dodatkowo został uszczelniony przed pyłem i zachlapaniami. Całość natomiast została utrzymana w minimalistycznym designie, który jest już charakterystycznym wyznacznikiem koreańskiego producenta. Po stronie zalet musimy także zapisać wyjątkowo szybki, wręcz niesłyszalny i precyzyjny system autofokusa, który nie zawodzi nawet w trudnych warunkach.

Plusy

  • dobra jakość wykonania metalowego i uszczelnionego tubusu
  • minimalistyczny i stylowy design
  • szybki i precyzyjny autofokus
  • dobra rozdzielczość obrazu w centrum kadru
  • odpowiednia rozdzielczość na brzegach kadru w przedziale f/4-f/22
  • plastyczne rozmycie nieostrości na f/2.8 przy minimalnej odległości ostrzenia 20 cm (jak na sprzęt tej klasy)
  • bardzo dobrze korygowana aberracja chromatyczna
  • dobra praca pod ostre światło

Minusy

  • osłona przeciwsłoneczna zamocowana na stałe
  • słaba rozdzielczość na brzegach kadru (przysłona f/2.8)
  • duża dystorsja falista
  • ogromna winieta widoczna w całym zakresie przysłon
Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
8
Optyka:
7
Budowa:
8.5
Ocena ogólna

82%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły