Dystorsja

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
8
Optyka:
7
Budowa:
8.5
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

82%

Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.

Autor: Michał Chrzanowski

26 Październik 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Dystorsja

Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje poziom i charakterystykę dystorsji dla danej ogniskowej.

Wśród konstrukcji optycznych możemy wyróżnić dwie główne dystorsje - beczkową i poduszkową. Jednak występuje także trzeci rodzaj - dystorsja falista. Jest ona mniej spotykana, ale jest za to jednym z najbardziej dokuczliwych zniekształceń obrazu, w kadrze objawiającym się jako zauważalnie pofalowane linie. Na problematyczność tego rodzaju anomalii natrafimy w programach graficznych. Gdy nie mamy wgranego profilu danego obiektywu to możemy zapomnieć o manualnej i skutecznej korekcie perspektywy.

Dystorsja falista jest świadomie wprowadzana przez producentów już na etapie projektowania układu optycznego ultraszerokokątnych obiektywów. W pewnym sensie posiłkują się oni tym rodzajem anomalii, by wizualnie wyprowadzić zniekształcenia obrazu. Zamiast wyraźnych wypukłości lub wklęśnięć kadru otrzymujemy charakterystyczne fale lub „wygięcie obrazu“ ku górze na skraju planu fotograficznego. I właśnie z takim rodzajem dystorsji mamy do czynienia w przypadku Samyang AF 14 mm f/2.8 EF, którego ogniskowa na pełnej klatce zapewnia kąt widzenia wynoszący 116,6°.

W naszym laboratorium DxO zanotowaliśmy wynik 0.86%. Z łatwością już po bliższym przyjrzeniu się możemy zauważyć nierównomierność linii poprowadzonych na planie fotograficznym. Wspomnieliśmy, że problemem dystorsji falistej jest niemożliwość wyprostowania jej w programach do edycji zdjęć. Na szczęście jej profil generowany przez Samyanga będziemy mogli w pewnym stopniu zminimalizować - choć nie ograniczymy w 100 procentach.

Dystorsja w praktyce

1/250s, f/2.8, ISO 4000
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Powiązane artykuły