Winietowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
8
Optyka:
7
Budowa:
8.5
Marka:
Samyang
Nasza ocena:

82%

Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.

Autor: Michał Chrzanowski

26 Październik 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje mapę winietowania dla nominalnego otworu przysłony.

Połączenie ultraszerokiej ogniskowej i dużego otworu przysłony to idealny przepis na duże winietowanie. I z taką też wadą układu optycznego mamy do czynienia w przypadku Samyanga AF 14 mm f/2.8 EF. W naszym laboratorium DxO podczas fotografowania w formacie RAW z wykorzystaniem nominalnego otworu przysłony f/2.8 otrzymaliśmy wynik 51%, co w przeliczeniu daje spadek jasności na brzegach o około 1.2 EV. Jest to już bardzo dużo, przez co bez trudu w kadrze zauważymy winietę - oczywiście mocniej na tych zdjęciach, na których tło będzie bardziej ujednolicone. Niestety ten problem nie mija nawet po przymknięci otworu obiektywu. Charakterystyczne i spore zaciemnienia skrajnych części planu fotograficznego zauważyliśmy na f/4 i f/5.6, gdzie winieta wyniosła odpowiednio 46% i 40%, czyli około 0.9-0.8 EV. Jednak nawet w przedziale f/8-f/22 winietowanie utrzymało się na poziomie 37% (spadek jasności wyniósł około 0.7 EV). Jak więc możemy zauważyć, Samyang w tej części testu wypadł bardzo słabo, osiągając jeden z gorszych wyników w tej klasie sprzętu.

Winietowanie w praktyce

1/250s, f/2.8, ISO 3200
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły