Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

80%

Ciekawi jak w naszym teście wypadł nowy M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO? Zobaczcie, czy jest to obiektyw godny najbardziej wymagającego fotografa.

Autor: Michał Chrzanowski

30 Marzec 2018
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Podsumowanie

Testowanie obiektywów z rodziny M.Zuiko PRO powoli staje się przewidywalne. Olympus po raz kolejny dopiął swego i w ręce wymagających fotografów przekazał stałkę, która wręcz ociera się o granicę perfekcji. Wykonanie tego modelu stanowi klasę samą w sobie. Otrzymujemy metal i szkło zamknięte w uszczelnionym i stylowym tubusie, który pod względem designu jest klonem swoich starszych braci, co także stanowi zaletę. Do tego dochodzi błyskawiczny i cichy, a przy tym nad wyraz precyzyjny autofokus z zaawansowanym mechanizmem MSC. Jednak najmocniejszym punktem tej konstrukcji okazał się układ optyczny z wysoką i wyrównaną rozdzielczością, piękną plastyką obrazu, kremowymi nieostrościami na f/1.2 oraz znikomą winietą i dystorsją.

Tak naprawdę trudno jest się przyczepić do M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO, ale nie oznacza to, że ten jest pozbawiony wszelkich mankamentów. Te jednak na szczęście nie są wyjątkowo uciążliwe i da się z nimi żyć. Mamy tu na myśli rosnącą aberrację chromatyczną wraz z przymykaniem przysłony. Jednak w tym miejscu musimy zaznaczyć, że do f/2.8 wartość anomalii nie przekracza jednego piksela, czyli jest dobrze korygowana. Natomiast mogą już przeszkadzać zauważalne bliki i flary, które występują podczas fotografowania w kontrastowym oświetleniu. Tu pomogłaby osłona przeciwsłoneczna. Niestety nie znajdziemy jej w zestawie - musimy ją kupić jako oddzielne akcesorium.

Plusy

  • bardzo dobre wykonanie
  • uszczelniony tubus
  • spójny design
  • precyzyjny i błyskawiczny autofokus
  • świetna plastyka obrazu
  • miękkie rozmycia nieostrości
  • wysoka rozdzielczość w centrum i na brzegach kadru
  • wbudowany profil niwelujący dystorsję (algorytm jest kompatybilny z większością programów graficznych)
  • odpowiednio korygowana winieta

Minusy

  • stosunkowo duże wymiary jak na obiektyw do systemu Mikro Cztery Trzecie
  • wzrost aberracji chromatycznej wraz z przymykaniem przysłony
  • zauważalne bliki i flary
  • ubogi zestaw handlowy
  • wysoka cena
Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
8
Budowa:
8
Ocena ogólna

80%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)