Canon EF-S 35 mm f/2.8 Macro IS STM - Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
8
Budowa:
7.5
Marka:
Canon
Nasza ocena:

79%

Canon nie ukrywa, że model EF-S 35 mm f/2.8 Macro IS STM ma być gwarantem zupełnie nowej jakości w makrofotografii. Czy tak będzie w istocie? Postanowiliśmy to sprawdzić.

Autor: Michał Chrzanowski

4 Wrzesień 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formatach RAW i JPEG z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Rozdzielczość obrazu jaką zapewnia nowy Canon nie należy do najwyższych, co udowadnia wykres funkcji MTF50 wygenerowany dla plików RAW. Natomiast warto podkreślić, że jakość zdjęć uzyskana na brzegach nie odbiega zbytnio od tej otrzymanej w centrum planu fotograficznego.

W przedziale f/2.8-f/11 zdjęcia będą prezentować bardzo wyrównaną rozdzielczość na poziomie 28-30 lp/mm w centrum i 21-23 lp/mm na brzegach. Jednak jeżeli przysłonę przymkniemy do f/8 lub f/11 to powinniśmy zanotować minimalny wzrost wyrazistości na całym planie fotograficznym. To dobrze, ponieważ w fotografii makro i tak korzystamy z nieco bardziej domkniętego otworu przysłony. Jednak odradzamy fotografowanie w przedziale f/16-f/32. W tym zakresie zachodzi już zjawisko dyfrakcji, przez co jakość obrazu spada poniżej akceptowalnych wartości.

Dla porównania zamieszczamy również wykres funkcji MTF50 dla fotografii zapisanych w formacie JPEG. Algorytmy Canona wyostrzyły obraz, dzięki czemu rozdzielczość uległa podwyższeniu. Nie zmieniła się natomiast charakterystyka wykresu - różnica w jakości obrazu pomiędzy centrum a brzegami kadru prezentuje podobne wartości.

Rozdzielczość obrazu w praktyce

1/50s, f/8, ISO 200

1/160s, f/2.8, ISO 100
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
To dziś najlżejszy i najbardziej poręczny teleobiektyw w swojej klasie. Oto, jak ta wyjątkowa konstrukcja dla fotografów sportu i dzikiej przyrody sprawdza się w praktyce.
22
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Najjaśniejszy obiektyw standardowy w ofercie producenta pretenduje do miana najdoskonalszej konstrukcji tego typu na rynku. Sprawdzamy czy będąc o połowę tańszym jest w stanie...
29
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
22