Canon EF-S 35 mm f/2.8 Macro IS STM - Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
7.5
Optyka:
8
Budowa:
7.5
Marka:
Canon
Nasza ocena:

79%

Canon nie ukrywa, że model EF-S 35 mm f/2.8 Macro IS STM ma być gwarantem zupełnie nowej jakości w makrofotografii. Czy tak będzie w istocie? Postanowiliśmy to sprawdzić.

Autor: Michał Chrzanowski

4 Wrzesień 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formatach RAW i JPEG z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Rozdzielczość obrazu jaką zapewnia nowy Canon nie należy do najwyższych, co udowadnia wykres funkcji MTF50 wygenerowany dla plików RAW. Natomiast warto podkreślić, że jakość zdjęć uzyskana na brzegach nie odbiega zbytnio od tej otrzymanej w centrum planu fotograficznego.

W przedziale f/2.8-f/11 zdjęcia będą prezentować bardzo wyrównaną rozdzielczość na poziomie 28-30 lp/mm w centrum i 21-23 lp/mm na brzegach. Jednak jeżeli przysłonę przymkniemy do f/8 lub f/11 to powinniśmy zanotować minimalny wzrost wyrazistości na całym planie fotograficznym. To dobrze, ponieważ w fotografii makro i tak korzystamy z nieco bardziej domkniętego otworu przysłony. Jednak odradzamy fotografowanie w przedziale f/16-f/32. W tym zakresie zachodzi już zjawisko dyfrakcji, przez co jakość obrazu spada poniżej akceptowalnych wartości.

Dla porównania zamieszczamy również wykres funkcji MTF50 dla fotografii zapisanych w formacie JPEG. Algorytmy Canona wyostrzyły obraz, dzięki czemu rozdzielczość uległa podwyższeniu. Nie zmieniła się natomiast charakterystyka wykresu - różnica w jakości obrazu pomiędzy centrum a brzegami kadru prezentuje podobne wartości.

Rozdzielczość obrazu w praktyce

1/50s, f/8, ISO 200

1/160s, f/2.8, ISO 100
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39