Zostań w domu, zamów taniej!
Nie wychodź z domu i zamów online swoje ulubione pisma 20% taniej. Skorzystaj z kodu rabatowego: czytajwdomu

Fotografowanie

Panasonic Lumix G1 jest dość rewolucyjną konstrukcją na rynku fotograficznym. G1 ma być idealnym połączeniem najlepszych cech kompaktu - niewielka waga, rozmiary i łatwa obsługa z najlepszymi cechami lustrzanki - szybki autofokus i wysoka jakość zdjęć na którą składa się wymienna optyka i dość duża matryca. Zapraszamy do bliższego przyjrzenia się tej nowatorskiej konstrukcji.
0

Autor: Marcin Falana

28 Listopad 2008
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

6. Fotografowanie

Szybkość działania

Panasonic G1 jest gotowy do wykonania zdjęcia po niecałej sekundzie od włączenia.

Wyznacznikiem szybkości działania aparatu poza prędkością działania autofokusa jest prędkość wykonywania zdjęć seryjnych. Test prędkości zdjęć seryjnych wykonaliśmy na manualnych ustawieniach autofokusa, w trybie ekspozycji M na czasie 1/250 s, korzystaliśmy z karty pamięci SD Panasonic 6 klasy. Jeżeli chodzi o JPEG-i w najwyższej rozdzielczości to w 10 s G1 wykonał 31 klatek, zatem G1 trzyma deklarowane przez producenta 3 kl/s. Jeżeli chodzi o RAW-y to G1 trzyma prędkość 3 kl/s w serii do 6 klatek, następnie zwalnia i w 10 s rejestruje około 10 klatek. Przy równoległym zapisie JPEG+RAW G1 wykonał 6 kl w nieco ponad 3s, a następnie zwalnia i w 10 s wykonuje 8 kl.

Pod względem prędkości zdjęć seryjnych Panasonic G1 wypada trochę gorzej od amatorskich lustrzanek, jednak różnica jest na tyle nieduża, że G1 nie ma się czego wstydzić.

Pomiar ostrości

Pod względem szybkości działania autofokusa Panasonic G1 osiąga rezultaty bardzo podobne do lustrzanek, a trzeba pamiętać, że pomiar ostrości w G1 jest realizowany za pomocą detekcji kontrastu. Do czasów G1 taki rodzaj pomiaru ostrości był kojarzony ze zdecydowanie wolniejszym działaniem niż autofokus działający na zasadzie detekcji fazowej. Panasonic G1 wyznacza nowe standardy w działaniu pomiaru ostrości na zasadzie detekcji kontrastu. Autofokus działa szybko i nawet w dość ciemnych warunkach nie ma problemu z ustawianiem ostrości.



Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

Panasonic G1 pozwala na wybór jednego z trzech trybów ustawiania ostrości:

  • AFS - pojedynczy
  • AF-C - ciągły
  • MF - manualny

Poza tym do dyspozycji mamy:

  • detekcję twarzy
  • śledzenie obiektu - bardzo sprawnie działający tryb, polegający na śledzeniu wybranego przez nas obiektu
  • 23-polowe ustawianie ostrości - aparat korzystając z 23 pól automatycznie dobiera ostrość
  • 1-polowe ustawianie ostrości - z możliwością wyboru punktu ostrości i jego wielkości
wybór wielkości pomiaru ostrości

Tryby ekspozycji

Na tarczy trybów Panasonica G1 znajdziemy zarówno programy tematyczne, scenerie, pełną automatykę jak i tryby M, A i P przeznaczone dla bardziej zaawansowanych fotografów. Zestaw programów G1 idealnie plasuje się na poziomie amatorskiej lustrzanki albo zaawansowanego kompaktu.

tarcza trybów

Wśród trybów wyróżniamy:, poza tym aparat korzysta z zestawu automatycznych funkcji, które mają zapewnić zadowalające rezultaty;P - program z fleksją, który pozwala na automatyczny dobór ekspozycji do pomiaru światła jaki wybraliśmy, fotografujący ma możliwość zmiany czasu i przysłony jednak ich wzajemny stosunek pozostaje bez zmian, znaczy to, że zwiększając czas naświetlania zmniejszamy otwór przysłony, a skracając czas otwieramy przysłonę, po wciśnięciu tarczy nastaw możemy za jej pomocą wprowadzić korektę ekspozycji;A - priorytet przysłony;S - priorytet czasu otwarcia migawki;M - tryb manualny;CUST - w tym trybie mamy możliwość zaprogramowanie 3 własnych ustawień w menu własnym aparatu;Tryb kolor - w tym trybie mamy możliwość dostosowania koloru, jasności i nasycenia,;SCN - w tym trybie mamy do wyboru 5 scenerii: zachód słońca, impreza, dziecko 1, dziecko 2, zwierzę;Portret - do wyboru mamy portret normalny, gładka skóra, w plenerze, w pomieszczeniach, kreatywny;Krajobraz - normalny, natura, architektura, kreatywny;Sport - normalny, w plenerze,w pomieszczeniach, kreatywny;Makro - kwiat, żywność, obiekty, kreatywny;Portret w nocy - portret noc, krajobraz noc, iluminacja, kreatywny]

Pomiar światła

W modelu Lumix G1 do dyspozycji mamy pomiar:

  • wielosegmentowy - korzystający z 144 stref pomiaru
  • centralnie ważony
  • punktowy

Zmiany trybu pomiaru światała możemy dokonać zarówno za pomocą Q.MENU jak i dedykowanego przycisku nawigatora.

wybór trybu pomiaru światła

Działanie poszczególnych metod pomiaru światła nie budzi zastrzeżeń - działają one zgodnie ze swoją charakterystyką. Większość czasu korzystałem z pomiaru wielosegmentowego, który dawał bardzo dobre rezultaty. Test pomiaru punktowego polegający na fotografowaniu białej kartki w różnym oświetleniu dał rezultaty bliskie 18% szarości. Więc spokojnie można korzystać z tej metody pomiaru jak w lustrzankach.

Napęd i bracketing

Panasonic G1 oferuje możliwość wykonywania zdjęć pojedynczo i w serii, do dyspozycji mamy także samowyzwalacz, który możemy nastawić na 2 lub 10 s Poza tym G1 pozwala na wykonanie 3 zdjęć z samowyzwalaczem nastawionym na 10 s.

Panasonic G1 daje możliwość wykonania zaprogramowanej sekwencji 3, 5 lub 7 zdjęć ze zmianą parametrów co 1/3 lub 2/3 EV. Możemy także ustawić kolejność wykonywanych w sekwencji zdjęć. Poniżej prezentujemy zakładkę bracketingu.

opcje bracketingu

Do dyspozycji mamy także bracketing balansu bieli. Uruchamiamy go w trybie dostrajania balansu bieli za pomocą przedniej tarczy nastaw.

bracketing balansu bieli

Stabilizacja obrazu

W G1 zastosowano optyczną stabilizację obrazu polegającą na umieszczeniu ruchomej soczewki w obiektywie. Jest to identyczny system jaki stosuje Panasonic w kompaktowych Lumixach. Włącznik stabilizacji znajduje się z lewej strony obiektywu. W menu aparatu czy Q.MENU możemy wybrać jeden z trzech trybów pracy stabilizacji:

  • 1 - stabilizacja działa cały czas
  • 2 - stabilizacja działa gdy wciśniemy spust migawki
  • 3 - stabilizacja ruchów pionowych, przydatne przy śledzeniu przedmiotu

Stosując zasadę mówiącą, że jesteśmy w stanie utrzymać z ręki czas, który jest odwrotnością ogniskowej obiektywu jaki używamy przy fotografowaniu z obiektywem 90 mm nie powinniśmy mieć problemu z utrzymaniem czau 1/90 s. Podczas testu stabilizacji użyliśmy najdłuższej ogniskowej obiektywu 14-45mm co po przemnożeniu przez 2 daje 90 mm. Wydłużając czas ekspozycji byliśmy w stanie utrzymać czas 1/8 s. Przy 1/4 s zdjęcia wychodziły delikatnie poruszone. Wynika z tego, że byliśmy w stanie wydłużyć czas ekspozycji o jakieś 3 EV co jest przyzwoitym wynikiem.

porównanie działania stabilizacji obrazu od góry 1/60, 1/30, 1/15, 1/8, 1/4 s

Balans bieli

Panasonic G1 został wyposażony we wszystkie możliwe tryby balansu bieli. Poniżej prezentujemy listę dostępnych ustawień:

  • Auto
  • Światło dzienne
  • Pochmurno
  • Zacienienie
  • Światło halogenowe
  • Lampa błyskowa
  • Ustawienie ręczne
  • Według Kelvinów

Zmiany balansu bieli możemy dokonywać z poziomu Q.MENU, menu lub za pomocą dedykowanego przycisku nawigatora.

balans bieli

G1 daje możliwość dostrojenia balansu bieli w zakresie niebieski-brązowy i purpurowy-zielony. Poniżej prezentujemy

korekta balansu bieli

Automatyczny balans bieli działa w Panasonicu G1 w przyzwoity sposób dość trafnie rozpoznając źródło światła. Nasze studyjne lampy fluorescencyjne zostały zdefiniowane przez automatyczny balans bieli G1 poprawie chociaż widać delikatną niebieską dominantę. Natomiast przy ustawieniach zdefiniowanych uzyskaliśmy natomisat lekką dominantę brązową. Podczas codziennego fotografowania nie zauważyłem znacznych odstępstw od prawidłowego działania automatycznego pomiaru balansu bieli.

górne zdjęcie przedstawia balans bieli ustawiony automatycznie, dolne według wzorca

Opcje korekty obrazu

Panasonic G1 pozwala na ustawienie jednego z kilku trybów filmu. Do wyboru mamy:

  • Standardowy
  • Dynamiczny
  • Natura
  • Stonowany
  • Nostalgiczny
  • Jaskrawy (Vibrant)
  • Czarno-biały standard
  • Czarno-biały - dynamiczny
  • Czarno-biały - stonowany
  • Mój film 1
  • Mój film 2
  • Multi film - pozwala na wykonie 3 klatek w różnych trybach

W każdym z trybów możemy dostosować kontrast, wyostrzenia nasycenie i redukcję szumu. Poniżej prezentujemy zestawienie jednej sceny sfotografowanej na różnych trybach filmu.

od lewej góry Standardowy, Dynamiczny, Natura, Stonowany, Nostalgiczny, Jaskrawy (Vibrant), Czarno-biały standard, Czarno-biały - dynamiczny,Czarno-biały - stonowany

Podsumowanie

Największy plus w tej części testu należy się Panasonicowi G1 za szybki autofocus działający na zasadzie detekcji kontrastu. Kolejny plus G1 dostanie także za autofokus tym razem za sprawnie działającą funkcję śledzenia obiektu. Nie można też narzekać na pomiar światła i stabilizację obrazu. Lepiej G1 mógłby wypaść przy zdefiniowanych ustawieniach balansu bieli na białą kartkę.

+ szybki autofokus

+ śledzenie obiektu

+ pomiar światła

+ bracketing

+ stabilizacja obrazu

- zdefiniowany balans bieli

Spis treści
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Canon EOS R6 - test aparatu
Canon EOS R6 - test aparatu
Choć to EOS R5 zgarnął całą uwagę fotografów podczas lipcowych premier, dużo ciekawszym i bardziej praktycznym aparatem może okazać się mniej zaawansowany model EOS R6. Czy to wreszcie...
6
5
Nikon D780 - test aparatu
Nikon D780 - test aparatu
Nikon nie rezygnuje jeszcze ostatecznie z lustrzanek. Sprawdźmy co oferuje długo wyczekiwany następca, jednej z najpopularniejszych pełnych klatek na rynku.
22
8
Leica Q2 Monochrom - pierwsze wrażenia i zdjęcia testowe [RAW]
Leica Q2 Monochrom - pierwsze wrażenia i zdjęcia testowe [RAW]
Jak fotografuje się pełnoklatkowym kompaktem z czarno-białą matrycą 46 Mp? W nasze ręce trafił jeden z pierwszych egzemplarzy nowe Leiki Q2 Monochrome!
34
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)