Panasonic Lumix G1 - pierwsza hybryda z systemu Mikro Cztery Trzecie!

Autor: Michal Grzegorczyk

12 Wrzesień 2008
Artykuł na: 6-9 minut
Zapowiedź systemu Mikro Cztery Trzecie pojawiła się kilka tygodni temu i wywołała spore poruszenie wśród użytkowników. Dziś słowa zamieniły się w konkretny produkt - Panasonic Lumix G1. 12-megapikselowa matryca, 3-calowy obrotowy ekran LCD, wielkość kompaktu, dostępność funkcji łatwa jak w lustrzankach i możliwość wymiany obiektywów - taka mieszanka jeszcze niedawno wydawała się nierealna.

Ogłoszony niedawno system {LNK|https://www.fotopolis.pl/index.php?n=7643;Mikro Cztery Trzecie wzbudził ożywione dyskusje wśród użytkowników. Zdecydowana większość fotoamatorów patrzyła na ten pomysł przychylnym okiem. Wiele osób od dawna przepowiadało, że takich ruch któregoś z producentów prędzej czy później nastąpi. Pozbycie się z lustrzanek lustra daje ogromną zaletę w postaci większej poręczności, przy jednoczesnym zachowaniu tej samej jakości zdjęć. Istotne minusy są dwa: brak wizjera optycznego i szybkiego autofokusa, opartego na detekcji fazy. Obydwa nie będą bardzo dokuczliwe dla amatorów, którzy do tej używali prostych kompaktów. Obydwa problemy da się też z czasem rozwiązać poprzez rozwinięcie istniejących technologii (na przykład lepsze o kilka rzędów wizjery cyfrowe używane są już teraz w sprzęcie produkowanym dla wojska, kwestią czasu jest przeniesienie tych technologii do urządzeń konsumenckich).

Panasonic Lumix G1

Przyjrzyjmy się dzisiejszej nowości Panasonica. Lumix G1, zgodnie z zapowiedziami, został wyposażony w matrycę zgodną ze standardem 4/3. Dokładniej - sensor Live Mos o rozdzielczości 12,1-megapiksela z systemem samoczyszczącym. Współpracuje z nią nowy procesor Venus Engine HD. Użytkownik dostaje do dyspozycji zakres czułości zaczynający się od ekwiwalentu ISO 100, kończący na ISO 3200. Prędkość zdjęć seryjnych to 3 kl/s. W jednej serii może się znaleźć maksymalnie 7 RAW-ów, ilość JPEG-ów limitowana jest tylko przez pojemność nośnika.

Panasonic Lumix G1 w niebieskiej wersji kolorystycznej

Nowością systemu Mikro Cztery Trzecie jest zmodyfikowany bagnet. Pasować będą do niego nowe, dedykowane szkła, a za pośrednictwem specjalnego adaptera również wcześniejsze konstrukcje przeznaczone dla systemu 4/3. W tym miejscu musimy wspomnieć o pewnym niemiłym fakcie. Autofokus zadziała tylko w przypadku użycia szkieł obsługujących do tej pory tryb detekcji kontrastu. Lista tych obiektywów nie jest niestety zbyt długa:

  • Panasonic Leica D Summilux 25mm F1.4 ASPH
  • Panasonic Leica D Vario-Elmar 14-50mm F3.8-5.6 ASPH. Mega OIS
  • Panasonic Leica D Vario-Elmar 14-150mm F3.5-5.6 ASPH. Mega OIS
  • Olympus Zuiko 25 F2.8 "Pancake"
  • Olympus Zuiko Digital ED 14-45mm F3.5-5.6
  • Olympus Zuiko Digital ED 40-150mm F4-5.6

W przypadku innych obiektywów pozostaje ostrzyć ręcznie, albo je sprzedać i cierpliwie czekać na zbudowanie przez producentów systemu szkieł z nowym bagnetem. Oczywiście ze wszystkimi szkłami Mikro Cztery Trzecie AF będzie działał. W tym temacie warto jeszcze wspomnieć o kilku opcjach: można wybierać pomiędzy użyciem pojedynczego pola AF lub wszystkich 23 pól, można skorzystać z funkcji AF Tracking, można wreszcie szybko zmieniać wielkość pola AF. Co więcej, producent podkreśla, że system automatycznego ustawiania ostrości będzie działał szybko, oczywiście w porównaniu do detekcji kontrastu znanej z innych aparatów.

Panasonic Lumix G1 w niebieskiej wersji kolorystycznej

Kadrowanie może się odbywać na dwa sposoby: poprzez ekran LCD i wizjer, oczywiście elektroniczny. Obydwa podzespoły prezentują się dość ciekawie. Wizjer ma rozdzielczość 1 440 000 punktów (świetny wynik) i włącza się automatycznie po przytknięciu do niego oka. Ekran LCD ma przekątną wynoszącą 3 cale, rozdzielczość 460 000 punktów i jest odchylany we wszystkich kierunkach (włącznie z obróceniem ekranem do obudowy) - brawo! "Na papierze" wygląda to wygodnie, podobnie zresztą jak układ przycisków na obudowie: obok tradycyjnej tarczy wyboru trybu, znalazł się przełącznik napędu, a z drugiej strony przełącznik trybu działania AF. Jak całość sprawdzi się w praktyce pokażą dopiero testy.

wygodne kadrowanie

Panasonic Lumix G1, oferując RAW-y, manualne ustawienia, gorącą stopkę, migawkę z czesem 1/4000 s. czy wyjście HDMI, mruga okiem do zaawansowanych użytkowników. Z drugiej strony producent nie mógł zapomnieć o tych, którzy do tej pory używali kompaktów i przechodząc na sprzęt z wyższej półki (zaawansowania technicznego) chcą zachować łatwość obsługi. Stąd obecność trybu Intelligent Auto, detekcji twarzy, detekcji poruszenia (uruchamia się stabilizacja w obiektywie), detekcji ruszającego się obiektu (zwiększa się czułość matrycy), detekcji poziomu oświetlenia Intelligent Exposure, automatycznego wyboru trybu tematycznego Intelligent Scene Selector czy automatycznego rozpoznawania przedmiotu w trybie AF Tracking. Trzeba przyznać, że to sporo automatyki jak na jeden aparat. Początkujący będą zachwyceni, bardziej zaawansowani większość tych funkcji sobie wyłączą.

adapter 4/3 - Mikro 4/3

Na koniec przyjrzyjmy się jeszcze jednemu - wymiarom. Aparaty w nowym systemie miały być wyraźnie mniejsze od lustrzanek. Patrząc na Olympusa E-420, niektórzy zaczynali w to powątpiewać. Jak jest w rzeczywistości?

  • Olympus E-420: 130 x 91 x 53 mm, 440 g
  • Lumix G1: 124 x 84 x 45 mm, 380 g

Najwyraźniej się udało.

budowa wewnętrzna Lumixa G1

Lumix G1 będzie dostępny w kolorach czarnym, niebieskiem i czerwonym. Na razie nie znamy ceny tego aparatu. Wiemy jedynie, że do sprzedaży ma trafić na początku listopada.] Poniżej prezentujemy specyfikację techniczną aparatu:

NazwaPanasonic Lumix DMC-G1
Typkompakt cyfrowy z wymienną optyką
Efektywna rozdzielczość12,1 Mp
Sensor
  • 4/3 Live MOS
  • 17,3 x 13,0 mm
  • 13,06 Megapikseli (12,1 efektywnych)
  • filtr RGB i wbudowany filtr niskoprzepustowy
  • Supersonic Wave Filter (filtr antypyłowy)
PamięćSD/SDHC/MMC
Rozdzielczość
  • proporcja 4:3{LST
;proporcja 3:2
  • 4000 x 2672
  • 2816 x 1880
  • 2048 x 1360
;proporcja 16:9
  • 4000 x 2248
  • 2816 x 1584
  • 1920 x 1080
}
Formaty zapisu obrazu
  • JPEG (Exif 2.2)
  • RAW
  • RAW + JPEG
Poziom kompresjiJPEG: 2 poziomy - standard i fine
Jakość kompresjib.d.
Obiektyw
  • obiektywy z mocowaniem Micro 4/3
  • współczynnik powiększenia 2x
  • obiektywy 4/3 poprzez adapter
Stabilizacja obrazuw wybranych obiektywach
Zoom cyfrowydo 4x
Przysłonaco 1/3 EV (w zależności od obiektywu)
Migawka60 - 1/4000 s + bulb
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Program (z shift'em)
  • priorytet przysłony
  • priorytet migawki
  • ustawienia manualne
  • programy tematyczne:{LST
}
Pomiar światła
  • matrycowy
  • centralnie ważony
  • punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-3 EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjiprzycisk AEL/AFL lub spust migawki do połowy
Autobracketing3 klatki, skok od 1/3 EV do 2 EV
Metody pomiaru ostrości
  • detekcja kontrastu
  • wybór jednego pola
  • wybór 23 pól
  • AF Tracking
Tryby pracy autofocusa
  • pojedynczy AF
  • ciągły AF
  • strojenie manualne
Manual focustak, pierścieniem na obiektywie
Blokada ostrościprzycisk AEL/AFL lub spust migawki do połowy
Podgląd głębib.d.
Czułość
  • Auto
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200
Balans bieli
  • Auto
  • dzienne
  • chmury
  • cień
  • żarowe
  • flash
  • ustawienie własne 1
  • ustawienie własne 2
  • dobór temperatury 2500-10000 K
Korekta obrazu
  • tryb koloru: Standard, Dynamic, Nature, Smooth
  • nasycenie (5 poziomów)
  • kontrast (5 poziomów)
  • ostrość (5 poziomów)
  • redukcja szumów (5 poziomów)
  • tryb monochromatyczny: Standard, Dynamic, Smooth
  • My Film: dwa ustawienia w pamięci
Zdjęcia seryjne2 lub 3 kl/s do 7 zdjęć RAW lub bez limitu w trybie JPEG
Rejestracja filmubrak
Monitor LCD3 cala TFT LCD, 460 000 punktów, 100% krycia, obrotowy; 60 kl/s
Synchronizacja z lampą1/160 s
Lampa błyskowa
  • wbudowana typu pop-up (otwieranie ręczne)
  • liczba przewodnia 10,5
  • korekta mocy błysku: +/-2 EV co 1/3 EV
  • gorąca stopka lamp zewnętrznych
  • czas synchronizacji 1/160 s
Kontrola błysku:
  • Auto
  • redukcja czerwonych oczu
  • długa synchr. z redukcją cz. o.
  • długa synchronizacja
  • długa synchronizacja na drugą kurtynę
  • błysk wymuszony
  • lampa wyłączona
Stopka akcesoriówtak, gorąca stopka
Matówkabrak
Lustrobrak
Wizjer
  • elektroniczny EVF
  • pole widzenia 100%
  • powiększenie 1,4x
  • korekta od -4 do +4 dioptrii
  • rozdzielczość 1 440 000 punktów
Punkt oczny14 mm
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzania
  • Pojedyncze zdjęcie
  • Indeks 4 - 25 kadrów
  • kalendarz
  • zoom maksymalnie 16x
Samowyzwalacz2 lub 10 s, 10 s / 3 zdjęcia
ZłączaUSB 2.0, wyjście HDMI
Pilotb.d.
Zasilanieakumulator litowo-jonowy 1250 mAh (z ładowarką / zasilaczem sieciowym w zestawie)
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferycznetemperatura: 0-40 stopni C, wilgodtność 10% - 80%
Gwint statywub.d.
Obudowab.d.
Wymiary124 x 84 x 45 mm
Wagaokoło 380 g bez akcesoriów
Akcesoriab.d.
Oprogramowanieb.d.
Ocena w teście DIWA61% (4)
Test Fotopolis8154
Artykuł na Fotopolis7821
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 prezentuje swoją najnowsza flagową kamerkę sferyczną. Insta360 X4 rejestruje wideo 360° w rozdzielczości 8K i standardowe wideo 2D w 4K. Oferuje też o 50% bardziej wydajną...
6
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu budżetowych kamer
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu...
Blackmagic prezentuje PYXIS 6K - jedną z najbardziej wszechstronnych i przystępnych cenowo pełnoklatkowych kamer na rynku.
10
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI prezentuje drugą generację drona typu cinewhoop. Model Avata 2 lepsze ma praktycznie wszystko, a do tego poprawia największe niedociągnięcia poprzednika, jak ograniczone możliwości...
20
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (15)