Panasonic Lumix DMC-GF1

Panasonic oficjalnie zaprezentował trzeci model aparatu w systemie Mikro Cztery Trzecie. Lumix GF1 ma 12,1-megapikselową matrycę, szybki autofokus, możliwość nagrywania filmów o rozdzielczości 720p i 3-calowy ekran o sporej rozdzielczości. Nie zabrakło miejsca dla wbudowanej lampy błyskowej i możliwości podłączenia opcjonalnego, odchylanego wizjera elektronicznego działającego z każdym obiektywem. Wszystko to w bardzo poręcznej, aluminiowej obudowie.
Lumix DMC-GF1 to już trzeci korpus Panasonika w systemie Mikro Cztery Trzecie. Do tej pory mieliśmy bliźniacze G1 i GH1 - obydwa świetnie wyposażone, lecz obydwa stosunkowo spore. Ci, którzy zainteresowali się nowym systemem właśnie ze względu na obiecywane ograniczenie rozmiaru i wagi, z pewnością zwrócą uwagę na dzisiejszą premierę. Lumix GF1 niewiele ustępuję funkcjonalnością starszym kuzynom, a jest od nich wyraźnie mniejszy.


Producentowi udało się zamknąć całą konstrukcję w metalowej obudowie o wymiarach 119 x 71 x 36,3 milimetra. Sercem aparatu jest 12,1-megapikselowa matryca Live MOS w standardzie 4/3 (fizyczny rozmiar 17,3 x 13 milimetrów), która jest obsługiwana przez procesor Venus Engine HD. Taki zestaw pozwala na pracę z czułościami od ISO 100 do ISO 3200 i zdjęcia seryjne na poziomie 3 kl/s. Oczywiście sensor został wyposażony w system auto-czyszczenia, który działa w oparciu o filtr ultradźwiękowy. Warto dodać, że aparat oprócz JPEG-ów zapisuje też RAW-y.


Panasonic stworzył autofokus działający na zasadzie detekcji kontrastu, który prędkością dorównuje amatorskim lustrzankom (i praktycznie się przy tym nie myli). Zachwycali się tym wszyscy, którzy mieli styczność z G1 czy GH1. Nic dziwnego, że w GF1 zastosowano to samo rozwiązanie. Użytkownik może wybierać pomiędzy 23 polami, dostępny jest też szereg opcji takich jak rozpoznawanie i zapamiętywanie twarzy, {ITL|AF Tracking czy Quick AF.


Panasonic ciekawie rozwiązał kwestię kadrowania i podglądu na żywo. Mimo małej obudowy znalazło się miejsce dla 3-calowego ekranu LCD o rozdzielczości 460 000 punktów. Zabrakło go jednak dla wbudowanego wizjera. Fani fotografowania z aparatem przy oku dostaną jednak do dyspozycji opcjonalny wizjer DMW-LVF1 zakładany na gorącą stopkę. Nie jest to wizjer optyczny (na dodatek pasujący do jednego obiektywu), ale elektroniczny, wyświetlający wszystkie informacje dostępne normalnie na ekranie LCD. Niestety, dodatkowy wizjer nie ma tak doskonałych parametrów co wizjery wbudowane w G1 i GH1. Ma rozdzielczość 202 000 punktów, kryje oczywiście 100% kadru. Kolumnę wizjera można odchylić do pionu, co zdecydowanie zwiększa komfort kadrowania w nietypowych sytuacjach. Gdy nie używamy wizjera zaślepka na stopkę aparatu jednocześnie dyskretnie zakrywa jego gniazdo przyłączeniowe. Inżynierom nie udało się znaleźć miejsca dla wbudowanego wizjera, ale na szczęście inaczej sprawy się mają z lampą błyskową. Wbudowany flesz wyskakuje wysoko - w razie potrzeby istnieje możliwość doświetlenia pierwszego planu.

opcjonalny wizjer elektroniczny

Panasonic Lumix GF1 oprócz robienia zdjęć może też kręcić filmy wideo w rozdzielczości 1280 x 720 pikseli. Kodowanie AVCHD Lite pozwala zachować lepszą jakość obrazu przy jednoczesnej oszczędności miejsca na karcie pamięci. W trakcie filmowania działa autofokus. Użytkownik może skorzystać z filmowego trybu P, w którym może wybrać wartość przysłony. Z pewnością pomoże to wykorzystać potencjał dużej matrycy. Na górnej ściance znalazł się osobny przycisk uruchamiający filmowanie. Aparat został też wyposażony w gniazdo HDMI.


W nowym Lumiksie nie mogło zabraknąć z jednej strony trybów P, A, S i M, z drugiej trybu iA, który sprawia, że użytkownik może się tylko ograniczyć do wyboru kadru i wciskania spustu migawki. Warto natomiast wspomnieć o nowości, którą można uznać za odpowiedź Panasonika na "Filtry Artystyczne" Olympusa. W trybie My Color użytkownik może wybrać jedną z kilku opcji zmieniających kolorystykę zdjęcia. Producent predefiniował siedem ustawień: Expressive, Retro, Pure, Elegant, Monochrome, Dynamic Art i Silhouette. Oprócz tego użytkownik może wybrać tryb Custom i samodzielnie ustawić wszystkie parametry.


Lumix GF1 będzie dostępny aż w czterech kolorach: czarnym, srebrnym, białym i czerwonym. Na razie nie znamy jego polskiej ceny.]

NazwaPanasonic Lumix DMC-GF1
Typkompakt cyfrowy z wymienną optyką
Efektywna rozdzielczość12,1 Mp (13,1 Mp nominalnie)
Sensor
  • 4/3 Live MOS
  • 17,3 x 13,0 mm
  • 13,1 Megapikseli (12,1 efektywnych)
  • filtr RGB i wbudowany filtr niskoprzepustowy
  • Supersonic Wave Filter (filtr antypyłowy)
PamięćSD/SDHC
Rozdzielczość
  • proporcja 4:3{LST
;proporcja 3:2
  • 4000 x 2672
  • 2816 x 1880
  • 2048 x 1360
;proporcja 16:9
  • 4000 x 2248
  • 2816 x 1584
  • 1920 x 1080
;proporcja 1:1
  • 2992 x 2992
  • 2112 x 2112
  • 1504 x 1504
}
Formaty zapisu obrazu
  • JPEG (Exif 2.2)
  • RAW
  • RAW + JPEG
  • AVCHD
  • Motion JPEG
Poziom kompresjiJPEG: 2 poziomy - Standard i Fine
Jakość kompresjib.d.
Obiektyw
  • obiektywy z mocowaniem Micro 4/3
  • współczynnik powiększenia 2x
  • obiektywy 4/3 poprzez adapter
  • dostępne adaptery do systemów: Leica M i R
Stabilizacja obrazuw wybranych obiektywach
Zoom cyfrowydo 4x
Przysłonaco 1/3 EV (w zależności od obiektywu)
Migawkaszczelinowa, 60 - 1/4000 s + bulb (do ok. 4 minuty)
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Program (z shift'em)
  • priorytet przysłony
  • priorytet migawki
  • ustawienia manualne
  • programy tematyczne:{LST
}
Pomiar światła
  • matrycowy (Inteligent Multiple) 144 pola
  • centralnie ważony
  • punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-3 EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjiprzycisk AEL/AFL lub spust migawki do połowy
Autobracketing3, 5, 7 klatki, skok 1/3 EV, 2/3 EV lub 2 EV
Metody pomiaru ostrości
  • detekcja kontrastu
  • wybór jednego pola
  • wybór 23 pól
  • AF Tracking
  • wykrywanie twarzy
Tryby pracy autofocusa
  • pojedynczy AF
  • ciągły AF
  • strojenie manualne
  • dodatkowe tryby:{LST
}
Manual focustak, pierścieniem na obiektywie
Blokada ostrościprzycisk AEL/AFL lub spust migawki do połowy
Podgląd głębitak
Czułość
  • Auto
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200
  • Intelligent ISO
Balans bieli
  • Auto
  • dzienne
  • chmury
  • cień
  • halogen
  • flash
  • ustawienie własne 1
  • ustawienie własne 2
  • dobór temperatury 2500-10000 K (co 100 K)
Efekty
  • My Pictures {LST
}
Korekta obrazu
  • tryb koloru: Standard, Dynamic, Nature, Smooth, Nostalgic, Vibrant
  • nasycenie (5 poziomów)
  • kontrast (5 poziomów)
  • ostrość (5 poziomów)
  • redukcja szumów (5 poziomów)
  • tryb monochromatyczny: Standard, Dynamic, Smooth
  • My Film: dwa ustawienia w pamięci
Zdjęcia seryjne2 lub 3 kl/s do 7 zdjęć RAW lub bez limitu w trybie JPEG
Rejestracja filmu
  • AVCHD: 1280 x 720 (25 kl/s)
  • Motion JPEG: 1280 x 720 (HD, 25 kl/s), 848 x 480 (16:9, 30 kl/s), 640 x 480 (4:3, 30 kl/s), 320 x 240 (4:3, 30 kl/s)
Monitor LCD3 cala TFT LCD, 460 000 punktów, proporcje 3:2, 100% krycia, 60 kl/s
Synchronizacja z lampą1/160 s
Lampa błyskowa
  • wbudowana typu pop-up (otwieranie ręczne)
  • liczba przewodnia 6
  • korekta mocy błysku: +/-2 EV co 1/3 EV
  • gorąca stopka lamp zewnętrznych
  • czas synchronizacji 1/160 s
Kontrola błysku
  • Auto
  • redukcja czerwonych oczu
  • długa synchr. z redukcją cz. o.
  • długa synchronizacja
  • długa synchronizacja na drugą kurtynę
  • błysk wymuszony
  • lampa wyłączona
Stopka akcesoriówtak, gorąca stopka
Matówkabrak
Lustrobrak
Wizjeropcjonalny, elektroniczny
Punkt ocznyn.d.
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzania
  • Pojedyncze zdjęcie
  • Indeks 12 - 30 kadrów
  • kalendarz
  • zoom maksymalnie 16x
  • kadrowanie
  • nakładanie tekstu i dźwięku
Samowyzwalacz2 lub 10 s, 10 s / 3 zdjęcia
ZłączaUSB 2.0, wyjście HDMI, Video Out
Pilotopcjonalny DMW-RSL1
Zasilanieakumulator litowo-jonowy 1250 mAh (z ładowarką / zasilaczem sieciowym w zestawie)
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferycznetemperatura: 0-40° C, wilgodtność 10% - 80%
Gwint statywutak
Obudowab.d.
Wymiary119 x 71 x 36,3 mm
Wagaokoło 285 g bez akcesoriów
Akcesoriaopcjonalny elektroniczny celownik optyczny, opcjonalny pilot
Oprogramowanieb.d.
Ocena w teście DIWA71% (5)
Test Fotopolis9678
Artykuł na Fotopolis9497


Informacja prsowa producenta:

Fotografia makro w nowym obiektywie systemu Lumix G Micro 4/3

Nowy obiektyw LEICA DG MACRO-ELMARIT 45mm / F2.8 ASPH. / MEGA O.I.S. do aparatów z wymiennymi obiektywami systemu Micro 4/3 oferuje znakomitej jakości zdjęcia i High Mobility


Warszawa, 2 września 2009 r. - Firma Panasonic zaprezentowała nowy obiektyw Leica do fotografii makro LEICA DG MACRO-ELMARIT 45mm / F2.8 ASPH. / MEGA O.I.S. (ekwiwalent dla filmu 35mm: 90mm), który poszerza rodzinę obiektywów systemu Micro 4/3.

Długo oczekiwany przez entuzjastów fotografii na całym świecie, obiektyw LEICA DG MACRO-ELMARIT 45mm / F2.8 ASPH. / MEGA O.I.S może poszczycić się znakomitej jakości zdjęciami z minimalnymi dystorsjami i aberracją chromatyczną, jak również zminimalizowanymi cieniami i flarą ustanawiając nowe standardy ,marki Leica oraz przekraczając oczekiwania użytkowników.

Nowy obiektyw systemowy wśród 14 elementów w grupach wyposażony jest zarówno w asferyczne soczewki i soczewki ED, które pozwalają na uzyskanie nadzwyczajnej kompaktowości, korzystając ze standardu Micro 4/3 tak, aby maksymalnie zmniejszyć rozmiary z jednoczesnym zmniejszeniem dystorsji i aberracji chromatycznej. System Mega O.I.S likwiduje rozmycie na zdjęciach spowodowane drżeniem rąk, co ułatwia wykonywanie ostrych zdjęć podczas dużych zbliżeń makro lub w słabo oświetlonych miejscach bez użycia statywu.

Nowy obiektyw łączy w sobie wewnętrzny system trzech grup zmiennych elementów do ostrzenia, co zapewnia doskonałą rozdzielczość i kontrast bez zmieniania całkowitej jego długości od pełnego naturalnego rozmiaru powiększenia do nieskończoności. Dodanie silnika sprawiło, że ustawianie ostrości jest płynne i ciche zarówno podczas wykonywania zdjęć jak i kręcenia filmów. Najmniejszy dystans ustawiania ostrości może zostać natychmiast zmieniony do 15cm lub 50cm (0.5ft do 1,64ft) za pomocą przełącznika na lufie obiektywu w zależności od okoliczności fotografowania. Oprócz oryginalnych naturalnych rozmiarów zdjęć makro, obiektyw LEICA DG MACRO-ELMARIT 45mm / F2.8 ASPH. / MEGA O.I.S. wyróżnia się także w zdjęciach portretowych, średniego zasięgu czy krajobrazach.

Zamontowany na aparacie systemu Lumix G Micro, nowy obiektyw pozwala na korzystanie z zaawansowanego systemu AF opartego na detekcji kontrastu, który posiada funkcję rozpoznawania twarzy, zapewniającą wygodniejsze i przyjemniejsze fotografowanie. Siedem listków przysłony nadaje jej okrągły kształt, który produkuje atrakcyjny płynny efekt w obszarach poza ostrością podczas fotografowania z użyciem większych ustawień przysłony. Nowy obiektyw LEICA DG MACRO-ELMARIT 45mm / F2.8 ASPH. / MEGA O.I.S. posiada także niezawodne metalowe mocowanie i wykorzystuje elementy obiektywu, które minimalizują powstawanie cieni i flary, co poprawia optyczną jakość zdjęć.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0