Panasonic Lumix DMC-GF2

Autor: Michal Grzegorczyk

4 Listopad 2010
Artykuł na: 6-9 minut
Panasonic zaprezentował Lumiksa GF2. Aparat jest jeszcze mniejszy od swojego poprzednika, ma dotykowy ekran LCD i możliwość nagrywania filmów Full HD z dźwiękiem stereo. Panasonic Lumix GF2 stracił jednocześnie pokrętła, przełączniki i przyciski na obudowie - teraz jest bardziej kierowany do grona amatorów niż zaawansowanych entuzjastów.

Panasonic Lumix GF1 był przez wiele osób długo uważany za najlepszy aparat systemowy z wymienną optyką - mały, szybki, o wzorowej (z punktu widzenia zaawansowanego amatora czy nawet profesjonalisty) ergonomii. Z czasem pojawiła się konkurencja: Sony NEX, Samsung NX100 - równie małe, lecz zdecydowanie bardziej "kompaktowe" w obsłudze, a dodatkowo tańsze modele. Odpowiedzią firmy Panasonic jest GF2. Aparat jeszcze mniejszy od poprzednika, z kilkoma dodanymi funkcjami i całkowicie przeprojektowanym interfejsem.

Lumix GF2 został wyposażony w (najprawdopodobniej) tę samą co GF1 matrycę o rozdzielczości 12,1 megapikseli. Zastosowanie nowego procesora obrazu pozwoliło na podniesienie maksymalnej czułości do wartości ISO 6400 oraz umożliwiło nagrywanie filmów w rozdzielczości 1920 x 1080i z prędkością 60 kl/s. Fanów filmowania powinno ucieszyć pojawienie się wbudowanego mikrofonu stereo w miejsce mono. W nowym modelu nie zabrakło systemu czyszczenia matrycy oraz możliwości rejestracji plików RAW. Producent nie zmienił też systemu autofokusa, pomiaru światła. Pozostawił wbudowaną lampę błyskową i złącze umożliwiające podłączenie wizjera elektronicznego.

W nowym Panasoniku całkowitej zmianie uległ interfejs. Podstawowe parametry ekranu nie zostały zmodyfikowane - nadal ma rozmiar 3 cali i rozdzielczość 460 000 punktów, ale w GF2 monitor jest dotykowy. Japoński producent całkowicie przeprojektował "szybkie menu", dostosowując je do sterowania dotykiem. Jednocześnie usunął większość pokręteł, przełączników i przycisków. Zniknęła między innymi tarcza wyboru trybów, przełącznik napędu czy przycisk AF/AE Lock. Obudowa stała się "czystsza", a aparat sprawia wrażenie prostszego w obsłudze. Zmiany mają nawyraźniej przyciągnąć amatorów przesiadających się z aparatów kompaktowych na bardziej zaawansowane modele. Entuzjaści, zaawansowani amatorzy czy półprofesjonaliści raczej nie będą nimi zachwyceni. Tym bardziej, że ubyło też możliwości fotograficznych: zniknęło gniazdo na wężyk spustowy, a w opcjach lampy błyskowej nie znajdziemy możliwości wyzwolenia na drugą kurtynę czy kompensacji siły błysku.

Na razie polski oddział Panasonika nie podał ceny aparatu, a to od niej, w obliczu sporej konkurencji, będzie zależało powodzenie rynkowe tego modelu. Lumix GF2 ma trafić do sprzedaży na początku przyszłego roku. Niżej prezentujemy specyfikację techniczną tego modelu.

NazwaPanasonic Lumix DMC-GF2
Typaparat systemowy z wymienną optyką
Efektywna rozdzielczość12,1 Mp (13,1 Mp nominalnie)
Sensor
  • 4/3 Live MOS
  • 17,3 x 13,0 mm
  • 13,1 Megapikseli (12,1 efektywnych)
  • filtr RGB i wbudowany filtr niskoprzepustowy
  • Supersonic Wave Filter (filtr antypyłowy)
PamięćSD/SDHC/SDXC
Rozdzielczość
  • proporcja 4:3{LST
;proporcja 3:2
  • 4000 x 2672
  • 2816 x 1880
  • 2048 x 1360
  • 1600 x 1064 (z obiektywem 3D)
;proporcja 16:9
  • 4000 x 2248
  • 2816 x 1584
  • 1920 x 1080
  • 1600 x 904 (z obiektywem 3D)
;proporcja 1:1
  • 2992 x 2992
  • 2112 x 2112
  • 1504 x 1504
  • 1440 x 1440 (z obiektywem 3D)
}
Formaty zapisu obrazu
  • JPEG (Exif 2.2)
  • RAW
  • RAW + JPEG
  • AVCHD
  • Motion JPEG
  • MPO (z obiektywem 3D)
Poziom kompresjiJPEG: 2 poziomy - Standard i Fine
Obiektyw
  • obiektywy z mocowaniem Micro 4/3
  • współczynnik powiększenia 2x
  • obiektywy 4/3 poprzez adapter
  • dostępne adaptery do systemów: Leica M i R
Stabilizacja obrazuw wybranych obiektywach
Zoom cyfrowydo 4x
Przysłonaco 1/3 EV (w zależności od obiektywu)
Migawkaszczelinowa, 60 - 1/4000 s + bulb (do ok. 4 minuty)
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Program (z shiftem)
  • priorytet przysłony
  • priorytet migawki
  • ustawienia manualne
  • iAuto Plus
  • programy tematyczne:{LST
}
Pomiar światła
  • matrycowy (Inteligent Multiple) 144 pola
  • centralnie ważony
  • punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-3 EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjimożliwa po zdefiniowaniu przycisku funkcyjnego
Autobracketing3 lub 5 klatek, skok 1/3 EV, 2/3 EV, +/- 2 EV
Metody pomiaru ostrości
  • detekcja kontrastu
  • wybór jednego pola
  • wybór 23 pól
  • AF Tracking
  • wykrywanie twarzy
Tryby pracy autofocusa
  • pojedynczy AF
  • ciągły AF
  • strojenie manualne
  • dodatkowe tryby:{LST
}
Manual focustak, pierścieniem na obiektywie
Blokada ostrościspust migawki do połowy
Podgląd głębitak
Czułość
  • Auto
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200
  • ISO 6400
  • Intelligent ISO
Balans bieli
  • Auto
  • dzienne
  • chmury
  • cień
  • halogen
  • flash
  • ustawienie własne 1
  • ustawienie własne 2
  • dobór temperatury 2500-10000 K (co 100 K)
Efekty
  • My Pictures {LST
}
Korekta obrazu
  • tryb koloru: Standard, Dynamic, Nature, Smooth, Nostalgic, Vibrant
  • nasycenie (5 poziomów)
  • kontrast (5 poziomów)
  • ostrość (5 poziomów)
  • redukcja szumów (5 poziomów)
  • tryb monochromatyczny: Standard, Dynamic, Smooth
  • My Film: dwa ustawienia w pamięci
Zdjęcia seryjne2, 2,2 lub 3,2 kl/s do 7 zdjęć RAW lub bez limitu w trybie JPEG
Rejestracja filmu
  • AVCHD: 1920 x 1080 50i, 1280 x 720 (25 kl/s), 17 lub 13 MB/s
  • Motion JPEG: 1280 x 720 (HD, 25 kl/s), 640 x 480 (4:3, 30 kl/s), 320 x 240 (4:3, 30 kl/s)
Monitor LCD3 cala TFT LCD, 460 000 punktów, dotykowy, proporcje 3:2, 100% krycia, 60 kl/s
Synchronizacja z lampą1/160 s
Lampa błyskowa
  • wbudowana typu pop-up (otwieranie ręczne)
  • liczba przewodnia 6
  • gorąca stopka lamp zewnętrznych
  • czas synchronizacji 1/160 s
Kontrola błysku
  • Auto
  • redukcja czerwonych oczu
  • długa synchr. z redukcją cz. o.
  • długa synchronizacja
  • błysk wymuszony
  • lampa wyłączona
Stopka akcesoriówtak, gorąca stopka
Matówkabrak
Lustrobrak
Wizjeropcjonalny, elektroniczny
Punkt ocznyn.d.
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzania
  • Pojedyncze zdjęcie
  • Indeks 12 - 30 kadrów
  • kalendarz
  • zoom maksymalnie 16x
  • kadrowanie
  • nakładanie tekstu i dźwięku
Samowyzwalacz2 lub 10 s, 10 s / 3 zdjęcia
ZłączaUSB 2.0, wyjście HDMI, Video Out
Pilotbrak
Zasilanieakumulator litowo-jonowy
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferycznetemperatura: 0-40° C, wilgodtność 10% - 80%
Gwint statywutak
Obudowab.d.
Wymiary113 x 68 x 33 mm
Waga265 gramów, 475 gramów (z obiektywem 14-42mm, kartą i akumulatorem)
Akcesoriaopcjonalny elektroniczny celownik optyczny
Ocena w teście DIWA72% (5)
Test Fotopolis12417
Artykuł na Fotopolis11780
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 X4 - sferyczne 8K dla każdego
Insta360 prezentuje swoją najnowsza flagową kamerkę sferyczną. Insta360 X4 rejestruje wideo 360° w rozdzielczości 8K i standardowe wideo 2D w 4K. Oferuje też o 50% bardziej wydajną...
6
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu budżetowych kamer
Blackmagic PYXIS 6K - pełna klatka, modułowość i świetna cena. Zapowiada się na killera segmentu...
Blackmagic prezentuje PYXIS 6K - jedną z najbardziej wszechstronnych i przystępnych cenowo pełnoklatkowych kamer na rynku.
10
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI Avata 2 - większa wydajność, lepsza kamera, łatwe akrobacje i niższa cena
DJI prezentuje drugą generację drona typu cinewhoop. Model Avata 2 lepsze ma praktycznie wszystko, a do tego poprawia największe niedociągnięcia poprzednika, jak ograniczone możliwości...
20
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)