Zostań w domu, zamów taniej!
Nie wychodź z domu i zamów online swoje ulubione pisma 20% taniej. Skorzystaj z kodu rabatowego: czytajwdomu

Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?

1

Autor: Maciej Luśtyk

18 Wrzesień 2018
Artykuł na: 4-5 minut

Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?

Fotografów pracujących na filmie nie brakuje, a w ostatnim czasie wydaje się ich nawet przybywać,  jednak w przypadku fotografii krajobrazowej większość analogowych purystów stawia na aparaty średnio-, lub nawet wielkoformatowe. Powód jest prosty - bogactwo detali uzyskiwane za ich pomocą nadal nieosiągalne jest dla większości aparatów cyfrowych na rynku. Oczywiście w tym wypadku należy się liczyć na dużo większe koszty, zarówno w przypadku sprzętu, jak i filmu, co może zniechęcić początkujących.

Czy wobec tego nasze oczekiwania, co do jakości obrazu jest w stanie spełnić zwykły, małoobrazkowy film formatu 130 (35 mm)? Na to pytanie postanowił odpowiedzieć fotograf Steve O’Nions, który w swoim najnowszym materiale wybrał się w plener z analogowym Nikonem F80 i obiektywem Tamron 28-200 f/3.5-5.6 oraz cyfrowym Nikonem D610 w celu wykonania porównania.

 

Film przeprowadza nas przez cały proces, od wciśnięcia spustu migawki, poprzez selekcję ujęć, skanowanie i obróbkę, aż po finalny wydruk w formacie… 100 x 75 cm. Efekt? Wielu z was będzie na pewno zaskoczonych, zwłaszcza że wykorzystany do wykonania zdjęcia obiektyw nie jest najwyższej klasy.

W tym wszystkim trzeba brać pod uwagę jakość skanu i wysiłek włożony w przygotowanie go do druku, mimo wszystko materiał O’Niona udowadnia, że fotografia analogowa to ciągle fantastyczne medium, które jest w stanie dostarczyć nam jakościowych obrazów, będących w stanie zachwycić oko przyzwyczajone do cyfrowej doskonałości. Tym bardziej powinni zainteresować się nią początkujący, którzy mogą zbudować profesjonalny zestaw za ułamek kwoty, jaką wydaliby na sprzęt cyfrowy.

Więcej ciekawych filmów fotografa znajdziecie na kanale Steve O’Nions w serwisie Youtube.

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
Monitor graficzny dla fotografa - co musisz wiedzieć, zanim kupisz
Monitor graficzny dla fotografa - co musisz wiedzieć, zanim kupisz
Co to jest gamut i Delta E? Czy rozdzielczość 4K UHD sprawdzi się w edycji zdjęć? Po co Ci pivot? Rozszyfrowanie parametrów monitora dla amatora może być nie lada wyzwaniem. Dlatego...
37
3
Digitalizacja dzieł sztuki - jak to się robi w XXI wieku?
Digitalizacja dzieł sztuki - jak to się robi w XXI wieku?
Digitalizacja to dziedzina, o której mówi się niewiele, bo niewiele jest też firm, które są w stanie realizować ją na światowym poziomie. Z czego to wynika, i jak od kuchni wygląda praca dla...
30
1
Synology DS1618+ w pracy fotografa. Studium przypadku Marty Ponsko
Synology DS1618+ w pracy fotografa. Studium przypadku Marty Ponsko
W przypadku codziennej pracy dyski zapełniają się wyjątkowo szybko, a z czasem coraz większym problemem staje się archiwizacja, wyszukiwanie i bezpieczeństwo materiałów. Oto jak poradziła sobie z...
64
6
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)