Branża
Canon zmienia sposób świadczenia usług gwarancyjnych i serwisowych w Polsce - od teraz aparaty będą naprawiane w Niemczech
Maciej Markowicz unowocześnił najstarszą technikę fotograficzną i dziś fotografuje świat z wnętrza vana lub barki, które pełnią rolę ruchomej camery obscury. Abstrakcyjne zdjęcia fotografa do czerwca będziecie mogli obejrzeć w Instytucie Polskim w Berlinie.
Pierwsza przekrojowa indywidualna wystawa Macieja Markowicza w Berlinie jest zapisem jego kontemplacyjnej refleksji o mieście wykonanej za pomocą unikalnej techniki: ruchomej Camery Obscury. Urodzony w południowej Polsce, artysta, związany z Berlinem od sześciu lat, unowocześnił technikę Camera Obscura w swojej praktyce artystycznej, wykorzystując mobilne pojazdy z wbudowanym aparatem fotograficznym, które sam stworzył. Opierając się na podstawowych zasadach fotografii: świetle i materiale światłoczułym, Markowicz fotografuje z wnętrza swojego vana lub barki. W trakcie szeregu wydarzeń towarzyszących wystawie będzie można uczestniczyć z artystą w powstawaniu zdjęć we wnętrzu barki w trakcie spływu Szprewą.
Barka Macieja Markowicza, fot. Kevin McElvaney
“Wynalazek fotografii zbiegł się w czasie z rozwojem miast. Aparat fotograficzny umożliwia rejestrację katalogu tematów tworzącej się nowoczesności: ulice, budynki, pojazdy, oświetlenie. Obserwacja w ruchu, rejestracja procesu zmieniających się miast w kontekście przeszłości zainspirowała urodzonego w Berlinie filozofa, Waltera Benjamina, do stworzenia portretu Paryża, zbioru esejów „Pasaże”. Jego teksty są odpowiednie dla „formy przestrzennej” – nielinearne, pozbawione obowiązującej zasady czasowego następstwa elementów”, pisze w tekście kuratorskim dr Wiktoria Michałkiewicz.
Fot. Maciej Markowicz, Motiongraph #126, Katedra Berlińska
W twórczości Markowicza papierowe negatywy reprezentują abstrakcyjne doświadczenie miejsca i czasu, poetykę post-nowoczesnego miasta. Ze względu na naturę procesu twórczego artysty – naświetlenie wykonane bezpośrednio na arkuszu kolorowego papieru fotograficznego, w wyniku którego powstają wielkoformatowe papierowe negatywy – każda fotografia jest jedyna w swoim rodzaju i stanowi unikatowe dzieło sztuki. To kontemplacyjny zapis refleksji o mieście z ostatnich sześciu lat: „berlińskie Pasaże”.
Kurator: dr Wiktoria Michałkiewicz
Fot. Maciej Markowicz, Motiongraph #204, Marie-Elisabeth-Lüders-Haus
Fot. Maciej Markowicz, Motiongraph #212, Muzeum Bodego
Fot. Maciej Markowicz, Motiongraph #215, Katedra Berlińska
Wernisaż wystawy “Berlin w ruchomej Camerze Obscurze: Krajobraz ożywiony” odbędzie się w czwartek, 11 kwietnia 2024 roku, o godz. 19.00 w Instytucie Polskim w Berlinie, przy Burgstraße 27.
Wystawę będzie można oglądać do 22 czerwca.
Więcej informacji o wystawie na stronie instytutpolski.pl.
Maciej Markowicz, fot. Guido Shild
Urodzony w Nowym Sączu w 1981 roku. Unowocześnił technikę Camera Obscura wykorzystując mobilne pojazdy. Opierając się na podstawowych zasadach fotografii: świetle i materiale światłoczułym, Markowicz fotografuje z wnętrza swojego vana lub barki. Jego prace znajdują się w publicznych kolekcjach francuskiego Muzeum Fotografii i Niemieckiej Kolekcji Sztuki w Bundestagu, oraz wielu prywatnych kolekcjach w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Europie. Mieszka i pracuje w Berlinie.