Rośnie sprzedaż zaawansowanych kompaktów w Wielkiej Brytanii

Autor: Michał Sułkiewicz

28 Kwiecień 2015
Artykuł na: 4-5 minut
Załamanie rynku aparatów kompaktowych to najważniejszy powód kłopotów branży fotograficznej. Tymczasem na rynku brytyjskim segment zaawansowanych kompaktów znacząco wzrósł w stosunku do zeszłego roku.

Jak podaje strona internetowa brytyjskiego magazynu Amateur Photographer, sprzedaż zaawansowanych aparatów kompaktowych na terenie Wielkiej Brytanii wzrosła w stosunku do poprzedniego roku o ponad 9% ilościowo i aż 24% wartościowo (w okresie styczeń-marzec). Wzrosły także inne segmenty aparatów kompaktowych. To zaskoczenie, gdyż od paru lat to właśnie załamanie sprzedaży kompaktów jest powodem kłopotów całej branży. Głównym winowajcą są oczywiście aparaty w smartfonach, które z powodzeniem zastąpiły proste aparaty cyfrowe. Pisaliśmy o tym również ostatnio w tekście Sprzedaż aparatów cyfrowych ciągle spada.

Wygląda jednak na to, że zaawansowane kompakty odzyskują zaufanie klientów. Modele jak Lumix LX100, Fujifilm X100T, Fujifilm X30, Canon G7X czy Sony RX100 III i Olympus Stylus 1s wyposażone w jasne obiektywy, spore matryce, szybki AF i - co najważniejsze - dobrze działającą łączność bezprzewodową mogą w dużym stopniu konkurować z "łatwym" fotografowaniem telefonem. Drugim czynnikiem, który z kolei wskazują w swoich badaniach targi Photokina, to wzrastająca edukacja nowych fotografów, którzy zaczynali swoją przygodę ze smartfonem, ale szukając lepszej jakości i możliwości kształtowania obrazu sięgają po lepszy sprzęt. Według badań aż 40% osób fotografujących aktywnie smartfonami myśli o zakupie lepszego aparatu, żeby rozwijać swoją pasję. To oczywiście tylko deklaracje, ale widać, że mogą przełożyć się na realne zakupy. Nie bez znaczenia jest też bardzo ciekawa oferta producentów w segmencie zaawansowanych kompaktów.

Mimo to sytuacja jest daleka od optymizmu. Zaskakujący jest spadek w tym samym okresie w segmencie lustrzanek - minus 8,5%. Bezlusterkowce spadły "tylko" 7,6% ilościowo, co też nie cieszy. Obserwuje się co prawda zmniejszanie trendu spadkowego w całym segmencie aparatów, ale nadal w marcu 2015, brytyjskie badanie wykazuje spadek ogólnej sprzedaży ponad 8% w stosunku do marca 2014 (a było 11% spadku między marcem 2013, a marcem 2014).

Można dyskutować na ile rynek brytyjski jest reprezentatywny dla całej branży, ale obecnie cieszą każde optymistyczne doniesienia. Producenci powinni złapać ten krótki oddech i przebudować swoje strategie sprzedaży na nowe czasy, gdy aparat fotograficzny będzie jak sprzęt audio HiFi - będą z niego korzystali entuzjaści i profesjonaliści. Resztę rynku przejmą smartfony, których rozwój też nie stoi w miejscu

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Trwa XX edycja Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Reporterskiej – Grand Press Photo. Z okazji jubileuszu internauci mogą wskazać Zdjęcie XX-lecia. Głosować można do 10 maja br.
6
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Materiały światłoczułe kultowej marki Ilford mają nowego dystrybutora. Od teraz wyłącznym przedstawicielem firmy na polskim rynku zostaje Focus Nordic.
6
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
CEWE Fotojoker, renomowana marka branży fotograficznej, otworzyła nowy salon w Galerii Zielone Arkady, w sercu Bydgoszczy. Z tej okazji, na klientów czeka wiele atrakcji i specjalnie...
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)