Samyang V-AF 20 mm T1.9 i innowacyjny adapter anamorficzny - linia niedrogich filmowych stałek AF nareszcie kompletna

Autor: Maciej Luśtyk

7 Maj 2024
Artykuł na: 4-5 minut

Samyang V-AF to zdecydowanie jedne z najciekawszych obiektywów stałoogniskowych na rynku. Wraz z nowymi premierami otrzymujemy długo oczekiwany szeroki kąt a także adapter anamorficzny, który ma szansę namieszać w segmencie anamorficznej optyki.

Samyang V-AF to seria kompaktowych stałek skierowanych do współczesnych twórców wideo. Bazujące na analogicznych konstrukcjach fotograficznych, obiektywy otrzymały jednolity wygląd, ergonomię i gabaryty (!), a sam producent mówi o nich jako o pierwszych filmowych obiektywach z AF. Są przy tym zaskakująco przystępne cenowo.

Jeśli do tej pory o nich nie słyszeliście, nie możemy was winić. Mimo iż to jedne z najbardziej interesujących stałek na rynku, producent robi wokół nich zaskakująco mało szumu. Ale prawdopodobnie niebawem się to zmieni. Zaprezentowany dziś adapter sprawia bowiem, że stają się one jedną z najciekawszych i najbardziej przystępnych cenowo propozycji dla filmowców zainteresowanych możliwościami anamorficznej optyki.

Samyang V-AF 20 mm T1.9 - najszerszy w rodzinie

Zacznijmy jednak od nowego obiektywu. Samyang V-AF 20 mm T1.9 uzupełnia serię V-AF o najszerszą dotychczasową ogniskową, a my otrzymujemy wreszcie kompletny zestaw obiektywów do pracy wideo. Aktualnie na linię V-AF składa się 6 modeli: 20 mm T1.9, 24 mm T1.9, 35 mm T1.9, 45 mm T1.9, 75 mm T1.9 i 100 mm T2.3. Nowy model 20 mm mm T1.9 jest też drugim szkłem w ofercie, które nie ma swojego bezpośredniego odpowiednika w ofercie dzieł fotograficznych producenta.

Jak w przypadku całej serii, producent nie zdradza konkretnej formuły optycznej. Wiadomo jedynie, że otrzymujemy 9-listkową przysłonę i możliwość ostrzenia z odlegości 20 cm. Jeżeli zaś chodzi o samą funkcjonalność, otrzymujemy dokładnie to samo, co w przypadku innych modeli z serii. Mamy więc pierścień ostrości z liniowym przełożeniem obrotu na ruch soczewek i możliwością bezpośredniego podłączenia systemów follow focus, przycisk funkcyjny, przełącznik trybów Custom oraz możliwość personalizacji, lampkę tally, uszczelnienia i opcję mocowania dodatkowych akcesoriów.

Obiektyw utrzymuje też zbliżone wymiary (72,2 x 76,9 mm) i wagę (300 g). W odróżnieniu od pozostałych konstrukcji nie umożliwia jednak korzystania ze standardowych filtrów kołowych - zamiast tego pozwala na mocowanie filtrów żelowych przy tylnej soczewce.

Samyang V-AF Anamorphic Adapter - łatwy sposób na anamorficzną optykę

Największą zmianą dla całej serii wprowadza jednak zapowiadany już od pewnego czasu adapter anamorficzny Samyang V-AF Anamorphic Adapter. Współpracuje on z obiektywami 24 mm, 35 mm, 45 mm, 75 mm i 100 mm, pozwalając „zamienić” je pełnoklatkowe szkła anamorficzne o współczynniku kompresji 1,7x (wyjątkiem jest model 24 mm, gdzie koło obrazowe adaptera pokryje jedynie powierzchnię wystarczajaco do pracy w trybie APS-C).

Z pozoru to nic wielkiego, ale to w zasadzie pierwszy raz, gdy coś takiego staje się możliwe. Do tej pory mogliśmy albo zdecydować się na obiektyw anamorficzny, który będzie mało przydatny w bardziej standardowej pracy, albo też szukać specjalnych adapterów dla konkretnych modeli szkieł, które w dodatku często wymagały stosowania różnego rodzaju reduktorów czy też osobnego ustawiania ostrości.

W przypadku Samyanga jedno akcesorium obsłuży całą serię obiektywów, które można swobodnie używać także do fotografii czy filmowania w standardowych formatach. Do tego są to obiektywy wyposażone w silnik AF. Biorąc pod uwagę ekonomiczność tego rozwiązania, seria Samyang V-AF może stać się małą rewolucją w segmencie produkcji wideo średniego szczebla.

Jak informuje producent, adapter pozwala uzyskać charakterystyczne owalne bokeh, a flary mają kolor bursztynowy (zamiast standardowego niebieskiego), co pozwala uzyskać bardziej naturalny wygląd. Posiada również tryb miękkiej ostrości, który umożliwia osiągnięcie kreatywnych efektów.

Przeczytaj także:
Samyang V-AF - filmowe stałki z autofocusem, o których prawdopodobnie nie słyszeliście (a powinniście)

Lekkie, kompaktowe, niezłe optycznie a przy tym niedrogie - pierwsze obiektywy filmowe z napędem AF to bardzo ciekawa propozycja dla początkujących filmowców. Podczas jednej z niedawnych realizacji sprawdziliśmy, jak spisują się w praktyce. [Czytaj więcej]

Cena i dostępność

Obiektyw Samyang V-AF 20 mm T1.9 i Samyang V-AF Anamorphic Adapter trafią na rynek jeszcze w maju w cenach kolejno 2790 zł i 4390 zł.

Biorąc pod uwagę pojawienie się adaptera, należy spodziewać się, że niedługo seria V-AF zadebiutuje też z mocowaniem L-Mount. Na chwilę obecną większość aparatów Sony nie oferuje bowiem trybów rejestracji Open Gate.

Więcej informacji o obiektywach Samyang V-AF znajdziecie na stronie lksamyang.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Irix - jasne stałki taniej o 20%
Irix - jasne stałki taniej o 20%
Świętuj Międzynarodowy Dzień Światła z Irix. Do 20 maja obiektywy fotograficzne ze światłem f/1.4 kupisz z rabatem w wysokości 20%. 
1
Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN II ART - lepsza rozdzielczość, szybszy autofokus, lżejsza obudowa
Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN II ART - lepsza rozdzielczość, szybszy autofokus, lżejsza obudowa
Sigma prezentuje drugą generację standardowego reporterskiego zoomu do aparatów bezusterkowych Sony E i L-Mount. Nowa Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN II Art to usprawnienia w każdym...
12
Fujifilm XF 16-50 mm f/2.8-4.8 R LM WR - nowy kit w systemie X teraz szerszy, ale bez stabilizacji
Fujifilm XF 16-50 mm f/2.8-4.8 R LM WR - nowy kit w systemie X teraz szerszy, ale bez stabilizacji
W systemie Fujifilm X pojawi się nowy uniwersalny zoom. XF 16-50 mm f/2.8-4.8 R LM WR oferuje uniwersalny zakres ogniskowych i uszczelniania, ale bez stabilizacji obrazu.
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)