Z archiwum fotopolis.pl - obiektywy portretowe, efekt czerwonych oczu oraz fotografia czarno-biała

W dzisiejszym odcinku "Z archiwum fotopolis.pl" chcemy przybliżyć Wam artykuły, które pomogą wykonywać lepsze zdjęcia portretowe. Ludzie to najpopularniejszy, a jednocześnie najbardziej wymagający temat fotograficzny. Nie podamy Wam niezawodnych przepisów na dobry portret, bo takich nie ma. Możemy jedynie przypomnieć co pomoże uzyskać świetne zdjęcia ludzi.
Według ocen firm fotograficznych około 90% wykonywanych zdjęć to fotografie ludzi. Nie dziwi więc, że systemy pozwalające na optymalne naświetlenie twarzy ma już praktycznie każdy nowy aparat wchodzący na rynek. Jednak między czymś co nazywamy "zdjęciem twarzy" a zdjęciem, które można nazwać "portretem" leży ogromna przestrzeń wypełniona wiedzą o zastosowanych obiektywach, technikach fotograficznych czy wreszcie zwykłe doświadczenie. Nie będziemy Was mamić, że dobrej fotografii portretowej można nauczyć się z kilku artykułów na fotopolis.pl czy nawet grubych książek i drogich kursów. Sprawy nie załatwi również wysoko oceniony w testach fotopolis.pl aparat czy obiektyw. To jedynie pomoce, które nie zastąpią setek zrobionych samodzielnie zdjęć i tysięcy zdjęć uznanych fotografów obejrzanych w galeriach i w albumach. Dlatego dzisiaj przypominamy artykuły, które będą dla Was wskazówkami.

Fot. Zbigniew Furman

Na początek zachęcamy do przeczytania artykułu Obiektywy do fotografii portretowej, który jest fragmentem cyklu o optyce, który publikowaliśmy razem z Sigmą. W tej części znany portrecista Zbigniew Furman opowie jak dobierać optykę do tematów portretowych, a także zdradzi kilka wskazówek dla osób chcących robić lepsze zdjęcia ludzi. Niektóre z nich mogą być zaskakujące.

Klasyczną konwencją portretu jest fotografia czarno-biała. Paradoksalnie w dobie powszechnej technologii cyfrowej czerń i biel nie straciła na popularności. Dziś możliwość korzystania z technik, które kiedyś były domeną fotografów spędzających godziny w dobrze wyposażonych ciemniach fotograficznych jest dostępna każdemu posiadaczowi komputera. Dzięki temu czarno-biały portret znów może zachwycać - nawet zrobiony cyfrówką.

wbrew pozorom takie okno dialogowe może być drogą powrotu ku klasycznej estetyce fotografii

W artykule Bichromie, czyli jak stworzyć idealną fotografię czarno-białą do druku Justyna Rosa wykładająca w Akademii Fotografii opisuje jak przygotować czarno-białe zdjęcie cyfrowe, aby dobrze wyglądało na wydruku.

Jeżeli jednak wybierzemy portret kolorowy, a korzystamy z prostego aparatu, prawdopodobnie dopadnie nas problem czerwonych oczu. Skąd się bierze i jak mu zaradzić piszemy w artykule Te upiorne czerwone oczy! - zmora zdjęć wykonywanych aparatami kompaktowymi.

Na kolejną porcję ciekawych artykułów z archiwum fotopolis.pl zapraszamy już za tydzień.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Stanley Kubrick był także świetnym fotografem. Zobaczcie mniej znane oblicze kultowego reżysera
20 Sie 2018
“Mechaniczna Pomarańcza”, “2001: Odyseja kosmiczna”, “Oczy szeroko zamknięte” czy “Full Metal Jacket” to filmowe klasyki, znane niemal wszystkim. Znacznie mniej osób wie, że Stanley Kubrick swoją karierę zaczynał jako fotograf.
0
George Eastman Museum udostępnia serię filmów poświęconych największym przełomom w fotografii. Pozycja obowiązkowa!
14 Sie 2018
Jeżeli kiedykolwiek zastanawialiście się jak długą drogę fotografia przeszła od czasów camery obscury aż do dzisiaj, zobaczcie dokumentalną serię stworzoną przez Goerge Eastman Museum. To fantastyczna podróż przez najważniejsze techniki i odkrycia, które zrewolucjonizowały to medium.
0
Tadeusz Rolke: „Sztuka nie polega na pokazywaniu piękna”
13 Sie 2018
Od czwartku, w warszawskiej galerii Le Guern można oglądać najnowszy projekt Tadeusza Rolke, jednego z mistrzów polskiej fotografii. W dniu wernisażu rozmawialiśmy z autorem o powstawaniu najnowszej serii.
0
Karen Miranda Rivadeneira odtwarza swoje dzieciństwo. "Pomysł ten zrodził się z rozmyślań o pamięci i jej niedoskonałości”
7 Sie 2018
“Uświadomiłam sobie, że brakuje mi wiedzy o mnie samej. Rozmyślając o pamięci i jej wadliwości, postanowiłam odkopać osobiste mity i rodzinne historie” - opowiada nam o swoim projekcie amerykańska fotograf.
0