Z archiwum fotopolis.pl - fotografia bezkamerowa i otworkowa

Jak co roku producenci aparatów cyfrowych i optyki zasypują nas w lutym lawinami premier nowych modeli. W ten weekend proponujemy chwilę wytchnienia od sprzętu i zapraszamy do wyszperanych z archiwum fotopolis.pl artykułów o fotografii bezkamerowej i fotografii otworkowej.
W ramach odpoczynku od najnowszej technologii zachęcamy do przeczytania dwóch cykli poświęconych fotografii otworkowej. W cyklu Wszystko o fotografii otworkowej Karol Hordziej wprowadza nas w historię camera obscura i dzieli się praktycznymi informacjami - między innymi jak samodzielnie skonstruować otworkowy aparat z metalowej puszki.

Karol Hordziej - autor tekstu i zdjęć podpowiada jak metalową puszkę zamienić w camera obscura

Drugi cykl Fotografia otworkowa - kompendium towarzyszył I Ogólnopolskiemu Festiwalowi Fotografii Otworkowej. Złożyły się na niego trzy obszerne artykuły: Ryszarda Wójcika "Camera obscura mity i rzeczywistość", felieton o fotografii otworkowej Pawła Janczaruka, i filozoficzne rozważania Karola Hordzieja "Po co robić zdjęcia drewnianym pudełkiem z dziurką?".

fot. Ryszard Antoni Wójcik, autor pisze: "Obraz, który powstaje przez mały otwór na materiale światłoczułym ma formę koła. Teoretycznie średnica takiego obrazu jest 3,5 razy większa od długości ogniskowej, (...) Zdjęcia takie wykazują silne zaciemnienie na brzegach kadru. Czasami taki sposób fotografowania może być ciekawym środkiem ekspresji budowania obrazu."

O ile fotografia otworkowa jest dosyć mało wymagająca sprzętowo i niewymagająca budżetowo, o tyle fotografia bezkamerowa obywa się bez żadnego sprzętu (opcja na recesję). Potrzebne jest jedynie światło, substancja światłoczuła, papier fotograficzny i odrobina wyobraźni. Beata Długosz, wykładowca Akademii Fotografii napisała dla nas artykuł Obrazy światła - fotografia bezkamerowa, w którym przedstawia krótki rys historyczny i prosty opis technik bezkamerowych. Dowiecie się z niego co to jest luksogram, fotogram czy chemigra.

Man Ray, Fotogram (rayogram, 1930 r.)

Zachęcamy zatem do eksperymentów z obrazem światłoczułym, z aparatem lub bez!
 
Komentarze
Polecane artykuły
Ilya Shtutsa: „Dobra fotografia jest darem“
5 Lis 2018
O swoich początkach, darze jakim jest fotografia czy wpływie prac Arnolda Mindella opowiada nam Ilya Shtutsa - rosyjski entuzjasta street’a, który opisuje fotografię jako grę o nieprzewidywalnym wyniku.
2
Najnowsza sesja Vanity Fair należała do Polaków
2 Lis 2018
Suspiria, włoski horror z lat siedemdziesiątych, doczekał się odświeżenia i właśnie wchodzi na ekrany polskich kin. W obsadzie znalazły się takie gwiazdy jak Tilda Swinton i Dakota Johnson, ale zagrała w nim również Polka - Małgosia Bela. Postprodukcję obszernej sesji obsady filmu dla włoskiego Vanity Fair wykonało studio House OF Retouching.
0
Oded Wagenstein: „Nie możesz po prostu pojawić się u kogoś w drzwiach i poprosić o zdjęcie”
1 Lis 2018
W syberyjskiej wiosce Yar-Sale mieszka grupa starszych kobiet. Większość dni spędzają w odosobnieniu, odizolowane od świata, który kochały. Podczas gdy mężczyźni zwykle zachęcani są do pozostania w migrującej społeczności i utrzymania ról społecznych, kobiety muszą same radzić sobie ze starością. Fotograf Oded Wagenstein przybliża ich historię w projekcie “Forgotten Like Last Year’s Snow”.
0
Siena International Photo Awards 2018 to piękno świata pod różną postacią
30 Paź 2018
Za nami już czwarta edycja prestiżowego konkursu Siena International Photo Awards. W tym roku zwycięzcą został K M Asad - freelancer współpracujący między innymi z Getty Images. Jednak wśród laureatów nie zabrakło też Polaków. III miejsce w kategorii „The beauty of the nature“ zajął Mariusz Potocki, a Bartłomiej Jurecki otrzymał wyróżnienie w sekcji „Journeys & Adventures“.
0