Akcesoria
Saramonic Ultra - tańsza alternatywa dla Rode Wireless Pro
Oferty producentów to często dziesiątki różnych obiektywów i aparatów. Na szczęście, aby wybrać właściwy nie musisz znać się na wszystkim. Zrobiliśmy to za ciebie i w oparciu o katalog produktów Canon przygotowaliśmy praktyczne zestawy na każdą okazję.
Artykuł we współpracy ze sklepem Cyfrowe.pl
Kupić dobry aparat to dziś nie problem. Obecnie praktycznie wszystkie aparaty z wyższego segmentu oferują możliwości, które pozwolą nam sprawnie poruszać się prawie w każdym rodzaju fotografii. Nie zawsze jednak warto celować w konstrukcje z górnej półki. Choć oczywiście żaden aparat nie jest „zbyt dobry”, czasem może okazać się, że przepłacamy za funkcjonalność, której nie używamy.
Do tego dochodzi kwestia najbardziej problematyczna czyli wybór obiektywów, które potrafią kosztować więcej niż aparaty i które rzutują na wygląd zdjęć dużo bardziej niż o kilka megapikseli większa matryca czy szybszy tryb seryjny. Z doświadczenia wiemy, że nawet osoby całkiem obeznane z fotografią mają trudność z wyborze właściwego szkła do swojej pracy. Z prostego względu - mało kto, szczególnie na początku swojej drogi fotograficznej, ma szansę zobaczyć i sprawdzić w praktyce jak fotografuje się danymi szkłami. Tym bardziej, że technologia nie stoi w miejscu i nawet nas stale coś potrafi zaskoczyć.
Aby ułatwić wam wybór sprzętu, wspólnie ze sklepem Cyfrowe.pl przygotowaliśmy przykładowe zestawy fotograficzne do każdego rodzaju fotografii, z podziałem według stopnia zaawansowania i pułapu cenowego. W wyborze sprzętu kierowaliśmy się przede wszystkim wygodą i użytecznością, tak abyśmy nawet amatorskim sprzętem byli w stanie wykonać atrakcyjnie wyglądające zdjęcia od strony technicznej. Podane przykłady to oczywiście tylko propozycje (już słyszymy postękiwania tych, którzy zamieniliby parę stałek na zooma, i odwrotnie), niemniej jednak będą one stanowić solidną bazę, która pozwoli wam sprawnie poruszać się w danych dziedzinach i którą będziecie mogli rozbudowywać o bardziej specyficzne konstrukcje.
To typy fotografii, które zwykle wymagają od nas pracy w mniejszym, lub większym zbliżeniu. Niejednokrotnie także we wnętrzach i mało przewidywalnych warunkach oświetleniowych. Nie mówiąc już o pomysłach na zdjęcia nocne. Będziemy wiec szukać szkieł ostrych, a zarazem jasnych, pozwalających na swobodną pracę w słabszym świetle i przyjemne dla oka odseparowanie modeli od tła.
Aby ludzie na zdjęciach wyglądali atrakcyjnie, warto skierować się w stronę obiektywów średniego zasięgu, przyjmując, że ogniskowa 50 mm jest mniej więcej zbliżona do tego, co widzi ludzkie oko. Obiektywy dłuższe mogą oczarować nas bardziej intensywnym rozmyciem i sprawią, że zdjęcia będą wydawać się bardziej „monumentalne”, ale często też optycznie pogrubią naszych modeli. Im dłuższe szkło tym trudniej także zawrzeć na zdjęciu więcej kontekstu, który np. w przypadku fotografii rodzinnej może okazać się kluczowy.
W tych dziedzinach fotografii warto postawić na aparaty o większej wydajności, dla których problemem nie będzie dłuższa seria czy śledzenie obiektu w trudniejszych warunkach. Jeśli zaś chodzi o optykę, powinniśmy kierować się uniwersalnością. W końcu każda z tych dyscyplin wymaga dość kompleksowego podejścia i tworzenia rozbudowanej narracji, na zasadzie „od ogółu, do szczegółu”.
W obszarach tych dobrze sprawdzą się więc zaawansowane zoomy, lub też zestawy stałek, dające nam możliwość uchwycenia zarówno szerszego planu, jak i portretu oraz detalu. Tu też świetnie sprawdzą się konstrukcje średniego zasięgu, jednak ze względu na charakter pracy, nasz arsenał optyki warto wzbogacić także o szersze ogniskowej, pozwalające zawrzeć na zdjęciu więcej kontekstu.
Sport to przede wszystkim szybkość i dynamika. I taki też powinien być aparat, którym zamierzamy go fotografować. Aby uchwycić ten jeden, udany kadr potrzeba czasem w krótkim czasie wykonać nawet kilkadziesiąt zdjęć. Wybierzmy więc model, który oferuje szybki tryb seryjny i który nie złapie zadyszki nawet przy długim dociśnięciu spustu migawki. Kluczowy będzie też wydajny system AF i podwójny slot na karty pamięci (podczas fotografowania szybkiej akcji nie będzie czasu na zmianę nośnika)
W zakresie optyki stawiamy na długie zoomy - o ile nie fotografujemy szachów, najciekawsze rzeczy będą działy się dość daleko od naszego aparatu. Aby swobodnie poruszać się w sportach stadionowych, dobrze wyposażyć się w obiektyw oferujący w swoim zakresie przynajmniej ogniskową 300 mm.
Z pozoru pejzaż i fotografia uliczna czy też miejsca nie mają ze sobą wiele wspólnego. W jednym u drugim rodzaju fotografii korzystamy jednak z bardzo podobnej optyki. Szukając wygodnego obiektywu do tego typu ujęć, warto skierować się w stronę szerokokątnych zoomów, pozwalających uchwycić cały ogrom oglądanej przez nas sceny, ale w razie potrzeby potrafiących zaoferować nam także bardziej tradycyjną perspektywę.
Jeśli nie mamy jeszcze bardzo sprecyzowanych potrzeb, doskonale więc sprawdzą się tutaj obiektywu pokroju 15-35 mm, które sprawią, że efektownie uchwycimy zarówno górską, dolinę, miejską architekturę, jak i uliczny reportaż. Jeśli chodzi o aparaty, przede wszystkim stawiamy na jakość obrazu - pełnoklatkowa matryca i duża rozdzielczość pozwolą nam na swobodną pracę i obróbkę zdjęć.
W tych dziedzinach króluje detal. Wybierzmy więc sprzęt, który pozwoli nam go pokazać. Jako, że nigdy nie wiemy, co nam się przytrafi, warto celować w obiektywy makro, które pozwolą fotografować z bardzo bliska i ukazać szczegóły fotografowanych przedmiotów. Jednocześnie bierzmy pod uwagę, do czego będziemy używać obiektywu, gdy będziemy nim fotografować z większego dystansu.
Jeśli więc fotografujemy kulinaria i lubimy pokazać większy kawałek stołu lub kuchennego anturażu, warto celować w obiektywy z przedziału 35-50 mm. Jeśli fotografujemy modę i produkty średniej wielkości, prawdopodobnie najlepiej przypasuje nam obiektyw 85 mm. Gdy jednak fotografujecie „robale” lub też drobne przedmioty pokroju biżuterii, klasyczny obiektyw makro o ogniskowej 100 mm nigdy was nie zawiedzie.
Głównym obszarem twojej działalności są social media? Skieruj się w stronę wygodnych, niewielkich aparatów i szerokich ogniskowych, które pozwolą ci umieścić w kadrze wszystko, co chcesz pokazać, a przy okazji ułatwią pracę w domowym studiu.
W realizacji domowych prezentacji czy vlogów sprawdzą się obiektywy 24 mm. Social media to jednak coś więcej niż tylko fotografowanie siebie z odległości ręki. Aby atrakcyjnie pokazać różnego rodzaju produkty, scenerie czy naszych modeli, warto nasz zestaw wzbogacić też o standardową ogniskową. Albo skierować się w stronę uniwersalnych zoomów (opcja atrakcyjna zwłaszcza dla początkujących, z ograniczonym budżetem).
Jeśli głównie filmujesz, a w twoim kręg zainteresowań są produkcje wykraczające poza proste vlogi, wybierz aparat z trybem filmowym, który nie będzie cię ograniczał i pozwoli tworzyć stworzyć materiały, na których będziesz mógł zarabiać. Rozdzielczość 4K i płaski profil Log to dziś już standard, a także znacznie większe możliwości na etapie postprodukcji.
W zakresie optyki, na początek doskonale sprawdzą się uniwersalne zoomy, które pozwolą zrealizować cały materiał od A do Z, bez konieczności odpinania ich z korpusu. Ewentualnie, jak w przypadku fotografii reportażowej, możemy zbudować równie uniwersalny zestaw na bazie kilku stałek, co jednocześnie ułatwi pracę na gimbalu (mniejsze gimbale mogą mieć problemy z balansowaniem zoomów). Więcej o wyborze obiektywów do filmowania znajdziecie w naszym artykule „Jaki obiektyw do filmowania aparatem? Podpowiadamy, które modele najlepiej sprawdzą się w realizacjach wideo [PORADNIK]”.
A może dopiero zaczynasz interesować się fotografią i jeszcze nie wiesz jaką dziedziną będziesz się zajmować? W tym wypadku warto postawić na stosunkowo niedrogi aparat i obiektyw, który pomoże ci się rozwijać.
Uważamy, że najlepszymi obiektywem do nauki świadomego fotografowania jest standardowe, jasne 50-tki. To bardzo wszechstronne szkła, którymi nauczysz się odpowiednio kadrować i które przy okazji są zwykle niedrogie. Do tego mogą pochwalić się plastyką, której zwykle brakuje kitowym zoomom. Jeśli jednak czujesz, że stała ogniskowa może cię ograniczać, warto wybrać właśnie ten drugi typ obiektywów. Podstawowe zoomy to konstrukcje dosyć ciemne, ale zarazem uniwersalne, pozwalające początkującym dobrze zorientować się w tym, jakich ogniskowych będą najczęściej używać.