Karta pamięci do filmowania - jak wybrać właściwy nośnik?

Autor: Maciej Luśtyk

12 Luty 2021
Artykuł na: 9-16 minut

Kupiłeś kamerę lub aparat o wymarzonych możliwościach trybu wideo? Nie zapomnij dobrać właściwego nośnika pamięci, który pozwoli wykorzystać w pełni potencjał urządzenia. Podpowiadamy jaką kartę pamięci wybrać.

Wybór właściwej karty pamięci jest niemal tak samo ważny, jak wybór aparatu czy kamery odpowiadających naszej pracy. Niestety nadal wiele osób dowiaduje się o tym przez przypadek, najczęściej podczas realizacji materiału, co zwykle wiąże się z paniką (coś nie działa, ale co?), stratą czasu i w rezultacie - koniecznością powtarzania zdjęć.

Aby uchronić Was przed „błędami nowicjuszy”, przygotowaliśmy poradnik, który pozwoli Wam wybrać odpowiednią kartę i mieć pewność, że podczas realizacji materiałów wideo nic Was nie zaskoczy. W tym artykule opisujemy jedynie kwestie dotyczące wyboru kart do pracy filmowej. Szczegółowe informacje na temat wszystkich rodzajów kart i znajdujących się na nich oznaczeń znajdziecie w obszernym poradniku, który publikowaliśmy niedawno (poniżej).

Przeczytaj także:
Co musisz wiedzieć o kartach pamięci? Tłumaczymy oznaczenia i formaty

Nie ma sensu kupować karty, która nie pozwoli wykorzystać w pełni potencjału aparatu. Ale nie warto też przepłacać za parametry, których raczej nie wykorzystamy. Oto wszystko, co musicie wiedzieć o nośnikach pamięci przed zakupem. [Czytaj więcej]

Funkcjonalność kart opisujemy na przykładzie nośników renomowanej firmy Lexar, której pełną ofertę znajdziecie na stronie lexar.com.

Stając przed wyborem karty pamięci do filmowania przede wszystkim należy zwrócić uwagę na pojemność i gwarantowaną prędkość zapisu

Choć nośniki o pojemności 32 lub 64 GB mogą wydawać się bardzo duże, w przypadku filmowania w wysokich rozdzielczościach może zadziwić nas to, jak szybko miejsce na karcie będzie się kurczyć. Warto więc przynajmniej orientacyjnie wiedzieć ile minut materiału w danej jakości pozwolą nam zapisać nośniki o określonych pojemnościach. Poniżej prezentujemy szybkie zestawienie tego, jak długo będziemy mogli filmować przy standardowej przepływności 50 Mb/s dla rejestracji Full HD i 100 Mb/s dla rejestracji 4K.

Jak długie filmy Full HD i 4K nagramy na kartach o danych rozmiarach:

  • Karta 16 GB - ok. 70 min. Full HD / ok. 20 min. 4K
  • Karta 32 GB - ok. 140 min. Full HD / ok. 40 min. 4K
  • Karta 64 GB - ok. 280 min. Full HD / ok. 80 min. 4K
  • Karta 128 GB - ok. 560 min. Full HD / ok. 160 min 4K
  • Karta 256 GB - ok 1120 min. Full HD / ok. 320 min. 4K

Należy jednak pamiętać, że podane wyżej wartości są jedynie orientacyjne i bardzo mocno zależne od przepływności zapisu wideo (bitrate’u) oferowanego przez nasz aparat lub kamerę, czyli tego jak dużo danych urządzenie zapisuje w każdej sekundzie rejestracji filmu. W przypadku mniejszych urządzeń (np. kamer sportowych i niewielkich aparatów) oferowane bitrate’y często są mniejsze od wartości wyszczególnionych powyżej, jednak w przypadku większości współczesnych korpusów systemowych filmy w maksymalnej jakości zapisywane są ze znacznie wiekszą przepływnością, która dla zapisu 4K 60 kl./s potrafi wynosić nawet 400-600 Mb/s, co oznacza, że podane czasy zapisu mogą skurczyć się nawet 4-6 krotnie. Pojemność to jednak nie wszystko.

Czym objawia się zły dobór karty pamięci do filmowania?

Co najważniejsze, nie wszystkie pojemne karty będą w stanie udźwignąć przepływność oferowaną przez dany model aparatu czy kamery. W tej sytuacji napotkamy charakterystyczne problemy. Jedną z możliwości jest to, że aparat zwyczajnie zatrzyma rejestrację po upływie niedługiego czasu od startu lub też wyświetli informację o zapełnieniu lub błędzie karty.

Drugim, bardziej niebezpiecznym dla naszej pracy wariantem jest to, że całe nagranie zostanie zrealizowane, ale przy jego odtwarzaniu doświadczymy "klatkowania", które spowodowane jest tym, że karta nie była w stanie zapisać całości informacji rejestrowanych przez aparat lub kamerę. W efekcie tego typu materiały będą w zasadzie do wyrzucenia. Aby więc ustrzec się przed problemami, należy wpierw sprawdzić w specyfikacji maksymalną przepływność oferowaną przez aparat, a następnie wybrać kartę o właściwej prędkości zapisu. Poniżej podpowiadamy, jak to zrobić.

Klasa V - minimalna gwarantowana prędkość zapisu dla plików wideo

Z problemem wyboru odpowiednio szybkiej karty łatwo pozwoli nam uporać się oznaczenie na nośnikach SD i microSD, dotyczące tzw. klasy prędkości wideo, oznaczanej na karcie literą „V” i stosownym numerem. Klasa V to nic innego jak oznaczenie informujące nas o minimalnej gwarantowanej prędkości zapisu dla plików wideo. Aktualnie na rynku znajdują się nośniki o klasach V6-V90, które logicznie odpowiadają prędkościom zapisu od 6 MB/s do 90 MB/s (megabajtów na sekundę). Ze względów praktycznych należy jednak przełożyć te wartości na cześciej używane w przypadku świata wideo Mb/s (megabity na sekundę, wg wzoru 1 MB/s = 8 Mb/s), które odpowiadają wartościom bitrate’ów podawanych przez producentów sprzętu. Warto też wspomnieć, że w zachodniej nomenklaturze bitrate podawany jest jako "Mbps". Gdybyście kiedykolwiek mieli wątpliwości, to ta sama wartość co Mb/s.

Klasy prędkości wideo

  • V6 - 48 Mb/s
  • V10 - 80 Mb/s
  • V30 - 240 Mb/s
  • V60 - 480 Mb/s
  • V90 - 720 Mb/s

W przypadku zapisu Full HD w większości przypadków wystarcza nam więc karty klas V6 i V10 (ze wskazaniem na tę drugą). Jeśli jednak pracujemy w jakości 4K konieczne będzie użycie kart klas V30 i wyższych. Polecamy też wybierać karty "o oczko wyższe" od naszych zapotrzebowań. W przypadku gdy minimalna gwarantowana prędkość zapisu karty będzie niemal pokrywać się z maksymalnym bitratem aparatu lub kamery, sporadycznie możemy napotkać problemy z rejestracją, zwłaszcza gdy będziemy zbliżać się do zapełnienia nośnika.

Co zrobić gdy karta nie posiada klasy prędkości zapisu wideo?

Jak szybko się przekonacie, nie wszystkie karty na rynku oznaczone są klasą prędkości wideo. Czy w tym wypadku nadal można z nich korzystać? Zasadniczo tak, należy jednak w inny sposób sprawdzić minimalną gwarantowaną prędkość zapisu oferowaną przez kartę. Poniżej informujemy gdzie szukać tej wartości na poszczególnych typach kart.

Karty SD / microSD

W przypadku gdy karta SD lub microSD nie oferuje informacji na temat klasy prędkości wideo, można posiłkować się klasami prędkości podawanymi w formie litery U lub C, przy czym należy pamiętać, że nawet najwyższa kategoria klasy U - choć zaspokoi podstawowe zapotrzebowania rejestracji Full HD i 4K - nie zagwarantuje pełnej kompatybilności ze wszystkimi możliwościami wideo najnowszych profesjonalnych aparatów, których bitrate’y przy niektórych ustawieniach sięgają już wspomnianych 400-600 Mb/s.

  • C2 - gwarantowany zapis 2 MB/s (16 Mb/s)
  • C4 - gwarantowany zapis 4 MB/s (32 Mb/s)
  • C6 - gwarantowany zapis 6 MB/s (48 Mb/s)
  • C10 - gwarantowany zapis 10 MB/s (80 Mb/s)
  • U1 - gwarantowany zapis 10 MB/s (80 Mb/s)
  • U3 - gwarantowany zapis 30 MB/s (240 Mb/s)

Nie należy też nigdy sugerować się prędkościami MB/s opisanymi liczbowo na karcie gdyż w doskonałej większości przypadków dotyczą one maksymalnej możliwej prędkości odczytu lub zapisu, a nie prędkości gwarantowanej, która mogłaby być utrzymywana przez dłuższy czas (np. podczas rejestracji wideo).

Karty CF / CFast

Analogicznie do klasy V w kartach SD, w przypadku kart CF i CFExpress również określana jest minimalna prędkość zapisu. W ich przypadku należy szukać liczby znajdująca się na rysunku klapsa filmowego. Liczba ta odpowiada prędkości zapisu wyrażanej w MB/s, którą, w przypadku zapisu wideo kolejny raz należy przeliczyć na Mb/s według podanego wyżej wzoru 1 MB/s = 8 Mb/s. Dla przykładu karta o oznaczeniu 65 będzie oferowała więc odznaczać się gwarantowaną prędkością zapisu na poziomie 520 Mb/s.

Karty XQD i CFExpress

W przypadku kart XQD, a w szczególności CFExpress, które mają szansę stać się nowym standardem, poznanie minimalnej gwarantowanej prędkości zapisu jest znacznie utrudnione, gdyż informacji te w doskonałej większości wypadków nie są wyszczególnione przez producentów ani na kartach, ani w ich specyfikacjach. Dane liczbowe wypisane na kartach odnoszą się natomiast do prędkości maksymalnych, które niewiele powiedzą nam na temat realnych możliwości karty przy zapisie wideo.

Dobra wiadomość jest taka, że w przypadku większości kart CFExpress, które odznaczają się wielokrotnie większą przepustowością od nośników SD czy CF, średnie minimalne prędkości zapisu powyżej 400 MB/s i tak wykraczają poza zapotrzebowania obecnych aparatów czy kamer (w najlepszych przypadkach karty CFE są w stanie utrzymać zapis na poziomie 1,400 MB/s). Nawet w najgorszych sytuacjach otrzymamy więc nośniki, które poradzą sobie z rejestracją 4K 120 kl./s czy 8K, oferowaną przez takie aparaty jak Canon EOS R5, Sony A7S III czy Sony A1. A już na pewno ze wszystkimi typami rejestracji w mniejszych klatkażach i rozdzielczościach.

Jeśli jednak nasz aparat oferuje slot na karty CFExpress, a także wyśrubowany tryb wideo warto sprawdzić listę kompatybilnych kart na stronie producenta. Zdarza się bowiem, że niektóre nośniki CFE charakteryzują się minimalną gwarantowaną prędkością na poziomie 140 MB/s, która może okazać się za mała dla najwyższych opcji zapisu.

Również w przypadku kart XQD otrzymujemy dużą dowolność wyboru. Jako, że jest to nośnik powoli wymierający, który obsługiwany jest tylko przez kilka aparatów Nikona, 2 modele Panasonica i kamery Sony sprzed kilku lat, będzie on w stanie poradzić sobie ze wszystkimi opcjami wewnętrznego zapisu wideo, oferowanymi przez wspierane urządzenia.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
12
Jak wybrać kartę pamięci – pojemną, szybką, niekoniecznie drogą
Jak wybrać kartę pamięci – pojemną, szybką, niekoniecznie drogą
Wybór nośnika pamięci zależy nie tylko od tego, jaki typ kart akceptuje nasz aparat, kamera lub dron, ale także, a może przede wszystkim, od rodzaju materiałów, jakie za pomocą tych urządzeń...
19
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)