Jaka karta pamięci do aparatu, drona, kamery sportowej? [PORADNIK]

Autor: Redakcja Fotopolis

9 Maj 2022
Artykuł na: 9-16 minut

Jak wybrać odpowiednią kartę pamięci do posiadanego sprzętu? Podpowiadamy, który nośnik będzie najlepszy, by spełnić wymagania ale nie przepłacać za możliwości i funkcje, z których nie skorzystamy.

Materiał powstał we współpracy z dystrybutorem marki Integral

Gdy już kupimy wymarzony sprzęt do rejestracji filmów czy fotografii stajemy w końcu przed wyborem karty pamięci. Jest to zakup, który powinniśmy przemyśleć, gdyż źle dobrana karta, w szczególności gdy jest zbyt wolna, może powodować poważne problemy z zapisem i ograniczać możliwości naszego aparatu lub kamery. I odwrotnie - często "na wszelki wypadek" decydujemy się na modele z górnej półki, choć posiadany przez nas sprzęt i tak nie będzie w stanie wykorzystać pełni ich możliwości (za to moglibyśmy mieć nośnik znacznie pojemniejszy).

W poniższym artykule przedstawiamy kilka zasad, którymi warto kierować się przy wyborze pamięci oraz podpowiadamy, jakich kart szukać w zależności od posiadanego sprzętu foto-wideo. Zestawienie przygotowaliśmy w oparciu o karty angielskiej marki Integral, która w swojej ofercie ma nośniki o bardzo różnym przeznaczeniu - od miniaturowych kart microSD do rejestratorów samochodowych po profesjonalne i superszybkie karty CFExpress do filmowania w nawet w 8K.

Jak dobrać właściwą kartę pamięci do posiadanego sprzętu?

Najważniejszym kryterium przy wyborze karty pamięci będzie prędkość oraz pojemność. Jeżeli fotografujemy hobbystycznie i często zgrywamy zdjęcia na komputer, aby zachować komfort prawdopodobnie w zupełności wystarczy nam karta o pojemności 32 GB. O większych pojemnościach należy pomyśleć w sytuacjach gdy także nagrywamy wideo, realizujemy zlecenia wymagające wykonywania dużej liczby zdjęć lub gdy kartę traktujemy jako nośnik zapasowy, na który kopiowany jest materiał z głównej karty, i który pozostaje w aparacie przez kilka kolejnych zleceń (czy też po prostu ma wystarczyć na kilkutygodniowy wyjazd z aparatem).

Ile zdjęć i filmów zmieści się na karcie pamięci?

Poniżej przedstawiamy orientacyjne zestawienie pojemności kart i ilości możliwego do zapisania na nich materiału. To wyliczenia przy założeniu wielkości pliku RAW na poziomie 30 MB (czyli z typowej matrycy ok. 24 Mp) i zapisu wideo na poziomie 60 Mb/s dla rozdzielczości Full HD oraz 150 Mb/s dla rozdzielczości 4K.

  • Karta 32 GB - ok. 1060 zdjęć RAW, ok. 2800 zdjęć JPEG, ok. 140 min. Full HD / ok. 40 min. 4K
  • Karta 64 GB - ok. 2120 zdjęć RAW, ok. 5600 zdjęć JPEG, ok. 280 min. Full HD / ok. 80 min. 4K
  • Karta 128 GB - ok. 4240 zdjęć RAW, ok, 11200 zdjęć JPEG, ok. 560 min. Full HD / ok. 160 min 4K
  • Karta 256 GB - ok, 8480 zdjęć RAW, ok. 22400 zdjęć JPEG, ok. 1120 min. Full HD / ok. 320 min. 4K
  • Karta 512 GB - ok, 16960 zdjęć RAW, ok. 44800 zdjęć JPEG, ok. 2240 min. Full HD / ok. 640 min. 4K
  • Karta 1TB - ok. 33920 zdjęć RAW, ok. 85600 zdjęć JPEG, ok. 4480 min. Full HD / ok. 1280 min. 4K

Nieco bardziej problematyczna może okazać się wspomniana kwestia prędkości. Bo choć dziś praktycznie wszystkie karty renomowanych marek mogą pochwalić się szybkością odczytu zapewniającą komfort pracy to poszczególne modele mogą znacznie różnić się od siebie w zakresie gwarantowanej minimalnej prędkości zapisu. A to kryterium może już widocznie rzutować na wydajność, co będzie widoczne zwłaszcza w przypadku pracy wideo, ale może też wpływać na komfort fotografowania w trybie seryjnym.

Czym objawia się zastosowanie za wolnej karty?

Główną oznaką zastosowania zbyt wolnej karty będzie tzw. gubienie klatek. To sytuacja, gdy zarejestrowany przez nas materiał wideo będzie się „zacinał”. Efekt klatkowania w tym wypadku spowodowany jest tym że karta nie jest w stanie na bieżąco zapisać całości informacji rejestrowanych przez aparat lub kamerę. W innych przypadkach możemy spotkać się z sytuacją, gdy aparat zwyczajnie przerwie rejestrację po upływie niedługiego czasu od jej startu.

Zbyt wolna karta może też znacznie wydłużyć czas zgrywania zdjęć z aparatu w trybie seryjnym. Będzie to zwłaszcza widoczne w przypadku modeli amatorskich, oferujących niewielki bufor, po zapełnieniu którego na pewien czas zostaje ograniczona funkcjonalność aparatu.

Jak dobrać szybkość karty?

Aby uchronić się przed tymi sytuacjami, wystarczy jedynie oszacować wymagania aparatu bądź kamery i wybrać odpowiadający im nośnik, analizując umieszczone na nim oznaczenia. W przypadku kart SD i Micro SD interesować będą klasy prędkości U oraz V, którymi to producenci posługują się w celu określenia minimalnej gwarantowanej prędkości zapisu, czyli szybkości z jaką karta jest w stanie nieprzerwanie zapisywać materiał. Prezentują się one następująco:

Klasy prędkości U:

  • U1 - gwarantowany zapis 10 MB/s (80 Mb/s)
  • U3 - gwarantowany zapis 30 MB/s (240 Mb/s)

Klasy prędkości V (Video):

  • V6 - gwarantowany zapis 6 MB/s (48 Mb/s)
  • V10 - gwarantowany zapis 10 MB/s (80 Mb/s)
  • V30 - gwarantowany zapis 30 MB/s (240 Mb/s)
  • V60 - gwarantowany zapis 60 MB/s (480 Mb/s)
  • V90 - gwarantowany zapis 90 MB/s (720 Mb/s)

W przypadku zdjęć w sytuacji łatwo zorientujemy się analizując prędkość podaną w MB/s (megabajty na sekundę). Jeżeli fotografujemy aparatem z matrycą o rozdzielczości w przedziale 20-30 Mp, w zupełności powinna wystarczyć nam karta oferująca klasę prędkości U3 / V30, w przypadku której zgranie nawet dłuższej serii RAW nie powinno zając więcej niż kilka sekund. O szybszej karcie warto pomyśleć właściwie jedynie, gdy fotografujemy serią aparatami o wysokich rozdzielczościach (50 Mp i więcej).

W przypadku wideo pomogą nam wartości wyrażone w Mb/s (megabity na sekundę). To właśnie w tych jednostkach producenci określają przepływność (bitrate) danego trybu rejestracji filmów, czyli innymi słowy to jak dużo informacji zapisywanych jest w każdej sekundzie nagrania. W przypadku podstawowej rejestracji 4K także i tutaj w większości wypadków powinna wystarczyć karta V30, jeśli jednak korzystamy z któregoś z najnowszych modeli aparatów, które pozwalają na rejestrację w formatach 10-bitowych i zamierzamy filmować z prędkościami powyżej standardowych 25 kl./s możemy potrzebować kart V60 a nawet V90. Zawsze też gdy maksymalny bitrate aparatu oscyluje w pobliżu granicy możliwości karty radzimy wybierać nośnik o „oczko” wyższy - kilkukrotnie już zdarzyło się nam, że karta która teoretycznie powinna "pociągnąć" dany tryb zapisu miewała z nim problem przy dłuższej rejestracji.

Gdy już wiemy to wszystko możemy przejść do wyboru karty. Poniżej prezentujemy najbardziej optymalne karty dla danych zastosowań.

Wybór karty pamięci w zależności od zastosowań

Hobbystyczna fotografia i wideo
Integral High Speed SDHC/XC V30 UHS-I U3 SD
Dostępne pojemności:
32 GB, 64 GB, 128 GB, 256 GB
Ceny:
39 zł, 59 zł, 119 zł, 189 zł

Podstawowa karta z oferty Integral, która powinna sprostać oczekiwaniom wszystkich fotografujących i filmujących w rozdzielczościach 4K, którzy nie są nastawieni na wymagającą pracę zawodową. Karta charakteryzuje się klasą prędkości U3 / V30 i oferuje transfery na poziomie 100 Mb/s, pozwalając na komfortową pracę z mniejszymi seriami zdjęć.

 

Zawodowa fotografia i wideo
Integral Ultima Pro X2 SDXC V60 / V90 UHS-II SD
Dostępne pojemności:
V60: 64 GB, 128 GB, 256 GB / V90: 32 GB, 64 GB, 128 GB
Ceny:
159 zł, 299 zł, 499 zł / 249 zł, 379 zł, 799 zł

Wysokiej klasy karty SD przystosowane do wymagającej pracy fotograficznej, opartej o częste wykorzystywanie trybu seryjnego oraz zawodową rejestrację wideo w rozdzielczościach 4K i wyższych (w przypadku wariantu V90).

Wersja V90 może dodatkowo pochwalić się większymi prędkościami transferu (do 280 MB/s) przyspieszając proces zgrywania zdjęć, a także do 6 razy większą wytrzymałością. Producent szacuje żywotność kart z serii V90 na 20 000 cykli odczytu i zapisu.

 

Drony, kamery sportowe, rejestratory wideo
Integral Security 4K V30 UHS-I U3 A1 Micro SD
Dostępne pojemności:
32 GB, 64 GB, 128 GB, 256 GB
Ceny:
45 zł, 69 zł, 139 zł, 259 zł

Karty MicroSD zaprojektowano specjalnie z myślą o wymagającej rejestracji wideo 4K w trudnych warunkach. Posiadają funkcję ochrony przed nagłym wyłączeniem i skokami napięcia, która minimalizuje ryzyko utraty danych. Przystosowane do pracy w ekstremalnych temperaturach (-25°C do 85°C) i przygotowane do pracy przy rejestracji w pętli (np. w rejestratorach samochodowych) w przypadku której ich żywotność szacowana jest na kilka lat. W zestawie otrzymujemy także adapter karty SD, który ułatwi zgrywanie materiału z karty i pozwoli na stosowanie jej w aparatach.

 

Profesjonalne wideo w kinowej jakości i superszybka fotografia
Integral UltimaPro X2 CFexpress Cinematic
Dostępne pojemności:
64 GB, 128 GB, 256 GB, 512 GB, 1 TB, 2 TB
Ceny:
67 zł, 1049 zł, 1499 zł, 2599 zł, 3699 zł, 4199 zł

Najnowszy typ kart oparty o pamięć NVMe, wykorzystywany przez topowe korpusy fotograficzne i kamery, które miały premierę w ostatnich kilku latach. Karty te cechują się wytrzymałą konstrukcją i superszybkimi prędkościami zapisu, wynoszącymi do 1600 Mb/s. Przystosowane do filmowania w rozdzielczościach do 8K RAW.

 

Gdy liczy się pojemność i bezpieczeństwo
Integral Ultima Pro High Speed V30 UHS-I U3
Dostępne pojemności:
64 GB, 128 GB, 256 GB, 512 GB, 1 TB
Ceny:
119 zł, 189 zł, 369 zł, 639 zł, 1399 zł

Jedyna karta SD w ofercie producenta występująca w wariantach 512 GB i 1TB. Klasa prędkości V30 pozwoli na rejestrację materiałów 4K z prędkością do 60 kl./s, a wysokie prędkości transferu na poziomie 180-150 Mb/s pozwolą na komfortowe zgrywanie materiału. Dodatkowo są to nośniki wzmocnione - odporne na wstrząsy, wodę, promieniowanie rentgenowskie i temperaturę.

 

Więcej informacji o kartach Integral znajdziecie na stronie 4image.pl/integral.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak zrezygnować z usług Adobe Creative Cloud bez opłat [PORADNIK]
Jak zrezygnować z usług Adobe Creative Cloud bez opłat [PORADNIK]
Przeoczyłeś koniec wersji próbnej, masz przestój w pracy, a może po prostu chcesz przesiąść się na inne oprogramowanie? Oto prosty sposób, jak zrezygnować z...
21
Architektura kadru - poznaj złote zasady klasycznego krajobrazu
Architektura kadru - poznaj złote zasady klasycznego krajobrazu
Zdobądź podstawowe umiejętności i poznaj techniki, które pomogą Ci budować harmonijne, zatrzymujące oko widza kompozycje.
16
Miasto zamknięte  w kadrze Bena Moore'a
Miasto zamknięte w kadrze Bena Moore'a
Nieustanne poszukiwanie wyjątkowych ujęć zaprowadziło Bena Moore’a pod drzwi wielu światowych marek, które doceniły jego kreatywność i oko do kompozycji. Dziś spacerujemy z nim ulicami Londynu,...
22
Powiązane artykuły