Fujifilm XQ1 - opinia Wojciecha Brysia

Autorem kolejnej opinii o aparacie Fujifilm XQ1 jest Wojciech Bryś, który na co dzień korzysta z profesjonalnych lustrzanek. Właśnie rozmiary sprzętu są czynnikiem, który skłania go do przeniesienia się na system Fujifilm X.
Solidna konstrukcja, a zarazem niska waga, sprawiają że aparat trzyma się w ręce wygodnie i pewnie. Wielkość jest odpowiednia, by można go mieć zawsze ze sobą. Dla mnie ważną cechą aparatu zawsze będzie jakość wykonywanych fotografii i w przypadku tego aparatu nie zawiodłem się. Oczywiście nie można porównywać tej matrycy z matrycami lustrzanek pełnoklatkowych, ale jak już wspomniałem, w celu wykonywania moich zleceń zawodowych, jakość otrzymywanych obrazów z XQ1 jest wystarczająca.

10/8000 s, f/4.9, ISO 3200

10/600 s, f/4.9, ISO 1000

Kolejna zaleta to możliwość stosowania wysokich wartości czułości matrycy. Nawet przy ISO 3200 fotografie wyglądają zadowalająco, kolorystyka jest dobrze zachowana, dzięki temu aparat staje się uniwersalnym sprzętem do wykorzystania w różnych sytuacjach oświetleniowych. Pomaga w tym oczywiście światło f/1,8 na szerokim kącie. Na drugim końcu zakresu ogniskowych niestety brakuje światła, chciałoby się mieć np. f/2,8.

10/13000 s, f/4.9, ISO 3200

Zaletą wyświetlacza jest 100% pokrycia kadru, jasność i czytelność. Bardzo intuicyjne i czytelne jest menu aparatu i poruszanie się po nim już po kilku chwilach jest przyjemnością. Oczywiście przez ten krótki czas nie zdążyłem przerobić wszystkich możliwości. Przy wykonywaniu fotografii mile zaskoczył mnie pierścień przysłon na obiektywie. Informacje na wyswietlaczu są czytelne i bardzo pomocne. Funkcja sztucznego horyzontu była mi bardzo pomocna. Możliwość wyłączenia wszelkich dźwięków pozwoliła mi na wykonanie fotografii, których głośną lustrzanką bym nie wykonał.

10/2800 s, f/4.9, ISO 1000

10/12000 s, f/1.8, ISO 1000

AF jest dobry, ale bardziej dla fotografii statycznej, bo nawet śledzący autofokus do obiektów ruchomych nie do końca się sprawdzał. Tak samo stabilizacja jest za mało skuteczna, szczególnie na ogniskowej 100 mm. Za to zmiana wielkości pola ostrości to bardzo dobry pomysł, z którego korzystałem. Jak na aparat takiej klasy, zapisywanie fotografii w formacie RAW+JPEG przebiegało w miarę sprawnie, a szybkość odświeżania wyświetlacza nie przeszkadzała, czego nie mogłem powiedzieć o modelu X-E1 z pierwotnym oprogramowaniem.

10/1600 s, f/4.9, ISO 100

10/1250 s, f/1.8, ISO 3200

Jakość wykonywanych fotografii jest zadziwiająco dobra, jak dla tak małej matrycy i dla mnie spełnia wymagania tego rodzaju sprzętu - mogę wykorzystywać wykonane fotografie prosto z aparatu bez konieczności opracowywania w komputerze. Kolory są zgodne z rzeczywistością. Jest odpowiednie nasycenie i ostrość prosto z aparatu. Miła dla oka jest też rozpiętość tonalna. Podsumowując: zgrabny, kieszonkowy, trwały aparat, który sprawdzi się w wielu sytuacjach i spełnia najważniejszą cechę najlepszego aparatu: można go zawsze mieć przy sobie!

10/600 s, f/4.9, ISO 500

Polecam ten aparat wszystkim, którzy cenią jakość fotografii nawet kosztem innych cech. Osobiście korzystałbym z niego w fotografii rodzinnej, ale również w celu wykonywania wybranych zleceń zawodowych, tam gdzie potrzebna jest dyskrecja i w miejscach gdzie po prostu zabieranie lustrzanki jest niemożliwe!

Tekst i zdjęcia: Wojciech Bryś
słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
“Prace artystów takich jak on są bardzo potrzebne”. Poznaliśmy zwycięzcę Sony World Photography Awards 2019
17 Kwi 2019
Podczas dzisiejszej gali finałowej konkursu SWPA 2018 poznaliśmy laureatów sekcji profesjonalnej oraz zwycięzcę tytułu Fotografa Roku. Tym razem otrzymał go włoski fotoreporter Federico Borella. Zobaczcie nagrodzone prace.
3
Szymon Brodziak uznany najlepszym twórcą fotografii czarno-białej na świecie w konkursie One Eyeland
17 Kwi 2019
Fotograf z Polski zdobył główna nagrodę w konkursie fotografii czarno-białej, organizowanym przez platformę One Eyeland, zrzeszającą zawodowych fotografów z całego świata.
1
Fotograficzne Nagrody Pulitzera 2019
17 Kwi 2019
Za nami kolejne rozdanie Nagród Pulitzera. W kategoriach Feature Photography i Breaking News Photography to prestiżowe wyróżnienie otrzymali Lorenzo Tugnoli z The Washington Post oraz redakcja Reuters.
2
„Bez taryfy ulgowej” - o pracy ze średnim formatem w fotografii podróżniczej rozmawiamy z Jackiem Boneckim
13 Kwi 2019
Jak postrzega zmiany w branży z perspektywy 50-latka? Dlaczego do pracy w terenie zabiera średni format i czemu mimo to fotografuje w JPEG-ach? O aparatach, sztuce patrzenia i radzeniu sobie z ograniczeniami, w dniu jego 50. urodzin rozmawiamy z Jackiem Boneckim.
4