Adobe Lightroom w małym palcu – symulacja kliszy filmowej Kodak Gold

0
Michał Chrzanowski
3 Październik 2015
Artykuł na: 9-16 minut

W dzisiejszym odcinku z serii “Adobe Lightroom w małym palcu” zaprezentujemy, w jaki sposób utworzyć cyfrową symulację popularnej kliszy filmowej Kodak Gold 100.

Kodak Gold 100 w świecie fotografii analogowej jest znaną i lubianą kliszą filmową. Fotografowie uwielbiają ją za wspaniałą kombinację wyrazistych kolorów, duży kontrast i przyjemne dla oka ziarno. Lecz najbardziej cenią ją za wspaniałe i żywe oddanie tonacji skóry. Dlatego też klisza Kodaka z serii Gold szybko stała się bardzo popularna i uniwersalna, dzięki czemu wciąż wykorzystuje się ją do różnego rodzaju fotografii - od krajobrazu po portret. Dzisiaj pokażemy, jak zbliżony efekt wizualny uzyskać za pomocą kilku narzędzi dostępnych w cyfrowej ciemni, jaką jest program Adobe Lightroom.

Podstawowe ustawienia aparatu

Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

  • aparat: Nikon D7000
  • obiektyw: Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED
  • format zapisu zdjęć – RAW
  • czas naświetlania – 1/1250 sekundy
  • przysłona – f/2,8
  • czułość matrycy – ISO 400
  • ogniskowa – 70 mm 


Cechą charakterystyczną kliszy Kodak Gold 100 są delikatnie cieplejsze barwy. Zapewne dlatego portrety wykonane za pomocą tego filmu posiadają pięknie odwzorowaną tonację skóry. Pierwszą czynnością, na którą się zdecydowaliśmy - jeszcze przed jakimkolwiek ingerowaniem w kolorystykę - była więc korekta balansu bieli. Nieznacznie zwiększyliśmy temperaturę barwową o 100 stopni Kelvina - z 4550K do 4650K. Ponadto, zmieniliśmy odcień przesuwając suwak Tint w stronę zieleni - z +25 do +16.

Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Kolejnym krokiem w procesie postprodukcji było odzyskanie jak największej liczby szczegółów dostępnych na zdjęciu. Mogliśmy tego dokonać w zakładce Basic. W tym celu znacznie przesunęliśmy na ujemną stronę skali suwaki odpowiadające za najjaśniejsze partie kadru - Highlights i Whites. Podobnie postąpiliśmy z suwakami Shadows i Blacks - z tym wyjątkiem, że tam ustawiliśmy dodatnie wartości, dzięki czemu wydobyliśmy informacje ukryte w ciemnych partiach zdjęcia.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Odzyskanie szczegółów poprzez rozjaśnienie ciemnych partii, przy jednoczesnym przyciemnieniu jasnych fragmentów sprawiło, że zdjęcie zostało pozbawione naturalnego kontrastu i wyrazistości. Aby odwrócić ten stan, skorzystaliśmy z narzędzi Contrast i Clarity, wybierając dodatnie wartości - odpowiednio +10 i +5. W dziale Presence również delikatnie zmniejszyliśmy nasycenie kolorów, gdyż późniejsze etapy postprodukcji będą dotyczyć szczegółowej korekty kolorystycznej.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

W związku z tym udaliśmy się do zakładki Tone Curve, w której dokonaliśmy kilku istotnych zmian. Na początek jednak przesunęliśmy suwak Lights do wartości -30. Taki zabieg sprawił, że ogólna jasność obrazu została jeszcze bardziej zmniejszona i wyrównana.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Następnie rozpoczęliśmy edycję krzywej tonalnej. Program Lightroom umożliwia ingerowanie w poszczególne kanały barwowe RGB (Red, Green, Blue). Dzięki temu dokładnie mogliśmy określić położenie i kształt krzywej odpowiadającej za dany kolor. Naszym głównym celem było utworzenie linii na wzór litery S dla każdego kanału barwowego. Takie działanie zmieniło ogólną kolorystykę oraz w rezultacie zwiększyło kontrast między jasnymi a ciemnymi partiami fotografii.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Kolejnym etapem była korekta kolorystyczna, której dokonaliśmy w zakładce HSL (Hue, Saturation, Luminance). Staraliśmy się tak wyważyć paletę barw, by główny obiekt zdjęcia wyróżniał się na tle zieleni. Mając to na uwadze zwiększyliśmy dysproporcje pomiędzy chłodniejszym a cieplejszym odcieniem. Następnie postanowiliśmy znacząco zmniejszyć nasycenie barw z wyjątkiem tych, które odpowiadają za tonację skóry, czyli kolor czerwony, pomarańczowy i żółty. Te pozostawiliśmy bez większych zmian. Ostatecznie zmniejszyliśmy także blask i jasność zieleni, dzięki czemu ten kolor stał się ciemniejszy na tle innych barw. W konsekwencji obiekt zdjęcia uwidocznił się w kadrze.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Ponieważ zdjęcie było wykonane w formacie RAW (surowy plik, który potrzebuje cyfrowego wywołania), musieliśmy je wyostrzyć. W tym celu udaliśmy się do zakładki Detail, gdzie zmieniliśmy położenie suwaków odpowiadających za ostrość obrazu.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Mając już za sobą najważniejszą część (korekta kolorystyczna) w procesie tworzenia symulacji Kodak Gold 100, zdecydowaliśmy się wprowadzić drobne zmiany, które jeszcze bardziej spotęgują końcowy efekt. W związku z tym na fotografię nałożyliśmy wyraźną winietę, która wyeksponowała główny obiekt zdjęcia znajdujący się w centrum kadru. Ponadto, dodaliśmy delikatne ziarno, które nadało charakterystycznego efektu występującego na zdjęciach wywołanych z kliszy filmowej.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Ostatnią czynnością, którą wykonaliśmy w procesie postprodukcji, była nieznaczna zmiana kolorystyczna, której dokonaliśmy w zakładce Camera Calibration. Delikatnie zwiększyliśmy nasycenie koloru czerwonego i niebieskiego oraz zmieniliśmy odcień zielonego. Dzięki temu jeszcze bardziej odseparowaliśmy główny obiekt od tła zdjęcia.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Zdjęcie przed
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Zdjęcie po
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Powyższe zmiany dokonane w procesie postprodukcji są jedynie przykładem możliwości, jakie daje nam program Adobe Lightroom Jednakże ostateczny wygląd zdjęcia oraz symulacji kliszy filmowej w głównej mierze zależy od indywidualnego stylu i gustu fotografa. Dlatego też jedno zdjęcie może być punktem wyjścia dla różnych efektów końcowych. Warto jednak zdawać sobie sprawę, z jakich narzędzi możemy skorzystać pracując nad konkretnym zdjęciem. 

W kolejnej odsłonie poradnika "Adobe Lightroom w małym palcu" pokażemy, jak w efektywny sposób korzystać z zakładki Split Toning, by osiągnąć różne kolorystyczne efekty.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Tutoriale
Zobacz, jak dodać skórze złoty blask w Adobe Photoshop
Zobacz, jak dodać skórze złoty blask w Adobe Photoshop
Wygląd skóry na zdjęciach to obsesja niejednego fotografa i retuszera. Zobacz, jak uzyskać efekt wykorzystywany w postprodukcji sesji beauty.
32
1
Zła kompozycja to nie problem. Z pomocą przyjdzie Photoshop, a dokładniej narzędzie Content-Aware Fill [WIDEO]
Zła kompozycja to nie problem. Z pomocą przyjdzie Photoshop, a dokładniej narzędzie Content-Aware...
Zobacz w jaki sposób po fakcie poprawić kompozycję zdjęcia za pomocą narzędzia Content-Aware Fill dostępnego w Photoshopie.
10
0
Photoshop tutorial: wycinanie osób z tła [WIDEO]
Photoshop tutorial: wycinanie osób z tła [WIDEO]
Odseparowanie sylwetki od tła zdjęcia może wydawać się skomplikowaną czynnością. Jednak dzięki kilku sztuczkom i narzędziom Photoshopa cała operacja może być bardzo...
13
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)