Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Funkcjonalność:
9
Optyka:
6.5
Budowa:
10
Nasza ocena:

84%

Irix 11 mm f/4 to jeden z najszerszych obiektywów szerokokątnych na rynku, który obiecuje profesjonalne rezultaty w przystępnej cenie. Sprawdziliśmy, jak wypada w praktyce.

2

Autor: Maciej Luśtyk

30 Kwiecień 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/4 f/8 i f/16.

Jeżeli Irix 11 mm f/4 ma jakiś widoczny problem, z pewnością można uznać takim dość mocno zaakcentowaną aberrację chromatyczną na brzegach kadru, która sięga nawet 1,82 px i potrafi powodować nieprzyjemny efekt "rozwarstwienia" widoczny nawet w rozmiarach ekranowych. W dodatku niewiele zmienia się wraz z przymykaniem przysłony, a aberracja w niektórych sytuacjach potrafi uwidaczniać się nawet w centrum kadru.

 

W większości sytuacji nie będą to problemy, których nie bylibyśmy w stanie pozbyć się na etapie postprodukcji, ale warto przygotować się na to, że w przypadku modelu Irix 11 mm f/4 na walkę z aberracją będziemy musieli zarezerwować sobie nieco dodatkowego czasu.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16
Spis treści

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Ten jasny standardowy zoom do bezlusterkowców Sony to mniejsza, lżejsza i przede wszystkim tańsza wersja modelu z zaawansowanej linii Art. Czy będzie jego największym rywalem? Oto nasz szybki...
0
0
Tamron 150-500 mm f/5-6.7 DI III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Tamron 150-500 mm f/5-6.7 DI III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy superzoom Tamrona to kompaktowa konstrukcja adresowana do entuzjastów fotografii sportu i przyrody. Oto nasz szybki test jednego z pierwszych egzemplarzy tego ciekawego szkła do...
0
6
Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S - test obiektywu
Nie jest tani, ale jak na ultraszerokokątny zoom o jasności f/2.8 rekordowo lekki i kompaktowy. Sprawdzamy, czy nie przypłacił tego gorszą jakością obrazu.
0
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)