Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Funkcjonalność:
9
Optyka:
6.5
Budowa:
10
Nasza ocena:

84%

Irix 11 mm f/4 to jeden z najszerszych obiektywów szerokokątnych na rynku, który obiecuje profesjonalne rezultaty w przystępnej cenie. Sprawdziliśmy, jak wypada w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

30 Kwiecień 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/4 f/8 i f/16.

Jeżeli Irix 11 mm f/4 ma jakiś widoczny problem, z pewnością można uznać takim dość mocno zaakcentowaną aberrację chromatyczną na brzegach kadru, która sięga nawet 1,82 px i potrafi powodować nieprzyjemny efekt "rozwarstwienia" widoczny nawet w rozmiarach ekranowych. W dodatku niewiele zmienia się wraz z przymykaniem przysłony, a aberracja w niektórych sytuacjach potrafi uwidaczniać się nawet w centrum kadru.

 

W większości sytuacji nie będą to problemy, których nie bylibyśmy w stanie pozbyć się na etapie postprodukcji, ale warto przygotować się na to, że w przypadku modelu Irix 11 mm f/4 na walkę z aberracją będziemy musieli zarezerwować sobie nieco dodatkowego czasu.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma C 10-18 mm f/2.8 DC DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sigma C 10-18 mm f/2.8 DC DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Ultraszerokokątny i ultrakompaktowy zoom z serii Contemporary to jeden z najciekawszych współczesnych obiektywów APS-C. Sprawdzamy, co Sigma 10-18 mm f/2.8 DC DN Contemporary oferuje w...
20
Sony FE 300 mm f/2.8 GM OSS - pierwsze wrażenia
Sony FE 300 mm f/2.8 GM OSS - pierwsze wrażenia
To obiektyw, na który czekało wielu fotografów sportu i przyrody. Pierwszy kontakt z nowym Sony FE 300 mm f/2.8 GM OSS mamy już za sobą. Oto nasze wnioski.
10
Viltrox AF 27 mm f/1.2 XF Pro - zdjęcia przykładowe [RAW]
Viltrox AF 27 mm f/1.2 XF Pro - zdjęcia przykładowe [RAW]
To odpowiednik pełnoklatkowego standardu 40 mm dla aparatów Fujifilm X. Viltrox AF 27 mm f/1.2 XF Pro jest superjasny i niedrogi. Zobaczcie, jak spisuje się w praktyce... 
15
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)