Rozdzielczość

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Funkcjonalność:
9
Optyka:
6.5
Budowa:
10
Nasza ocena:

84%

Irix 11 mm f/4 to jeden z najszerszych obiektywów szerokokątnych na rynku, który obiecuje profesjonalne rezultaty w przystępnej cenie. Sprawdziliśmy, jak wypada w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

30 Kwiecień 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki w przypadku w matrycy EOS-a 5D Mark III uznajemy te powyżej 20-25 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Naturalnym pytaniem każdego zainteresowanego tego typu obiektywem będzie to, w jakim stopniu ultraszeroki kąt widzenia wpływa na ostrość obrazu w różnych obszarach kadru. Układ optyczny obiektywu Irix 11 mm f/4, zbudowany na bazie 15 elementów w 10 grupach, nie oferuje być może perfekcyjnego obrazka, ale jest on na tyle dobry, że spokojnie sprosta większości wymagań. Najsłabiej jest oczywiście w rogach kadru, ale nie są to raczej rzeczy, na które zwrócą uwagę widzowie oglądający zdjęcia w rozmiarach ekranowych.

Cieszy ogólna wysoka rozdzielczość w centrum kadru, która utrzymuje się aż do f/11 i wynosi juz ok. 40 pl/mm przy f/4, co jest wynikiem bardzo dobrym. Przy f/8 szkło oferuje swój "sweet spot", gdzie otrzymamy najbardziej wyrównaną rozdzielczość na całym obszarze kadru, przy 34 pl/mm w centrum i 20 pl/mm na brzegach zdjęcia.

Niestety poniżej w całym zakresie przysłon rozdzielczość na brzegach oscyluje właściwie poniżej granicy akceptowalności, ale też należy brać pod uwagę, że pomiary są lekko zakłamane przez krzywiznę pola, rozciągniecie brzegów oraz fakt, że wynik dla rozdzielczości brzegowej uśredniany jest z granicznych punktów pomiaru w rogach kadru, które - jak możecie zobaczyć w kolejnym rozdziale - wypadają widocznie gorzej niż pozostałe punkty brzegowe. W rzeczywistości rozdzielczość na brzegach będzie więc oscylować w granicach 20-25 pl/mm.

W praktyce rozmycie krawędzi kadru będzie więc  niekiedy widoczne gołym okiem nawet w rozmiarach ekranowych, ale nie będzie to palący problem, którego widoczność dodatkowo jesteśmy w stanie zminimalizować korygując aberrację chromatyczną.

Rozdzielczość w praktyce:

f/4

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16

f/22
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)