Rozdzielczość

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Funkcjonalność:
9
Optyka:
6.5
Budowa:
10
Nasza ocena:

84%

Irix 11 mm f/4 to jeden z najszerszych obiektywów szerokokątnych na rynku, który obiecuje profesjonalne rezultaty w przystępnej cenie. Sprawdziliśmy, jak wypada w praktyce.

2

Autor: Maciej Luśtyk

30 Kwiecień 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki w przypadku w matrycy EOS-a 5D Mark III uznajemy te powyżej 20-25 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Naturalnym pytaniem każdego zainteresowanego tego typu obiektywem będzie to, w jakim stopniu ultraszeroki kąt widzenia wpływa na ostrość obrazu w różnych obszarach kadru. Układ optyczny obiektywu Irix 11 mm f/4, zbudowany na bazie 15 elementów w 10 grupach, nie oferuje być może perfekcyjnego obrazka, ale jest on na tyle dobry, że spokojnie sprosta większości wymagań. Najsłabiej jest oczywiście w rogach kadru, ale nie są to raczej rzeczy, na które zwrócą uwagę widzowie oglądający zdjęcia w rozmiarach ekranowych.

Cieszy ogólna wysoka rozdzielczość w centrum kadru, która utrzymuje się aż do f/11 i wynosi juz ok. 40 pl/mm przy f/4, co jest wynikiem bardzo dobrym. Przy f/8 szkło oferuje swój "sweet spot", gdzie otrzymamy najbardziej wyrównaną rozdzielczość na całym obszarze kadru, przy 34 pl/mm w centrum i 20 pl/mm na brzegach zdjęcia.

Niestety poniżej w całym zakresie przysłon rozdzielczość na brzegach oscyluje właściwie poniżej granicy akceptowalności, ale też należy brać pod uwagę, że pomiary są lekko zakłamane przez krzywiznę pola, rozciągniecie brzegów oraz fakt, że wynik dla rozdzielczości brzegowej uśredniany jest z granicznych punktów pomiaru w rogach kadru, które - jak możecie zobaczyć w kolejnym rozdziale - wypadają widocznie gorzej niż pozostałe punkty brzegowe. W rzeczywistości rozdzielczość na brzegach będzie więc oscylować w granicach 20-25 pl/mm.

W praktyce rozmycie krawędzi kadru będzie więc  niekiedy widoczne gołym okiem nawet w rozmiarach ekranowych, ale nie będzie to palący problem, którego widoczność dodatkowo jesteśmy w stanie zminimalizować korygując aberrację chromatyczną.

Rozdzielczość w praktyce:

f/4

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16

f/22
Spis treści

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Sigma 28-70 mm f/2.8 DG DN Contemporary - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Ten jasny standardowy zoom do bezlusterkowców Sony to mniejsza, lżejsza i przede wszystkim tańsza wersja modelu z zaawansowanej linii Art. Czy będzie jego największym rywalem? Oto nasz szybki...
0
0
Tamron 150-500 mm f/5-6.7 DI III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Tamron 150-500 mm f/5-6.7 DI III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy superzoom Tamrona to kompaktowa konstrukcja adresowana do entuzjastów fotografii sportu i przyrody. Oto nasz szybki test jednego z pierwszych egzemplarzy tego ciekawego szkła do...
0
6
Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S - test obiektywu
Nie jest tani, ale jak na ultraszerokokątny zoom o jasności f/2.8 rekordowo lekki i kompaktowy. Sprawdzamy, czy nie przypłacił tego gorszą jakością obrazu.
0
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)