Rozdzielczość

Irix 11 mm f/4 to jeden z najszerszych obiektywów szerokokątnych na rynku, który obiecuje profesjonalne rezultaty w przystępnej cenie. Sprawdziliśmy, jak wypada w praktyce.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Cena / Jakość:
9
Funkcjonalność:
9
Optyka:
6.5
Budowa:
10
Nasza ocena
84%
Spis treści
Irix 11 mm f/4 - test obiektywu Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu MTF50 umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki w przypadku w matrycy EOS-a 5D Mark III uznajemy te powyżej 20-25 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formacie RAW z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Naturalnym pytaniem każdego zainteresowanego tego typu obiektywem będzie to, w jakim stopniu ultraszeroki kąt widzenia wpływa na ostrość obrazu w różnych obszarach kadru. Układ optyczny obiektywu Irix 11 mm f/4, zbudowany na bazie 15 elementów w 10 grupach, nie oferuje być może perfekcyjnego obrazka, ale jest on na tyle dobry, że spokojnie sprosta większości wymagań. Najsłabiej jest oczywiście w rogach kadru, ale nie są to raczej rzeczy, na które zwrócą uwagę widzowie oglądający zdjęcia w rozmiarach ekranowych.

Cieszy ogólna wysoka rozdzielczość w centrum kadru, która utrzymuje się aż do f/11 i wynosi juz ok. 40 pl/mm przy f/4, co jest wynikiem bardzo dobrym. Przy f/8 szkło oferuje swój "sweet spot", gdzie otrzymamy najbardziej wyrównaną rozdzielczość na całym obszarze kadru, przy 34 pl/mm w centrum i 20 pl/mm na brzegach zdjęcia.

Niestety poniżej w całym zakresie przysłon rozdzielczość na brzegach oscyluje właściwie poniżej granicy akceptowalności, ale też należy brać pod uwagę, że pomiary są lekko zakłamane przez krzywiznę pola, rozciągniecie brzegów oraz fakt, że wynik dla rozdzielczości brzegowej uśredniany jest z granicznych punktów pomiaru w rogach kadru, które - jak możecie zobaczyć w kolejnym rozdziale - wypadają widocznie gorzej niż pozostałe punkty brzegowe. W rzeczywistości rozdzielczość na brzegach będzie więc oscylować w granicach 20-25 pl/mm.

W praktyce rozmycie krawędzi kadru będzie więc  niekiedy widoczne gołym okiem nawet w rozmiarach ekranowych, ale nie będzie to palący problem, którego widoczność dodatkowo jesteśmy w stanie zminimalizować korygując aberrację chromatyczną.

Rozdzielczość w praktyce:

f/4

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16

f/22
Spis treści
Irix 11 mm f/4 - test obiektywu Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Irix
logo logo
Magazyny
Zamów