Irix 30 mm f/1.4 Dragonfly - jasny, (nie za) szeroki kąt z filmową optyką

Autor: Maciej Luśtyk

29 Wrzesień 2021
Artykuł na: 4-5 minut

Irix wzbogaca ofertę o nowe szkło. Tym razem jest to fotograficzna wersja pokazanego niedawno modelu 30 mm T1.5 Cine. Producent obiecuje tę samą, wysokiej jakości optykę i jak zwykle wytrzymałą, ergonomiczną obudowę.

Nowy Irix 30 mm f/1.4 Dragonfly to propozycja dla wszystkich, którzy oczekują wysokiej jakości, wytrzymałego obiektywu szerokokątnego i nie boją się manualnego ostrzenia. Nowe szkło, oferując ogniskową 30 mm powinno przypaść do gustu wszystkim, dla których ogniskowa 28 mm wydaje się ciut za szeroka - oferując pole widzenia 61,9° w poziomie nowy Irix powinien zapewniać przyjemny balans pomiędzy wspomnianymi szkłami szerokokątnymi a modelami 35 mm.

Filmowa optyka i pancerna konstrukcja - Irix 30 mm f/1.4 to obiektyw, który nie boi się wymagającej pracy

Dodatkowo ma oferować najwyższej klasy optykę. „To produkt, który bazuje na modelu 30 mm Cine a więc przeznaczonym dla o wiele bardziej wymagającego rynku branży filmowej. Cała konstrukcja optyczna obiektywu jest identyczna w obu wersjach - główny nacisk położono tutaj na plastykę obrazu.” - tłumaczy producent.

Całość bazuje tu więc na 13 elementów w 11 grupach. Do tego mamy 11-listkową przysłonę (maksymalne domknięcie do f/16) i kilka soczewek specjalnych (1 soczewka asferyczna, 2 soczewki HR, 3 soczewki ED). To wszystko oczywiście w ramach wewnętrznego, tylnego systemu ostrzenia, dzięki któremu obiektyw nie zmienia swoich rozmiarów podczas przeostrzania. Irix 30 mm f/1.4 pozwoli nam na ostrzenie z minimalnej odległości 34 cm, a na przednią soczewkę zamocujemy filtry o średnicy 86 mm.

Irix 30 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe

O tym, jak to wszystko przekłada się na rzeczywistość, możemy przekonać się oglądając oficjalne sample producenta. Co rzadko się zdarza - w pełnej rozdzielczości.

1/80 s, f/3.2, ISO 320, ogniskowa: 30 mm

1/1600 s, f/3,5, ISO 100, ogniskowa: 30 mm

1/4000 s, f/1.4, ISO 100, ogniskowa: 30 mm

1/100 s, f/6.3, ISO 100, ogniskowa: 30 mm

1/400 s, f/8, ISO 100, ogniskowa: 30 mm

1/400 s, f/1.4, ISO 100, ogniskowa: 30 mm

1/4000 s, f/1.4, ISO 100, ogniskowa: 30 mm

1/100 s, f/6.3, ISO 100, ogniskowa: 30 mm

Jak zwykle w przypadku Irixa mamy też do czynienia z imponująca budową. Otrzymujemy więc duży, gumowany, chodzący z wyczuwalnym oporem i wyposażony w wygodne pogrubienie pierścień ostrzenia (wraz z możliwością jego zablokowania w dowolnej pozycji), a także „pancerną” metalową obudowę, która została uszczelniona przed kurzem i zachlapaniami i na której znajdziemy wygrawerowane oznaczenia pomalowane farbą fluorescencyjną.

Jak można się było spodziewać, obiektyw nie należy jednak do najlżejszych - w zależności od wersji waży 851-863 g przy wymiarach 106 x 94 mm.

Cena i dostępność

Irix 30 mm f/1.4 trafi na rynek w wersjach z bagnetami Canon EF, Nikon F i Pentax K. Dokładnej polskiej ceny na razie nie znamy, ale na zachodzie szkło zadebiutować ma w cenie 675 dolarów, czyli ok. 2680 zł. Na polskim rynku można więc spodziewać się pułapu 3000-3500 zł.

Więcej informacji znajdziecie na stronie irixlens.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Mitakon Speedmaster 90 mm f/1.5 - 20 razy tańszy odpowiednik Summiluxa
Mitakon Speedmaster 90 mm f/1.5 - 20 razy tańszy odpowiednik Summiluxa
Nowy obiektyw z serii Speedmaster to jasna portretówka dla osób, które kochają Leikę, ale już mniej ceny natywnych obiektywów. Nowe szkło kosztuje 600 dolarów i będzie...
6
Venus Optics Laowa 85 mm f/5.6 2X Ultra Macro APO - najmniejszy pelnoklatkowy obiektyw makro z powiększeniem 2:1
Venus Optics Laowa 85 mm f/5.6 2X Ultra Macro APO - najmniejszy pelnoklatkowy obiektyw makro z...
Venus Optics robi to kolejny raz - Laowa 85 mm f/5.6 2X Ultra Macro APO to kolejny obiektyw chińskiego producenta, który bije rekord. Tym razem otrzymujemy najmniejsze...
8
Nowa optyka Samyang Xeen - pierwszy obiektyw anamorficzny i 3 profesjonalne stałki T1.3
Nowa optyka Samyang Xeen - pierwszy obiektyw anamorficzny i 3 profesjonalne stałki T1.3
Oferta przystępnych cenowo obiektywów kinematograficznych poszerza się o 4 nowe ciekawe konstrukcje, w tym o pierwszy w katalogu producenta model anamorficzny - XEEN...
9
Powiązane artykuły