Irix Cine 30 mm T1.5 - uniwersalny standard do pracy wideo

Autor: Maciej Luśtyk

7 Wrzesień 2021
Artykuł na: 4-5 minut

Irix dopełnią gamę filmowych jasnych pełnoklatkowych obiektywów stałoogniskowych o model 30 mm T1.5, który posłuży za podstawowy obiektyw do wielu typów ujęć. Jak zwykle w przypadku Irixa, możemy oczekiwać też przystępnej ceny.

Nie za szeroki i nie za wąski - nowy Irix Cine 30 mm T1.5 balansuje pomiędzy popularnymi ogniskowymi 24 i 35 mm, dzięki czemu według producenta ma szansę stać się idealnym szkłem do wielu zastosowań. Sprawdzi się też w przypadku kamer Super 35 (APS-C), z którymi zaoferuje nam ekwiwalent 45 mm.

Twórcy widzą jego zastosowanie m.in. w reportażu, teledyskach czy szerszych ujęciach reklamowych. Jednym słowem nada się do wszystkiego, do czego zaprzęglibyśmy bliski pod względem ogniskowej obiektyw 28 mm. Dodatkowo w swobodnej pracy pomóc mają także stosunkowo kompaktowe gabaryty - szkło mierzy 97 x 99/135 mm (w zależności od wersji) i waży między 1130 a 1227 g.

Irix Cine 30 mm T1.5 to obiektyw gotowy na rozdzielczość 8K

Jeśli chodzi o optykę, producent obiecuje rezultaty pozwalające na swobodną rejestrację materiałów 8K. Otrzymujemy w sumie 13 soczewek w 11 grupach, wśród których znajdziemy 1 soczewkę asferyczną, 2 soczewki ED i 2 soczewki HR. Oczekiwać mamy wzorowej ostrości, żywych kolorów i praktycznie niezauważalnej dystorsji (na poziomie -0,95%).

Za przyjemne rozmycie odpowiada tu z kolei 11-listkowa przysłoną, którą domkniemy do wartości f/16, a ostrzyć będziemy mogli z minimalnej odległosci 30 cm. Producent obiecuje też praktycznie zerowy breathing. Jak to wszystko sprawdza się w praktyce możecie ocenić na poniższym filmie przykładowym.

Przystosowany do pracy filmowej

Zaplanowany zgodnie ze standardami przemysłu filmowego, Irix Cine 30 mm T1.5  łączy w sobie tradycyjne rozwiązania i nowoczesne innowacje. Obiektyw Irix Cine 30mm posiada przedni gwint filtra o średnicy 86 mm oraz pierścienie ostrości i przysłony z zębatkami w standardzie Mod 0.8M, które zapewniają kompatybilność z większością akcesoriów dostępnych na rynku.

W dodatku ustawione są one dokładnie w tej samej odległości, co w przypadku pozostałych szkieł z linii Irix Cine, co ułatwi pracę z systemami follow focus. Mamy też długi kąt obrotu pierścieni - 180 stopni dla pierścienia ostrości i 75 stopni dla pierścienia przysłony.

Dodatkowo model Irix Cine 30 mm T1.5 wyposażony został w magnetyczny system mocowania MMS, który umożliwia podłączenie akcesoriów takich jak, filtry magnetyczne z linii Irix Edge lub osłona obiektywu. To unikalne rozwiązanie zapewnia szybki i bezpieczny montaż akcesoriów do przedniej części obiektywu bez konieczności stosowania dodatkowych elementów.

Jak wszystkie obiektywy Irix Cine, tak i model 30 mm T1.5 został wykonany z lekkiego stopu aluminiowo-magnezowego i w pełni uszczelniony. Oferuje też możliwość zamocowania stopki stabilizującej. Wygodnym rozwiązaniem są też grawerowane oznaczenia, wypełnione farbą fluorescencyjną, a producent chwali się także nową konstrukcją dekielka, dzięki której obiektyw będzie można bez problemu postawić na ziemi soczewką do dołu.

Cena i dostępność

Obiektyw Irix Cine 30 mm T1.5 trafi do sprzedaży w wersjach z mocowaniami: Canon EF, Canon RF, Sony E, Nikon Z, Mikro Cztery Trzecie oraz Arri PL, w ciągi najbliższych tygodni, w cenie 4345 zł (4595 zł w wersji z mocowaniem PL).

Więcej informacji znajdziecie na stronie irixlens.com.

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Canon RF 75-300 mm f/4-5.6 - nowy zoom na początek przygody z fotografią sportu i przyrody
Canon RF 75-300 mm f/4-5.6 - nowy zoom na początek przygody z fotografią sportu i przyrody
Popularny lustrzankowy zoom dla amatorów fotografii wchodzi na rynek w wersji do bezlusterkowców. Nowy Canon RF 75-300 mm f/4-5.6 ma oferować duży zasięg i małą wagę, choć jest większy i cięższy...
2
Tamron szykuje obiektyw 18-300 mm do systemów Canon RF i Nikon Z
Tamron szykuje obiektyw 18-300 mm do systemów Canon RF i Nikon Z
Tamron poinformował, że pracuje nad wprowadzeniem na rynek obiektywu 18-300 mm F3.5-6.3 Di III-A VC VXD w wersjach z mocowaniami Canon RF i Nikon Z. To świetna wiadomość dla amatorów,...
1
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - unikalny zoom do fotografii portretowej (ale poradzi sobie nawet ze sportem)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - unikalny zoom do fotografii portretowej (ale poradzi sobie nawet ze...
Sony prezentuje pierwszy na świecie zoom 50-150 mm ze stałym światłem f/2. Szkło odznaczać ma się ponadprzeciętną optyką i jak na swoje możliwości zachowuje także przystępne wymiary....
18
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)