Irix Cine 15 mm T2.6 - filmowy szeroki kąt dołącza do rodziny

0

Autor: Maciej Luśtyk

27 Maj 2020
Artykuł na: 2-3 minuty

Niedawno Irix zapowiadał premierę nowego obiektywu. Zgodnie z naszymi przypuszczeniami, chodziło o nową propozycję z serii Cine. Tym razem otrzymujemy wreszcie filmową wersję obiektywu, od którego zaczęła się przygoda marki.

Najnowszy filmowy szeroki kąt Irix Cine 15 mm T2.6 ma szansę zdobyć przychylność operatorów ze względu na dobry stosunek oferowanych możliwości do ceny. Zwłaszcza że na pierwszy rzut oka oferuje całkiem sporo.

Profesjonalna konstrukcja i ciekawe rozwiązania

Układ optyczny obiektywu zbudowano na bazie 15 elementów w 11 grupach, w tym z 3 soczewek o wysokiej refrakcji, dwóch soczewek asferycznych i dwóch soczewek ED o obniżonym współczynniku dyspersji. Jak twierdzi producent, obiektyw przejawia „niemal zupełny brak geometrycznych zniekształceń oraz minimalną dystorsję, pomimo szerokiego kąta widzenia.” Z kolei wysoka rozdzielczość pozwalać ma na bezproblemową pracę ze standardem 8K.

Obiektyw ma być także prawie pozbawiony efektu breathingu, a całości pozytywnego wrażenia dopełniać ma 9-listkowa, zaokrąglona przysłona. Nie można też zapomnieć o samej konstrukcji. Szkło jest względnie kompaktowe (89 x 95 mm, 895 g), a specjalne pierścienie ostrości i przysłony umożliwią tak wygodne podłączenie do systemów follow focus (rozstaw identyczny z pozostałymi szkłami z serii Cine), jak i ręczne ostrzenie.

Kolejny raz otrzymujemy też fluorescencyjne oznaczenia, uszczelnienia,  system magnetycznego mocowania akcesoriów (MMS) oraz możliwość dokręcenia stopki mocującej (zarówno od spodu, jak i od góry). Co ciekawe, mimo ultra szerokiego kąta widzenia nowy Irix pozwala także na nakręcanie filtrów kołowych w rozmiarze 86 mm. Z kolei średnica 95 mm pozwoli na wygodną współpracę z akcesoriami typu matte-box itp.

Cena i dostępność

Jak na swoje możliwości, szkło jest w dodatku wyjątkowo tanie. Obiektyw trafił do sprzedaży w cenie 4345 zł, w wersjach z mocowaniami Canon EF, Sony E, PL i Mikro Cztery Trzecie.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem irixlens.com.

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Leica Vario-Elmarit SL 24-70 mm f/2.8 ASPH - uniwersalny zoom do bezlusterkowców L-Mount
Leica Vario-Elmarit SL 24-70 mm f/2.8 ASPH - uniwersalny zoom do bezlusterkowców L-Mount
Leica prezentuje popularny zoom 24-70 mm, który wzbogaca ofertę systemu L-Mount (Leica, Panasonic, Sigma) i obiecuje stać się idealnym kompanem dla bezlusterkowych...
4
0
Venus Optics Laowa Argus 33 mm f/0.95 CF APO - superjasny ekwiwalent 50 mm do bezlusterkowców APS-C
Venus Optics Laowa Argus 33 mm f/0.95 CF APO - superjasny ekwiwalent 50 mm do bezlusterkowców APS-C
Na rynku debiutuje długo oczekiwana linia Argus, wśród której znajdziemy jasne manualne obiektywy stałoogniskowe do współczesnych bezlusterkowców. Na początek...
2
2
Irix 11 mm f/4 - test obiektywu
Irix 11 mm f/4 - test obiektywu
Irix 11 mm f/4 to jeden z najszerszych obiektywów szerokokątnych na rynku, który obiecuje profesjonalne rezultaty w przystępnej cenie. Sprawdziliśmy, jak wypada w...
9
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)