Irix Cine 11 mm T4.3 - ultraszerokokątny obiektyw filmowy dołącza do rodziny

0
Maciej Luśtyk
9 Wrzesień 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Irix rozszerza ofertę szkieł o drugi model kierowany do filmowców. Choć ogólna specyfikacja przypomina jego fotograficzny odpowiednik, producent obiecuje że zarówno konstrukcja, jak i układ optyczny zostały specjalnie zoptymalizowane pod kątem filmowania.

Pełnoklatkowy obiektyw Irix Cine 11 mm T4.3 to drugie po modelu Irix 150 mm T3.0 Macro 1:1 szkło wchodzące w skład nowej linii obiektywów kinematograficznych Irix Cine. Jak zapewnia producent, “dzięki swoim wyjątkowym parametrom, może stać się narzędziem do poszukiwania nowych źródeł artystycznej ekspresji”, ale może okazać się też ciekawym standardowym obiektywem szerokokątnym w przypadku korzystania z kamer z mniejszymi sensorami.

Konstrukcja zoptymalizowana pod kątem filmowania

“Konstrukcja optyczna 11 mm T4.3 bazuje na nowym, zoptymalizowanym pod kątem filmowania układzie optycznym, składającym się z 16 soczewek. Aż cztery z nich to elementy o wysokim stopniu refrakcji (HR), dzięki którym obiektyw zawdzięcza swoje niezwykle kompaktowe rozmiary. Dla uzyskania wysokiej rozdzielczości, minimalnego poziomu aberracji oraz neutralnego rozmycia tła, zastosowano też trzy soczewki asferyczne (ASP) oraz dwie o bardzo niskim współczynniku dyspersji (ED).” - czytamy w informacji prasowej.

Producent obiecuje, że obiektyw bez problemu poradzi sobie z rozdzielczością 8K. Ponadto zminimalizowany zostać miał też efekt focus breathing, co skutkować ma niemal stałym kątem widzenia w całym zakresie ostrzenia nowego szkła.

Odporny i ergonomiczny

Oprócz tego, otrzymamy cichy i płynnie działający pierścień ostrości o 180-stopniowym kącie obrotu, czytelne oznaczenia w jednostkach metrycznych, lub imperialnych, a także magnetyczny system mocowania akcesoriów MMS, którego pierwszym elementem jest odłączana osłona przeciwsłoneczna.

Irix Cine 11 mm T4.3 ma być też wytrzymały, a to za sprawą obudowy z lekkiego stopu aluminiowo-magnezowego oraz uszczelnień, chroniących konstrukcję przed pyłem i wilgocią. Przy tym wszystkim obiektyw ma być bardzo kompaktowy (jak na razie producent nie podaje oficjalnych rozmiarów) i - jak na szkło filmowe - stosunkowo lekki (1,1 kg).

Producent gwarantuje też zgodność branżowymi standardami. “Przedni kołnierz akcesoriów posiada średnicę 95 milimetrów, a zębate pierścienie systemu follow focus wykonane są w standardzie 0.8. Troska o zachowanie spójności obejmuje także linię Irix Cine, której obiektywy posiadają zunifikowane kąty obrotu pierścieni jak również zębatki na tej samej wysokości. Zbliżona waga obiektywów ułatwia wyważenie całego zestawu filmowego.“

Cena i dostępność

Obiektyw dostępny będzie w wariantach z bagnetami: Canon EF, Sony E, Mikro Cztery Trzecie oraz PL. Na razie nie wiadomo jednak w jakiej cenie i kiedy nowe szkło pojawi się na rynku.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem irixlens.com.

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Panasonic Lumix S Pro 16-35 mm f/4 - niewielkie rozmiary, wzorowa optyka i... wysoka cena
Panasonic Lumix S Pro 16-35 mm f/4 - niewielkie rozmiary, wzorowa optyka i... wysoka cena
Nowy kompaktowy szerokokątny zoom do systemu L-Mount ma być propozycją, która spodoba się zwłaszcza fotografom krajobrazu i niektórym reportażystom. Szkło ma być też...
6
0
Lumix S Pro 70-200 mm f/2.8 O.I.S. - stabilizacja do 7 EV na pełnej klatce
Lumix S Pro 70-200 mm f/2.8 O.I.S. - stabilizacja do 7 EV na pełnej klatce
Panasonic uzupełnia linię profesjonalnych obiektywów przeznaczonych do flagowych bezlusterkowców S1 - Nowy telezoom ma być idealnym wyborem dla zawodowców, oczekujących wysokiej sprawności w...
8
0
Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN ART - nowy król reporterskich zoomów?
Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN ART - nowy król reporterskich zoomów?
Nowy obiektyw Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN ART to według zapewnień producenta, najlepsze szkło w swojej klasie. Specyfikacja rzeczywiście imponuje i daje nadzieję na...
26
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)