Irix Cine 45 mm T1.5 - lekki filmowy standard bez zniekształceń

0
Maciej Luśtyk
21 Październik 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Irix rozszerza linię obiektywów filmowych o model 45 mm T1.5, który zapewniać ma wysoką jakość optyczną i wygodnie zaprojektowany tubus.

O obiektywie Irix 45 mm T1.5 po raz pierwszy usłyszeliśmy podczas targów Photokina w 2016 roku, gdy producent zaprezentował mockup obiektywu o takiej ogniskowej. Wtedy jednak była to jeszcze konstrukcja tworzona z myślą o fotografach. Tymczasem oficjalnie Irix 45 mm T1.5 debiutuje jako szkło filmowe, co tylko wyszło konstrukcji na dobre. Mockup, jak na fotograficzne standardy był zwyczajnie duży i mało praktyczny. W dodatku pozbawiony systemu AF raczej nie miał dużych szans powodzenia wśród fotografów. Finalnie obiektyw został znacznie zmniejszony, a dodatkowe oferuje funkcje, które wyróżniają go na tle innych filmowych konstrukcji.

Standardowa stałka pierwszego wyboru?

Układ optyczny pełnoklatkowego modelu Irix Cine 45 mm T1.5 został zbudowany na bazie 11 soczewek w 9 grupach i doskonale radzić ma sobie nawet w przypadku rozdzielczości 8K. W konstrukcji znajdziemy m.in. cztery soczewki ze szkła o wysokiej refrakcji, jeden element o obniżonej dyspersji oraz soczewkę asferyczną, które zapewnić mają nam obraz “krystaliczny, pełen najdrobniejszych szczegółów i wolny od geometrycznych zniekształceń”. Na dokładkę 9-listkowa przysłona, którą domkniemy do wartości T22.

Wydaje się, że producent nie rzuca słów na wiatr. Według udostępnionych danych dystorsja wynosi zaledwie -0,5%, a producent zapewnia, że efekt focus breathing (zawężanie kąta widzenia podczas regulacji ostrości) jest praktycznie niewidoczny. Do tego całość wykonana jest z metalu i uszczelniona przed kurzem i wilgocią, a w filmowaniu pomogą także fluorescencyjne oznaczenia na obiektywie.

Udogodnień jest jednak więcej. Ciekawym zabiegiem jest wkomponowanie pierścieni ostrości (kąt obrotu 180 stopni) i przysłony (kąt obrotu 75 stopni) wraz z zębatkami w obrys tubusu, co nie zmniejszając kompatybilności z systemami follow focus zapewnić ma wygodniejsze ręczne ostrzenie. Otrzymujemy też magnetyczny system mocowania akcesoriów Irix Cine i możliwość zamocowania stopki na spodzie i wierzchu obiektywu, a cała konstrukcja jak na realia filmowe jest lekka i kompaktowa (waga około 1,1 kg).

Cena i dostępność

Obiektyw Irix Cine 45 mm T1.5 trafi na rynek w wersjach z mocowaniami Canon EF, Sony E, Mikro Cztery Trzecie oraz PL, w wariantach z metryczną lub imperialną skalą ostrości. Niestety jak na razie nie wiadomo kiedy dokładnie i w jakiej cenie szkło zadebiutuje na rynku.

Więcej informacji o obiektywach producenta znajdziecie pod adresem irixlens.com.

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Laowa 65 mm f/2.8 2x Macro APO - niedrogie makro do bezlusterkowców APS-C
Laowa 65 mm f/2.8 2x Macro APO - niedrogie makro do bezlusterkowców APS-C
Obiektywy makro tworzone specjalnie z myślą o użytkownikach aparatów z matrycami formatu APS-C to raczej rzadkość. Najnowsza Laowa 65 mm f/2.8 2x Macro APO pretenduje...
0
0
Fujifilm Fujinon GF 45-100 mm f/4 R LM OIS WR - najbardziej uniwersalny średnioformatowy zoom na rynku?
Fujifilm Fujinon GF 45-100 mm f/4 R LM OIS WR - najbardziej uniwersalny średnioformatowy zoom na...
Od średnioformatowego debiutu w 2016 roku, Fujifilm stale zmienia obraz tego segmentu. Zaprezentowany dzisiaj obiektyw to jedno z najbardziej wszechstronnych...
0
0
HD Pentax-D FA 70-210 mm f/4ED SDM WR - przystępny pełnoklatkowy tele-zoom z mocowaniem Pentax K
HD Pentax-D FA 70-210 mm f/4ED SDM WR - przystępny pełnoklatkowy tele-zoom z mocowaniem Pentax K
Marka Pentax wciąż żyje. Ricoh wprowadza do oferty jeden z ciekawszych obiektywów, jakie w ostatnim czasie pojawiły się w systemie. HD Pentax-D FA 70-210 mm f/4ED SDM...
8
3
Powiązane artykuły