Irix 11 mm f/4 - test obiektywu

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9
Funkcjonalność:
9
Optyka:
6.5
Budowa:
10
Nasza ocena:

84%

Irix 11 mm f/4 to jeden z najszerszych obiektywów szerokokątnych na rynku, który obiecuje profesjonalne rezultaty w przystępnej cenie. Sprawdziliśmy, jak wypada w praktyce.

Autor: Maciej Luśtyk

30 Kwiecień 2021
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Ultraszerokokątny Irix 11 mm f/4, to już obiektyw nienajnowszy (premiera miała miejsce 4 lata temu), ale nadal jeden z najciekawszych jeśli chodzi o możliwości, jakie daje użytkownikom lustrzanek. Ani Canon, ani Nikon nie oferują w swoich systemach natywnych konstrukcji tego typu. Najszersze w obydwu systemach (nie licząc szkieł fisheye) są superszerokokątne zoomy 11-24 i 12-24 mm, a bezpośrednim konkurentem jest właściwie wyłącznie Samyang 10 mm f/3.5 XP.

Manualna propozycja Irixa, który zawsze łączy przyzwoite parametry optyczne z imponującą budową i przystępną ceną, z miejsca więc pretenduje do miana najbardziej atrakcyjnego obiektywu tego typu, który zaskarbić ma sobie uznanie wszystkich, którzy w swojej pracy mogą wymagać takiego szkła, tj. fotografów krajobrazu, astro-krajobrazu, architektury, wnętrz czy też kogokolwiek innego zainteresowanego szerokim polem widzenia.

Szkło Irix 11 mm f/4 dostępne jest w dwóch wersjach: Blackstone i Firefly, różniących się zewnętrzną konstrukcją tubusów i ceną , ale identycznych pod względem możliwości optycznych. W tym teście bliżej przyjrzeliśmy się tańszemu modelowi Firefly, ale opisujemy też różnice między wersją Blackstone.

Czy więc po 4 latach od premiery Irix 11 mm f/4 to nadal propozycja warta uwagi? Sprawdzamy to na kolejnych stronach testu.

Specyfikacja:

Nazwa Irix 11 mm f/4
Producent
Typ stałoogniskowy
Mocowanie Canon EF
Nikon F
Pentax K
Ogniskowa 11 mm
Maksymalna jasność 4
Maksymalna wartość przysłony 22
Liczba listków przysłony 9
Pierścień przysłony nie
Tryb bezstopniowy przysłony nie
Układ optyczny 15 elementów / 10 grup
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Pole widzenia 126°
Minimalna odległość ogniskowania 27 cm
Tryb makro nie
Średnica filtra brak gwintu
Mocowanie filtra żelowego tak
Autofokus nie
Manualne doostrzanie tak
Stabilizacja nie
Obudowa metal
tworzywo sztuczne
Skala odległości tak
Przycisk funkcyjny nie
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Osłona przeciwsłoneczna tak
przymocowana na stałe
Wymiary 118 x 103 mm
Waga 730-790 g (w zależności od mocowania)
Akcesoria pokrowiec ochronny

Spis treści

Poprzednia

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 70-200  mm f/2.8 GM OSS II - test obiektywu
Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS II - test obiektywu
Druga wersja klasycznego teleobiektywu dla profesjonalistów zaskakuje wagą, ergonomią i konstrukcją optyczną. Czy to już teleobiektyw idealny dla fotografów i filmujących? Sprawdzamy jego...
38
Tamron 18-300 mm f/3.5-6.3 Di III-A VC VXD - pierwsze zdjęcia i pierwsze wnioski
Tamron 18-300 mm f/3.5-6.3 Di III-A VC VXD - pierwsze zdjęcia i pierwsze wnioski
To pierwszy tak uniwersalny zoom do bezlusterkowców Sony z matrycą APS-C. Oferuje rekordowy zakres ogniskowych, zachowując wyjątkowo kompaktowe wymiary. W nasze ręce wpadł jeden z pierwszych...
12
Sigma 24 mm f/2 DG DN i 90 mm f/2.8 DG DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma 24 mm f/2 DG DN i 90 mm f/2.8 DG DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Dwa nowe modele Sigma z linii Contemporary, to stylowe, świetnie wykonane i przede wszystkim bardzo kompaktowe stałki. Jak spisują się w praktyce? Mieliśmy okazję to sprawdzić podczas krótkich,...
26
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)