Irix 11 mm f/4 - superszeroki kąt dla zawodowców

0
Michał Chrzanowski
3 Marzec 2017
Artykuł na: 2-3 minuty

Na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy nie raz słyszeliśmy o profesjonalnym i ultraszerokokątnym obiektywie Irix 11 mm f/4. Jednak dopiero teraz doczekaliśmy się jego oficjalnej premiery.

Irix to nowy gracz na rynku optyki. O firmie zrobiło się głośno na początku 2016 roku, kiedy to zaprezentowała swoje pierwsze dzieło - obiektyw Irix 15 mm f/2.4, który został zaprojektowany głównie z myślą o fotografach krajobrazu. Teraz producent powraca z kolejnym ciekawym szkłem.

Irix 11 mm f/4 pełnoklatkowa konstrukcja, która skrywa w sobie zaawansowany układ optyczny. Składa się on z aż 16 soczewek, które producent umieścił w 10 grupach. Wśród nic znajdziemy 4 elementy HR, 3 soczewki asferyczne oraz 2 szkła ED. Do tego otrzymujemy wysokiej klasy powłoki antyodblaskowe. Wszystko to ma sprawiać, że obiektyw powinien oferować wysoką rozdzielczość, ostrość na całej powierzchni kadru i świetnie radzić sobie z aberracją i flarami.

Irix to także bardzo ciekawa konstrukcja pod względem wykonania. Pierścień ostrzenia został wyposażony w blokadę, dzięki której nie będziemy musieli się martwić o nieumyślne przestawienie punktu ostrości. Z kolei przysłoną sterujemy z poziomu aparatu lub ręcznie, za pomocą dedykowanego pierścienia. Obiektyw pozwala na ostrzenie z odległości 28 cm, jego kąt widzenia to 126 stopni.

Irix 11 mm f/4 jest dostępny w dwóch wersjach - Firefly i Blackstone. Pierwsza jest lżejsza i oferuje wygodniejszy pierścień ostrzenia. Jest jednak mniej odporna. Wersję Blackstone cechuje z kolei w pełni magnezowa konstrukcja, dzięki czemu praca w trudniejszych warunkach będzie bezpieczniejsza.

Obie konstrukcje przymocujemy zarówno do lustrzanek Nikon, jak i Canon. W przyszłości ma także pojawić się wersja kompatybilna z systemem Pentax K. Irix 11 mm f/4 Firefly to koszt 645 euro. Natomiast za model Blackstone zapłacimy 865 euro. Niestety polskie ceny nie są jeszcze znane.

Więcej informacji znajdziecie na stronie irixlens.com.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
SLR Magic Micro Prime 21 mm T1.6 i 50 mm T1.4 - filmowe stałki do Mikro Cztery Trzecie
SLR Magic Micro Prime 21 mm T1.6 i 50 mm T1.4 - filmowe stałki do Mikro Cztery Trzecie
Producent niedrogich obiektywów filmowych wprowadził do swojej oferty dwa nowe jasne modele kierowane do użytkowników systemu M43.
1
0
Sirui 50 mm f/1.8 1.33x - czy nadchodzi era tanich obiektywów anamorficznych?
Sirui 50 mm f/1.8 1.33x - czy nadchodzi era tanich obiektywów anamorficznych?
Obiektywy anamorficzne to droga zabawa nawet jak na standardy profesjonalnych produkcji wideo. Być może jednak jesteśmy w przeddzień prawdziwej rewolucji.
12
0
Sony FE C 16-35 mm T3.1 G - szerokokątny obiektyw filmowy z AF i silnikiem zoom. Dwa kolejne na horyzoncie
Sony FE C 16-35 mm T3.1 G - szerokokątny obiektyw filmowy z AF i silnikiem zoom. Dwa kolejne na...
Wygląda na to, że Sony szykuje dla filmowców nową serię obiektywów zoom, które sprawić mają, źe uzyskanie pożądanych efektów stanie się znacznie łatwiejsze niż...
6
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)