Winietowanie

Wyniki testu:
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
8
Optyka:
8.5
Budowa:
9.5
Nasza ocena:

86%

Reprezentujący średnią półkę cenową, manualny Irix 45 mm f/1.4 obiecuje wykonanie i rezultaty godne obiektywu wyższej klasy. Sprawdziliśmy jak ta egzotyczna ogniskowa sprawdza się w praktyce.

Autor: Krzysztof Mularczyk

23 Wrzesień 2020
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Przedstawiony wykres pokazuje mapę winietowania dla przysłon f/1.4, f/5.6, f22

Jedyną piętą achillesową modelu Irix 45 mm f/1.4 jest mocno rzucająca się w oczy winieta, która rozlewa się po całym kadrze, dość mocno wyciemnia rogi kadru (na niskich przysłonach) i której wcale nie tak łatwo się pozbyć domykając przysłonę - winieta przestanie być zauważalna gołym okiem dopiero w okolicach f/4.

Na wykresach wygląda to jeszcze całkiem znośnie, jednak już zdjęcia w praktyce pokazują z jak dużym wyciemnieniem mamy do czynienia. Teraz należy zadać sobie pytanie czy jest to rzecz, która będzie negatywnie odbijać się na naszej fotografii. Biorąc pod uwagę, że Irix 45 mm racze nie będzie stosowany do krajobrazu, a raczej do różnego rodzaju scenek rodzajowych i portretów, winieta może okazać się przyjemnym dodatkiem, który pozwoli przyjemnie "domknąć" zdjęcia wykonywane z szeroko otwarta przysłoną i małą głębią ostrości. Osoby, które jednak nastawiają się na perfekcyjnie czyste, jasne kadry mogą czuć tutaj pewien niedosyt.

Winietowanie w praktyce:

f/1.4

f/2

f/2.8

f/4

f/5.6
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (8)