Aberracja chromatyczna

Reprezentujący średnią półkę cenową, manualny Irix 45 mm f/1.4 obiecuje wykonanie i rezultaty godne obiektywu wyższej klasy. Sprawdziliśmy jak ta egzotyczna ogniskowa sprawdza się w praktyce.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
8
Optyka:
8.5
Budowa:
9.5
Nasza ocena
86%
Spis treści
Irix 45 mm f/1.4 - test obiektywu Specyfikacja Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/1.4 f/5.6 i f/22.

 

Mocnym punktem obiektywu Irix jest zdecydowanie dobra kontrola aberracji chromatycznej. Ta może ewentualnie uwidaczniać się jedynie w samych rogach kadru, jednak nawet w najgorszym przypadku (największa aberracja chromatyczna występuje powyżej przysłony f/11) nie będzie ona bardzo duża (ok. 1,5 px) toteż sytuacje, w których zobaczymy nieprzyjemne rozwarstwienia kolorów będą należeć do rzadkości, jeśli w ogóle będziemy mieli z nimi do czynienia.  Podczas testowania obiektywu nie byliśmy w stanie uzyskać mocno widocznej aberracji chromatycznej na zdjęciach.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

f/1.4

f/2

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11 
Spis treści
Irix 45 mm f/1.4 - test obiektywu Specyfikacja Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Irix
logo logo
Magazyny
Zamów