Jak fotografować świąteczne iluminacje - poradnik praktyczny Irix

Autor: Redakcja Fotopolis

22 Grudzień 2020
Artykuł na: 9-16 minut

Jak uzyskać efekt rozmytego tła oraz wykorzystać instalacje świetlne do tworzenia magicznych, świątecznych kadrów? Swoje pomysły przedstawia specjalista Irix.

Świąteczne dekoracje świetlne to wspaniała okazja do zdjęć. Jak za ich pomocą stworzyć piękne kadry? Odpowiedzi na te oraz inne nurtujące pytania, nasuwające się podczas wykonywania zdjęć, otrzymali uczestnicy świątecznego spaceru fotograficznego „Uchwyć Ducha Świąt w obiektywie Irix”. Zapraszamy na opowieść o frapujących tajnikach fotografii nocnej w blasku gwiazdkowych świateł.

Marka Irix już po raz drugi w tym roku zorganizowała fotograficzny spacer, który odbył się 15 grudnia w bajkowym Ogrodzie Świateł w Krakowie. Motywem przewodnim tego miejsca są iluminacje nawiązujące do baśni „Alicji w Krainie Czarów”, lecz ze względu na panujący okres świąteczny, organizatorzy wypełnili przestrzeń dodatkowymi, bożonarodzeniowymi akcentami.

Sam magiczny klimat, tworzony przez tysiące przeróżnych światełek dawał nieskończone możliwości fotografowania i pozwolił uczestnikom puścić wodzę fantazji oraz wykazać się kreatywnością podczas robienia zdjęć. Spacer poprowadzili doświadczeni fotografowie reprezentujący markę Irix: Dorian Jędrasiewicz, Piotr Godzina oraz gościnnie ambasador marki - Krzysztof Turzyński. Na czas spaceru uczestnikom zostały udostępnione obiektywy Irix 11 mm f/4; 15 mm f/2.4; 45 mm f/1.4 oraz 150 mm f/2.8 Macro 1:1. Każdy mógł więc przedstawić swoją wizję danego motywu w wielu różnych wariantach i odkryć ulubiony styl fotografowania z wykorzystaniem odpowiedniego narzędzia.

Niezwykle istotnym aspektem w fotografii jest umiejętność ukazania pewnych zjawisk, osób, krajobrazów oraz przedmiotów nieco inaczej niż widzimy je na co dzień. Zdjęcia, to obok estetyki wizualnej przede wszystkim emocje, które wyrażamy fotografując. Nie od dzisiaj mówi się, że najlepszym i najbardziej zaawansowanym „aparatem fotograficznym” jest nasz wzrok. Zabawa światłem oraz wykonywanie zdjęć po zmierzchu mogą jednak początkowo sprawiać trudności. Z poniższym poradnikiem dowiecie się, jakich błędów uniknąć oraz jakie metody zastosować, aby tworzyć zachwycające zdjęcia w świątecznym klimacie!

Zadbaj o swój komfort

Fotografia powinna przede wszystkim sprawiać przyjemność i pozwolić na wizualizację swoich koncepcji. Z tego powodu wyruszając na polowanie zimowych i świątecznych kadrów, warto na początku uwzględnić panujące warunki atmosferyczne przy doborze odpowiedniej odzieży, aby zapewnić sobie komfort termiczny. Przyda się ciepła kurtka oraz rękawiczki, które pozwolą na swobodną obsługę aparatu.

Pamiętaj o statywie i odpowiednich ustawieniach sprzętu

Poszukując atrakcyjnych blików, refleksów oraz chcąc uzyskać kontrastowy efekt rozmycia tła na zdjęciach, dobrze jest wybrać wieczorową porę, kiedy to świąteczne iluminacje wybijają się blaskiem spośród granatu nieba. Trzeba pamiętać, że fotografia po zmroku, w trudnych warunkach oświetleniowych, wymaga zastosowania statywu, aby móc uzyskać nieporuszone zdjęcia przy dłuższych czasach naświetlania bez konieczności podnoszenia wartości ISO, które nanosi na obraz cyfrowe ziarno, nierzadko wpływające na degradację jakości.

fot. Dorian Jędrasiewicz, Irix 45 mm f/1.4

Nie zawsze jednak to, co na pierwszą myśl wydaje się wadą, musi nią być. Ziarnistość na zdjęciu możemy przekuć w zaletę w procesie postprodukcji. Jeśli zależy nam na uzyskaniu analogowego, matowego efektu fotografii, to właśnie cyfrowy szum może okazać się naszym sprzymierzeńcem.

Umieszczając aparat na statywie pamiętajmy również o wyłączeniu systemów stabilizacji obrazu w posiadanym sprzęcie. Funkcję możemy włączyć ponownie powracając do wykonywania zdjęć „z ręki”. Wyruszając na spacer fotograficzny, najlepiej będzie ustawić aparat w tryb preselekcji przysłony, który pozwoli na bieżąco kontrolować głębię ostrości. Użyteczny może okazać się również tryb preselekcji czasu naświetlania, który w przypadku zastosowania wysokich wartości (rzędu 3-4 sekundy i więcej) pozwoli na rejestrację rozmytych obiektów w kadrze. Tematem zdjęcia mogą być wówczas ludzie, którzy na zdjęciu będą wyglądać niczym duchy, lub zmieniające się iluminacje świetlne, które przekształcą się w rozmyte wielokolorowe smugi.

Korzystanie z tych dwóch trybów pozwoli nam na kontrolę nad najważniejszymi aspektami rejestrowania obrazu, natomiast aparat zajmie się automatycznym ustawieniem pozostałych parametrów ekspozycji. Gdy zadbamy o własny komfort, a sprzęt będzie odpowiednio skonfigurowany, możemy skupić się już na samej fotografii i naszej koncepcji, bez stresu o szybką adaptację do panujących warunków.

Stwórz naturalną ramkę dla swojej kompozycji

fot. Dorian Jędrasiewicz, Irix 45 mm f/1.4

Główny motyw kadru warto spróbować „oprawić w ramkę”. Planując zdjęcie nie zapominajmy o tym, by zadbać o kontekst. Gdy posłużymy się centralną kompozycją, rezygnując z klasycznego trójpodziału, uwzględnijmy otoczenie dookoła. Wykonując to zdjęcie choinki, wykorzystujemy gałęzie oddalonego o kilkadziesiąt metrów drzewa, które zostały przyozdobione girlandami świetlnymi.

Stosując szeroki otwór przysłony, rzędu f/1.4, na który pozwala nam obiektyw Irix 45mm, jesteśmy z stanie uzyskać efekt nieostrości na pierwszym planie, okalającym temat zdjęcia - świąteczne drzewko. Dzięki temu zabiegowi, odbiorca oglądając naszą fotografię automatycznie kieruje wzrok ku centrum kadru, lecz całe zdjęcie nie traci głębi wyrazu, tak jak byłoby to w przypadku, gdybyśmy wykonali je po prostu na wprost - bez dodatkowych elementów kompozycji, czyli światełek urozmaicających nasz kadr.

Baw się głębią ostrości, aby nadać zdjęciom bajkowy klimat

O efekcie trójwymiarowości na zdjęciu decyduje odpowiednia manipulacja głębią ostrości oraz wieloplanowość kompozycji. Wykorzystując uniwersalny obiektyw o wysokiej światłosile, jakim jest Irix 45mm f/1.4 możemy uzyskać bardzo plastyczny efekt rozmycia wybranych obszarów zdjęcia - tzw. efekt bokeh.

fot. Dorian Jędrasiewicz, Irix 45 mm f/1.4

Najbardziej popularnym sposobem wykorzystywania dużego otworu względnego przysłony jest rozmywanie tła, zatem tego co znajduje się w tyle za tematem fotografii. Dlaczego jednak nie spróbować rozmyć tego, co znajduje się na pierwszym planie?

Korzystanie z obiektywu manualnego, pozwala w przeciwieństwie do stosowania systemów autofokusa, na obserwację jak zmienia się płaszczyzna ostrości w czasie rzeczywistym. Współczesne aparaty fotograficzne wyposażone są w funkcje Live View (podgląd na żywo jak będzie wyglądało zarejestrowane zdjęcie) oraz Focus Peaking (podkreślanie krawędzi elementów, które znajdują się w spektrum ostrości), co dodatkowo ułatwia pracę.

Praca z obiektywem manualnym, jakim jest Irix 45mm f/1.4 jest zatem intuicyjna, gdy chcemy sprawdzić w przewidywalny sposób jaki efekt osiągniemy, już w momencie wciśnięcia spustu migawki, dzięki czemu unikamy frustracji, że automatyka nas zawiedzie. Dodatkowo poprzez funkcję Focus Lock, jesteśmy w stanie zablokować ostrość w pożądanym miejscu, bez obaw o przypadkową zmianę wartości tego parametru.

Zaprojektuj własną tapetę na telefon

Większość z nas może stale obserwować trendy kreowane przez wiodących producentów elektroniki użytkowej. Każda generacja nowych smartfonów związana jest z pewną identyfikacją wizualną, której towarzyszą abstrakcyjne tapety rozchwytywane w sieci jeszcze często przed premierą. A gdyby tak stworzyć podobną tapetę samemu? I to w świątecznym klimacie?

fot. Dorian Jędrasiewicz, Irix 45 mm f/1.4

Wystarczy nam do tego lustrzanka lub bezlusterkowiec i odpowiedni obiektyw. Kto powiedział, że każde zdjęcie musi być perfekcyjnie ostre? Gdy wycelujemy frontową soczewką Irix 45mm f/1.4 przymocowanego do naszego aparatu w stronę świątecznych światełek i przekręcimy pierścień ostrości, aby uzyskać satysfakcjonujący efekt rozmycia, zaobserwujemy mnóstwo kolorowych bąbelków o nieregularnym kształcie. Tego typu ujęcia świetnie sprawdzą się jako tapety, gdyż brak ostrych krawędzi i drobnych szczegółów przełoży się na wysoką czytelność zawartości ekranu naszego telefonu, tj. nazw oraz ikon aplikacji, kontaktów, a także widżetów. Dodatkowo gdy w tle znajduje się przystrojona choinka, osiągniemy interesujący motyw tematyczny i stworzymy własną tapetę na telefon, której znajomi będą nam zazdrościć.

To tylko kilka wybranych pomysłów na interesujące zdjęcia w klimacie świątecznym. Przede wszystkim warto pamiętać o tym, że fotografia jest zabawą, która ma nam sprawiać przyjemność, a odpowiedni sprzęt jest narzędziem, ułatwiającym ten proces, dlatego warto wybierać go świadomie. Tak naprawdę, jedynym ograniczeniem jest nasza kreatywność, a przygoda z fotografowaniem to poszukiwania własnego stylu i nieustanne eksperymentowanie z nowymi technikami.

fot. Dorian Jędrasiewicz, Irix 45 mm f/1.4

Irix 45 mm f/1.4 - skorzystaj ze świątecznej promocji

Zima i okres świąteczny to doskonały czas na rozwinięcie swojej fotograficznej wyobraźni i przelanie bajkowych fantazji na karty pamięci naszych aparatów. Warto sięgnąć na półkę i samemu zrobić sobie prezent, kupując obiektyw Irix 45mm f/1.4, który aktualnie dostępny jest w wyjątkowej świątecznej ofercie. Mając odpowiednie narzędzia, zarejestrujemy gwiazdkowe chwile, aby ten magiczny czas w roku nie uległ zapomnieniu! Skorzystajcie z zimowej promocji Irix Winter Deals już teraz na stronie irixlens.com/2020/12/11/irix-christmas-season-deals.

Więcej informacji o produktach Irix znajdziecie na stronie irixlens.com.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
12
Jak wybrać kartę pamięci – pojemną, szybką, niekoniecznie drogą
Jak wybrać kartę pamięci – pojemną, szybką, niekoniecznie drogą
Wybór nośnika pamięci zależy nie tylko od tego, jaki typ kart akceptuje nasz aparat, kamera lub dron, ale także, a może przede wszystkim, od rodzaju materiałów, jakie za pomocą tych urządzeń...
19
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)