Wszystko, co musisz wiedzieć o mini sesjach świątecznych (Checklista)

Autor: Redakcja Fotopolis

19 Wrzesień 2022
Artykuł na: 6-9 minut

Sezon sesji świątecznych zbliża się wielkimi krokami. Już niedługo święta jak co roku podkręcą sprzedaż na wszystkich możliwych frontach, wliczając w to oczywiście biznesy fotograficzne. W tym artykule powiemy Ci co zrobić, aby ułatwić sobie proces przygotowania mini sesji bożonarodzeniowych.

Materiał partnera

Mini sesje świąteczne to jedna z najważniejszych i najbardziej lukratywnych aktywności fotografów w okresie jesienno-zimowym. Przynoszą zysk, a klienci je uwielbiają, nic więc dziwnego, że coraz więcej z Was decyduje się na włączenie ich do swojej oferty. Ze względu na to, że są znacznie krótsze i tańsze niż klasyczne sesje, są łatwiejsze do sprzedania i budzą zainteresowanie szerokiego grona klientów: od tych, którzy chcą wysłać najbliższym fotograficzną świąteczną kartkę do tych, którzy pragną podarować rodzinie oprawione zdjęcia pod choinkę. Z tego względu są także idealnym pretekstem, by przygotować ofertę produktów dodatkowych, takich jak odbitki, fotoksiążki czy kubki z nadrukami zdjęć, które doskonale sprawdzą się jako upominki.

Co więcej, promując mini sesje świąteczne, wpisujesz się w ogólny bożonarodzeniowy marketing: używając odpowiednich słów kluczy i dodając coś do atmosfery świąt zwiększasz szanse, że Twoja oferta trafi do jak największej liczby potencjalnych klientów.

Jak usprawnić proces realizacji mini sesji świątecznych - checklista

Pozwól, że podpowiemy Ci co zrobić, by Twoje mini sesje świąteczne przebiegały bezboleśnie i przyniosły Ci jak największy zysk!

1. Zadbaj o kalendarz

Jedną z głównych zalet mini sesji świątecznych jest to, że pozwalają obsłużyć wielu klientów w ciągu jednego dnia i w tej samej lokalizacji. Aby jednak takie intensywne seryjne sesje nie zamieniły się w logistyczne piekło, warto zadbać o dobrą organizację. Przede wszystkim przygotuj kalendarz z wyraźnie zaznaczonym przydziałem czasu na każdą sesję, jaką chcesz zrobić. Nie zapomnij, by zarezerwować w nim czas także na takie aktywności, jak wybór miejsca na sesje, odbiór rekwizytów czy ustawienie scenerii. Stary dobry papierowy planer da oczywiście radę, ale są też nowocześniejsze rozwiązania, jak na przykład Google Calendar czy po prostu Outlook.

Dobrym pomysłem może być także skorzystanie z aplikacji, która pozwala klientom samodzielnie rezerwować Twój kalendarz w odpowiedniej dla nich porze. Zaoszczędzi Ci to wiele czasu, który normalnie trzeba byłoby poświęcić na odbieranie telefonów, odnajdywanie odpowiednich terminów i wysyłanie maili z potwierdzeniami. Ciekawe rozwiązania proponuje Setmore oraz Doodle.

2. Wybierz scenerię i rekwizyty

Przygotowując małe sesje świąteczne trzeba być na bieżąco z aktualnymi trendami. Rekwizyty i scenerię warto zmieniać co roku, aby powracający klienci zawsze mogli odnaleźć u Ciebie coś wyjątkowego. Myśląc o nowej ofercie masz dwa wyjścia: możesz wszystkich kompletnie zaskoczyć i zaproponować coś zupełnie szalonego, albo pójść z tym, co dziś najmodniejsze. Bez względu na to, którą opcję wybierzesz, znajdź czas na przeanalizowanie tego, co robi konkurencja. Przeszukaj Pinterest i Instagram w poszukiwaniu inspiracji. Nie ograniczaj się tylko do fotografów z Polski – trendy często przychodzą do nas z zagranicy, więc to właśnie na kontach zagranicznych fotografów szukaj nowych ciekawych rozwiązań i propozycji.

3. Ustal cennik

Wycena mini sesji jest niezwykle istotna: z jednej strony muszą one kosztować mniej niż duże sesje, na które poświęcasz więcej czasu, z drugiej strony zaś trzeba pamiętać, że musisz zainwestować w wynajem studia, w rekwizyty, w obróbkę itd. Weź także pod uwagę, że małe sesje bożonarodzeniowe zamawia się w czasie największego szału zakupowego w roku – to Twoja okazja, aby zarobić dodatkowe pieniądze poza oczywistym sezonem, więc dobrze się zastanów i skorzystaj!

Ustalając cennik sprawdź, co oferuje konkurencja: dobrze jest nie być ani najdroższą, ani najtańszą opcją w okolicy. Ze względu na szalejącą inflację i fakt, że wielu ludzi skupionych jest dziś na oszczędzaniu, dobrym rozwiązaniem może być przygotowanie kilku progów cenowych w zależności na przykład od liczby zamówionych zdjęć tak, aby każdy znalazł u Ciebie coś dla siebie, bez względu na budżet, jakim dysponuje.

4. Zautomatyzuj działania

Automatyzacja obsługi klienta po skończonej mini sesji (a więc wysyłanie zdjęć do wyboru, sprzedaż itd.) to dziś standard. Jeśli jeszcze tego nie robisz, najlepiej zacząć od razu, bo to absolutna podstawa dla każdego profesjonalnego fotografa. Jeśli natomiast korzystasz już z takich online’owych rozwiązań, zastanów się, czy program, którego używasz, to na pewno najlepsze i najbardziej optymalne rozwiązanie, dające Ci dokładnie to, czego oczekujesz.

Świetną opcją, która cieszy się dużym powodzeniem wśród fotografów, jest Photonesto - platforma do publikowania zdjęć online, zaprojektowana dla tych, którzy pragną jak najlepiej prezentować swoje zdjęcia i jak najprościej komunikować się z klientami.

Photonesto posiada kilka bardzo ciekawych rozwiązań:

  • Jednym z głównych jej celów jest minimalizacja pracy fotografa: dzięki Photonesto fotograf w prosty sposób może komunikować się z klientami, wgrywać swoje zdjęcia i sprzedawać produkty fotograficzne.
  • Photonesto kładzie ogromny nacisk na estetykę oraz wygląd galerii – używając go fotograf dostarcza klientom nowoczesny produkt premium i nikt nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości.
  • Obsługa Photonesto jest bardzo intuicyjna tak dla fotografa, jak i dla klienta: aby go używać nie trzeba się specjalnie dokształcać ani czytać przewodników.
  • Photonesto charakteryzuje się ciekawym sposobem rozliczania: nie ma tu abonamentu, jak w przypadku innych tego typu galerii, a cena zależy od wielkości sesji / galerii zdjęć oraz czasu, w jakim ma być dostępna, co sprawia, że jest to rozwiązanie o wiele ekonomiczniejsze niż inne dostępne na rynku.

Kliknij tutaj i przetestuj Photonesto przez 14 dni za darmo!

5. Przygotuj FAQ - dokument z odpowiedziami na najczęstsze pytania klientów

Wiesz już, kiedy będą odbywać się Twoje mini sesje, ile będą kosztować, ile możesz ich zrobić oraz z jakich scenerii będziesz korzystać? Pora powiedzieć o tym Twoim klientom. Najlepsze oferty charakteryzują się tym, że są jasne, przejrzyste i czytelne: opisz, na czym dokładnie będzie polegała sesja, ile będzie trwała, gdzie się odbędzie, jak będzie wyglądała sceneria, a także czego mają się spodziewać klienci, gdy dostaną produkt końcowy, i w jaki sposób go otrzymają. Wypunktuj wszystkie najważniejsze informacje tak, aby nikt nie miał wątpliwości, na co się decyduje, umawiając się z Tobą. Dobrym pomysłem może być zrobienie tego w formie FAQ – dokumentu z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania. Klienci je lubią, bo łatwo znajdują w nich informacje, o jakie im chodzi, a Tobie zaoszczędzą one mnóstwo czasu, bo nie będziesz ciągle odpowiadać na te same pytania.

Dobrym pomysłem jest pokazanie już przygotowanej oferty komuś z zewnątrz. Taka osoba będzie w stanie zweryfikować, czy faktycznie jest tam wszystko, co niezbędne.

6. Wypromuj swoje sesje

Bez odpowiedniego marketingu nawet najlepsza oferta mini sesji świątecznych nie zostanie zauważona, dlatego poświęć trochę czasu na zaplanowanie Twoich działań marketingowych. Tu znów warto sprawdzić, co takiego robią inni fotografowie i jakie strategie marketingowe przyjęli na ten rok.

Kilka pomysłów na start:

  • Zacznij od zrobienia zdjęć zachęcających do wykupienia Twojej sesji i opublikuj je w mediach społecznościowych.
  • Zaktualizuj Twoje BIO na Instagramie, przygotuj inspirujące Reelsy informujące o ofercie i o tym, jak się na Twoje sesje zapisać.
  • Zrób kampanię pokazującą efekty Twoich sesji z zeszłego roku.
  • Pomyśl o zainwestowaniu paru groszy w reklamy na Facebooku - potrafią przynieść zaskakująco dobre rezultaty!
  • Uaktualnij swój landing page, upewniając się, że posiada informacje na temat sesji świątecznych z opcją szybkiego zapisania się na nie.
  • Zastanów się nad pop-upem wyskakującym na Twojej stronie, a informującym o Twojej ofercie.
  • Stwórz wydarzenie na Facebooku reklamujące, że ruszył już sezon sesji i że można się na nie zapisywać.
  • Pokaż klientom, co mogą od Ciebie dostać. Przygotuj wizualizacje ich zdjęć na różnych produktach - takim zajawkom naprawdę trudno się oprzeć!

Jeśli chcesz pójść krok dalej, pomyśl o stworzeniu programu bonusowego dla Twoich klientów, zachęcającego ich go do skorzystania z innych sesji, jakie oferujesz. Przygotuj voucher, dający na przykład 5% zniżki na kolejną sesję wszystkim tym, którzy wykupią u Ciebie mini sesję świąteczną.

Do dzieła! Nasza checklista jest dość obszerna, warto więc zabrać się za przygotowywanie sesji świątecznych jak najszybciej. Powodzenia!

Artykuł powstał we współpracy z serwisem Photonesto

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jaki obiektyw do filmowania aparatem? Podpowiadamy, które modele najlepiej sprawdzą się w realizacjach wideo [PORADNIK]
Jaki obiektyw do filmowania aparatem? Podpowiadamy, które modele najlepiej sprawdzą się w...
Wybór optyki do zdjęć wydaje się prosty. Filmowanie to jednak zupełnie inna para kaloszy. Podpowiadamy z jakich obiektywów warto korzystać, by praca wideo była...
14
Kolor w fotografii - czyli jak zarządzać barwą, aby odnieść sukces
Kolor w fotografii - czyli jak zarządzać barwą, aby odnieść sukces
O teorii barw i o tym, jak je łączyć, a także co trzeba wiedzieć i jaki sprzęt posiadać, aby prawidłowo zarządzać kolorem w fotografii studyjnej, na praktycznych przykładach opowiada Piotr...
39
Tworzysz archiwum zdjęć z wakacji? Znajdź dla nich dobrą oprawę!
Tworzysz archiwum zdjęć z wakacji? Znajdź dla nich dobrą oprawę!
Wakacje to doskonała okazja, żeby chwycić za aparat fotograficzny. Niezależnie od tego, czy przywozisz z nich piękne...
18
Powiązane artykuły