Rodzinne fotografowanie - cz. 3 zdjęcia makro: potrawy i dekoracje

W tym tygodniu w wielu Waszych domach szykowane są wyjątkowe potrawy i dekoracje. Warto zarejestrować kulinarne dokonania, bo dobrze wykonane zdjęcia jedzenia i ozdób świątecznych będą bardzo miłą pamiątką i ciekawym uzupełnieniem albumu. Zapraszamy do 3 części naszego poradnika!
Na potrzeby cyklu "Rodzinne fotografowanie" zaaranżowaliśmy sesję zdjęciową, podczas której wykorzystaliśmy modele aparatów Sony - kompakt HX9 oraz aparaty z wymienną optyką - NEX-5N i SLT-A65. Na przykładzie tych aparatów w kolejnych odcinkach podpowiadamy jak fotografować święta. Po przeczytaniu artykułu zachęcamy do obejrzenia filmu, który pomoże podsumować najważniejsze zagadnienia i obrazowo pokazuje poszczególne wskazówki.


Zacznijmy od sprzętu. Generalnie nie będziemy potrzebować nic nadzwyczajnego, aparaty kompaktowe jak Sony DSC-HX9V mają tryb makro, który umożliwi nam ostrzenie z bliskiej odległości. Bardziej zaawansowanym użytkownikom przyda się obiektyw do makrofotografii, jak SAL 50mm f/2,8 czy SAL 100mm f/2,8. Dzięki nim będziemy mogli wykonywać zdjęcia z bliższej odległości. Dłuższa ogniskowa umożliwi nam uniknięcie przerysowań.

Użycie szerokokątnego obiektywu 20mm spowodowało powstanie dużych przerysowań na zdjęciu. Talerz z barszczem zajmuje ponad 1/3 kadru i wydaje się być dużo większy niż stroiki i talerz z pasztecikami na środku stołu. Warto zwrócić uwagę także na sztućce, które są wyraźnie wydłużone w stosunku do rzeczywistych rozmiarów. Aparat: Sony SLT-A65 f/2.8, 1/80s, ISO 400, korekta ekspozycji: 0 EV, 20 mm, tryb: A

Warto też zaopatrzyć się w statyw, który ustabilizuje nasz aparat przy dłuższych czasach naświetlania. Pamiętajmy, że im dłuższej ogniskowej używamy, tym mniejszy obszar ostrości mamy na zdjęciu przy tej samej przysłonie. Dlatego w przypadku korzystania z obiektywu 100mm lub jego ekwiwalentu, przymknijmy przysłonę tak, aby uzyskać ostre zdjęcie w większym obszarze.

Użycie dłuższej ogniskowej (ekwiwalent 82mm) umożliwiło zachowanie proporcji w obrazie. Zwróćmy też uwagę na niewielki obszar ostrości, który obejmuje praktycznie tylko pomarańcze. Aparat: Sony SLT-A65 f/5.6, 1/40s, ISO 100, korekta ekspozycji: 0 EV, 55 mm, tryb: A

Jeżeli nie posiadamy statywu z pomocą oprócz krzeseł, stołów i innych mebli, przyjdzie nam technika. Pamiętajmy, aby ustawić wyższą czułość. ISO 400 lub ISO 800 umożliwią nam wykonanie nieporuszonych zdjęć, a zarówno zaawansowane aparaty jak Sony SLT-A65, Sony NEX-5N jaki niewielkich rozmiarów Sony DSC-HX9V dadzą nam dobrą jakość przy tych czułościach.

Kolejną rzeczą, o którą musimy zadbać, jest stabilizacja obrazu. Upewnijmy się, że w naszym aparacie jest ona włączona, niezależnie czy mamy do czynienia z jej optyczną wersją, jak w Sony NEX-5N, czy stabilizacją matrycy, jak w Sony SLT-A65. W przypadku Sony DSC-HX9V jest ona włączona na stałe, mimo to warto w menu podręcznym ustawić ją w tryb aktywny.

Pamiętajmy aby w czasie fotografowania błyszczących elementów wyłączyć lampę błyskową. W przeciwnym wypadku otrzymamy brzydkie bliki na przykład na bombkach, jak w zdjęciu powyżej. Aparat: Sony DSC-HX9V f/4.0, 1/60s, ISO 200, korekta ekspozycji: 0 EV, 58 mm, tryb: P

Tego typu zdjęcia będą stanowić nie lada wyzwanie zwłaszcza w czasie wigilijnej kolacji. Słabe światło, dodatkowo pochodzące z różnych źródeł (jak na przykład: świetlówki, żarówki, świeczki czy nawet lampki choinkowe) może spowodować brzydkie efekty kolorystyczne na zdjęciach.

Oba kadry są bardzo podobne do siebie, oba zostały zrobione na podobnych ustawieniach jedyna znaczna różnica jest w balansie bieli. Górne zdjęcie zostało zrobione na automatycznym balansie bieli, dolne po wprowadzeniu ustawienia na żarowe.

Dlatego zróbmy kilka zdjęć na różnych ustawieniach balansu bieli, tak aby uzyskać efekt najbliższy rzeczywistości. Jeżeli to nie da efektu, wszystkie aparaty Sony umożliwiają ustawienie balansu bieli według wzorca np.: na białą kartkę czy obrus.

Nasz wzrok ucieka od razu do bombki, nie tylko dlatego, że została umieszczona w mocnym punkcie. Dochodzi do tego zestawienie kontrastowych kolorów, które przyciąga nasz wzrok. Sony DSC-HX9V f/4.0, 1/30s, ISO 800, korekta ekspozycji: 0 EV, 58 mm, tryb: makro

W tego typu zdjęciach, szczególną rolę odgrywa kompozycja. Zadbajmy o porządek w kadrze. Usuńmy wszystkie zbędne elementy z tła, które niepotrzebnie będą odciągać wzrok od tematu zdjęcia.

Przymknięta przysłona umożliwiła uzyskanie dużej głębi ostrości. Spowodowało to niestety dominację tła nad tematem zdjęcia. Drugi plan zwraca na siebie uwagę także dlatego, że dominują w nim zimne barwy, które kontrastują z ciepłym odcieniem pomarańczy. Sony DSC-HX9V f/4.5, 1/100s, ISO 640, korekta ekspozycji: 0 EV, 95 mm, tryb: P

Pamiętajmy, też że w przypadku jedzenia dobrze jest je fotografować na białych talerzach czy obrusach. Dzięki temu będą wyraźnie odcinać się od tła, przez co będą wyglądać dużo atrakcyjniej.

Bardzo podobne zdjęcie do opisanego powyżej wykonane aparatem z większą matrycą. Umożliwiło to uzyskanie mniejszej głębi ostrości. Usunięcie opakowania z cukrem zniwelowało wpływ drugiego planu, dzięki temu widz skupia się na temacie zdjęcia. Aparat: Sony SLT-A65 f/5.6, 1/50s, ISO 100, korekta ekspozycji: 0 EV, 55 mm, tryb: A

W takich przypadkach warto skorzystać z funkcji bracketingu lub podnieść kompensację ekspozycji o 1 lub nawet 2 EV. Uchronimy się wtedy przed niedoświetleniem zdjęcia spowodowanym błędem światłomierza.

Jasny obraz i talerz pozwoliły wydobyć na pierwszy plan temat zdjęcia, którym jest wigilijny barszcz. Kawałek czerwonej serwetki w dolnym rogu nie przeszkadza, a wręcz pomaga, ponieważ jest odcieniem zbliżony do zupy w talerzu. Aparat: Sony DSC-HX9V f/4.5, 1/40s, ISO 800, korekta ekspozycji: 0 EV, 85 mm, tryb: makro

Jeżeli będziemy pamiętać o tych kilku prostych wskazówkach z pewnością uda nam się wykonać udane zdjęcia potraw i ozdób. Uzupełnią one nasze zdjęcia o bliskie plany. Zapraszamy do obejrzenia filmu instruktażowego.



Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.


Produkcja sesji
Tekst i zdjęcia: Patryk Wiśniewski
Film: Michał Laskowski
Lektor: Karolina Kalinowska
Modele: Asia, Nadia i Lena Gorczyca, Sebastian Ciesielski
Makijaż: Emilia Zalewska
Produkcja: Marta Sułkiewicz


Dziękujemy Queens Garden za udostępnienie mieszkania pokazowego do produkcji

Komentarze
Polecane artykuły
Życie fotograficzne i uczuciowe - historia Tadeusza Rolke
20 Maj 2019
Świadek minionego stulecia - powstaniec warszawski, przymusowy robotnik, stalinowski więzień i... bon vivant. Od kilkudziesięciu lat nie rozstaje się z aparatem, inspirując kolejne pokolenia artystów. Właśnie kończy 90 lat. Życie i twórczość kultowego fotografa przybliża autorka wywiadu rzeki z Tadeuszem Rolke, Małgorzata Purzyńska.
1
Nie żyje Bogdan Konopka - wybitny przedstawicieli nurtu „fotografii elementarnej“, autor pierwszej Kolekcji Wrzesińskiej
20 Maj 2019
W wieku 66 lat zmarł Bogdan Konopka - jeden z najważniejszych przedstawicieli nurtu „fotografii elementarnej“, odznaczony brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
0
Young Poland 2019 - oto najlepsze zdjęcia młodych polskich fotografów z konkursu Grand Press Photo
17 Maj 2019
Young Poland to specjalna sekcja konkursu GPP, kierowana do twórców, którzy nie ukończyli jeszcze 26 roku życia. Zobaczcie, jakie zdjęcie podbiły w tym roku serca jurorów.
2
Poznaliśmy laureatów Grand Press Photo 2019. Zobacz najlepsze polskie zdjęcia prasowe minionego roku
16 Maj 2019
Tegoroczna edycja najważniejszego polskiego konkursu fotografii prasowej Grand Press Photo dobiegła końca. Oto najlepsze zdjęcia polskich fotoreporterów.
8