Rodzinne fotografowanie - część 2: Portret

W święta nasza rodzina jest w komplecie. Wykorzystajmy ten czas, żeby sportretować naszych bliskich. Możemy wykonać portrety najmniejszych jej członków, które będą dla nas wyzwaniem oraz teoretycznie prostsze zdjęcia naszych rodziców czy dziadków. O tym jak wykonać je poprawnie dowiecie się w dalszej części artykułu.
Na potrzeby cyklu "Rodzinne fotografowanie" zaaranżowaliśmy sesję zdjęciową, podczas której wykorzystaliśmy modele aparatów Sony - kompakt HX9 oraz aparaty z wymienną optyką - NEX-5N i SLT-A65. Na przykładzie tych aparatów w kolejnych odcinkach podpowiadamy jak fotografować święta. Po przeczytaniu artykułu zachęcamy do obejrzenia filmu, który pomoże podsumować najważniejsze zagadnienia i obrazowo pokazuje poszczególne wskazówki.

Fotografując naszą rodzinę będzie nam zależało na jak najkorzystniejszym odwzorowaniu modela. Wbrew pozorom nie jest to trudne z technicznego punktu widzenia. Po pierwsze zadbajmy o ogniskową. Szerokokątne obiektywy zwłaszcza przy bliskich planach ujawniają pewne przerysowania przez co model nie wygląda korzystnie.

Użycie szerokiego kąta spowodowało pojawienie się zaburzeń w planach. Pies na pierwszym planie jest na zdjęciu dużo większy niż w rzeczywistości. Wystarczyłoby użyć ogniskowej powyżej 50mm i nie byłoby takich przerysowań. Aparat: Sony DSC-HX9V f/3.5, 1/30s, ISO 800, korekta ekspozycji: 0 EV, 30 mm, tryb: Miękkie ujęcie

Dlatego przy planach ciaśniejszych niż amerykański zdecydujmy się na obiektyw 50mm lub więcej. Im węższy kadr chcemy zrobić tym dłuższej ogniskowej powinniśmy użyć.

Zdjęcie wykonane na standardowej ogniskowej. Od razu możemy zauważyć, że relacje między planami nie są zaburzone tak jak w przypadku szerokokątnej optyki. Aparat: Sony DSC-HX9V f/4.0, 1/50s, ISO 800, korekta ekspozycji: 0 EV, 53 mm, tryb: Tło rozogniskowane

Kolejnym problemem, z którym musimy się zmierzyć w portrecie jest trójwymiarowość twarzy, którą musimy przenieść na dwuwymiarową fotografię. Dlatego starajmy się nie robić zdjęć en face, które spłaszczą naszego modelu. Wystarczy lekko skręcić głowę na przykład tak jak w zdjęciach legitymacyjnych aby podkreślić to, że głowa jest bryłą.

Zdjęcie po lewej wykonano en face, mamy efekt wyżej opisany, czyli płaskie, dwuwymiarower zdjęcie. Po prawej została lekko zmieniona oś optyczna. Portret został wykonany lekko z góry przez co widzimy, że głowa nie kończy się na opasce. Delikatnie skręcona głowa, odsłoniła kawałek ucha, dzięki czemu twarz jest bardziej plastyczna. Na tym zdjęciu widać też, że dzieci warto "wyczekać". Sztuczny uśmiech został zastąpiony, naturalnym, przez co zmieniła się mimika twarzy. Oba zdjęcia zostały wykonane aparatem Sony DSC-HX9V.

Warto też fotografować z otwartą przysłoną, uzyskamy wtedy przyjemne rozmycie tła, które umożliwi nam skupienie uwagi na portretowanej twarzy, a nie tle. Efektowne rozmycie będzie dużo łatwiej uzyskać na dłuższej ogniskowej. Ponadto krótki teleobiektyw zmusi nas do zachowania większej odległości, pomiędzy aparatem, a modelem. Zapewni to komfort pracy nie tylko modelowi ale także nam.

Użycie portretowej ogniskowej, zawęziło kadr do samej twarzy. Głebia ostrości jest na tyle mała, że obejmuje tylko twarz. Twarz zachowała swoje proporcje. Zwrócmy też uwagę na miękkie światło, lewa strona twarzy jest mocniej oświetlona, ale dzięki rozproszeniu źródła, na drugiej części twarzy również są szczegóły. Aparat: Sony DSC-HX9V f/4.5, 1/100s, ISO 320, korekta ekspozycji: 0 EV, 82 mm, tryb: P

Jeżeli chcemy aby decyzję o tym jak wykonać dane zdjęcie podjął za nas aparat, możemy zdecydować się na użycie jednego z automatycznych trybów. Sony HX9, NEX 5N i aparaty z serii SLT oferują kilka trybów, między innymi "gładka skóra", rozmycie tła, "portret o zmierzchu" [którego możemy użyć w trudnych warunkach oświetleniowych], czy osobny tryb w HX9 - "tło rozogniskowane". Wszystkie tryby działają tak, żeby ułatwić nam wykonanie zdjęcia, możemy wybrać swój ulubiony, dzięki temu uzyskamy powtarzalność efektów.

Światło w portrecie odgrywa szczególną rolę. Użyte niezgodnie z naszym założeniem może zniszczyć cały nasz wysiłek. Najbardziej naturalnym dla człowieka jest tak zwane światło górno-przednio-boczne, które symuluje naturalne dla nas źródło jakim jest słońce. Jeżeli uda nam się takie światło odtworzyć oraz rozproszyć uzyskamy wtedy przyjemny dla oka efekt. Starajmy się unikać używania wbudowanej lampy, która spłaszczy twarz oraz podbije wszystkie niedoskonałości skóry.

Mamy nadzieję, że dzięki tym kilku prostym wskazówkom, będzie Wam dużo łatwiej wykonać świąteczne portrety. Warto skorzystać z okazji i sfotografować swoich bliskich, zwłaszcza, że poza aparatem i pomysłem nie będziemy potrzebować żadnego specjalnego sprzętu.

Już w przyszłym tygodniu zapraszamy do lektury kolejnych porad, które będą się pojawiać na fotopolis.pl.

FILM
Na koniec zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu edukacyjnego:

Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

Produkcja sesji
Tekst i zdjęcia: Patryk Wiśniewski
Film: Michał Laskowski
Lektor: Karolina Kalinowska
Modele: Asia, Nadia i Lena Gorczyca, Sebastian Ciesielski
Makijaż: Emilia Zalewska
Produkcja: Marta Sułkiewicz

Dziękujemy Queens Garden za udostępnienie mieszkania pokazowego do produkcji
1
0
Young Poland 2019 - oto najlepsze zdjęcia młodych polskich fotografów z konkursu Grand Press Photo
17 Maj 2019
Young Poland to specjalna sekcja konkursu GPP, kierowana do twórców, którzy nie ukończyli jeszcze 26 roku życia. Zobaczcie, jakie zdjęcie podbiły w tym roku serca jurorów.
2
Poznaliśmy laureatów Grand Press Photo 2019. Zobacz najlepsze polskie zdjęcia prasowe minionego roku
16 Maj 2019
Tegoroczna edycja najważniejszego polskiego konkursu fotografii prasowej Grand Press Photo dobiegła końca. Oto najlepsze zdjęcia polskich fotoreporterów.
8