Western w reżyserii Wojciecha Plewińskiego

Transfotografia 08.Wojciech Plewiński przez wiele lat był współpracownikiem tygodnika "Przekrój", w którym opublikował wiele fotoreportaży, w tym fotokomiks "Kobylegródek Story". Projekt artysta zrealizował w 1963 roku wraz z przyjaciółmi: Zbigniewem Łagockim, Wacławem Nowakiem oraz ich przyjaciółkami, żonami, znajomymi. Teraz fotograficzny western został odkurzony i przypomniany, w ramach trwającego festiwalu "Transfotografia", w Gdańskiej Galerii Fotografii.
fot. Wojciech Plewiński "Kobylegródek story"

Wojciech Plewiński (1928) z wykształcenia jest architektem. Od 1957 roku jest członkiem ZPAF. Był wieloletnim współpracownikiem tygodnika Przekrój, w którym opublikował wiele fotoreportaży, zdjęć mody a przede wszystkim jest autorem ponad 500 okładek. W 1959 roku Plewiński zaczął zajmować się fotografią teatralną i rozpoczął stałą współpracę z Teatrem im. Juliusza Słowackiego i Starym Teatrem w Krakowie. Niekiedy fotografował także w Teatrze STU, Teatrze Ludowym w Krakowie oraz w teatrach w Warszawie, Wrocławiu, Katowicach, Tarnowie, Bielsku czy Łodzi. Współpracował z wybitnymi reżyserami: Konradem Swinarskim, Lidią Zamkow, Zygmuntem Hubnerem. Do dziś współtworzy z Andrzejem Wajdą, Jerzym Jarockim, Jerzym Grzegorzewskim, Krystianem Lupą, Jerzym Szajną, Krzysztofem Jasińskim, Mikołajem Grabowskim, Tadeuszem Bradeckim, Rudolfem Ziołą czy Andrzejem Dziukiem, Jego fotografie były wielokrotnie nagradzane na konkursach krajowych i zagranicznych. Znajdują się m.in. w kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Łodzi. Mogliśmy je oglądać na wielu wystawach m.in. w Hong Kongu, Holandii, Meksyku, Niemczech, Austrii, Grecji, Francji, Wielkiej Brytanii, Jugosławii, Meksyku, Włoszech, ZSRR i Czechosłowacji.

fot. Wojciech Plewiński "Kobylegródek story"

O cyklu "Kobylegródek story" Wojciecha Plewińskiego możemy dowiedzieć się z poniższego tekstu dostarczonego przez organiztorów wystawy:

Projekt Kobylegródek Story został zrealizowany jako fotokomiks w 1963 roku przez długoletniego współpracownika "Przekroju" Wojciecha Plewińskiego wraz z przyjaciółmi artystami: Zbigniewem Łagockim, Wacławem Nowakiem ich przyjaciółkami, żonami, znajomymi. Był rodzajem inscenizowanej fotografii, historii rodem z dzikiego zachodu z dobrym szeryfem, złymi bandytami, porwanymi kobietami i pogodnymi Indianami. Sceneria kanionu, kostiumy i charakteryzacja oraz dopracowana "choreografia" starć dobrych i złych oraz towarzyszące foto-opowieści pełne humoru dialogi sprawiły, że projekt zadziałał znakomicie. Został wydrukowany w 5 kolejnych numerach Przekroju od 30 marca do 26 kwietnia 1964 roku.

fot. Wojciech Plewiński "Kobylegródek story"

Współcześnie odczytujemy "Kobylegródek Story" jako prekursorskie działanie fotografików wobec tematyki westernu w Polsce, choć ironiczne, to z pewnością wyraźne są nawiązania do Edwarda Sherrifa Curtisa, a pojedynki - wzorowane na kanonicznych spaghetti westernach. Występujące postacie noszą imiona czołowych aktorów gatunku. Stworzony wspólnie przez ludzi zbliżonych zawodowo: artystów, dziennikarzy, aktorów na wakacjach projekt był jednak niezbyt poprawny politycznie w czasach reżimowych. Fascynacja dzikim zachodem w latach sześćdziesiątych była odczytywana raczej jako symbol tęsknoty za wrogim imperializmem toteż tym cenniejsza zdaje się publikacja w opiniotwórczym i progresywnym graficznie magazynie jakim był Przekrój. Projekt w doskonały sposób poszerza także dzisiaj nasze myślenie o związkach fotografii i filmu i wpisuje się znakomicie w historyczny kontekst Festiwalu Transfotografia 2008.

Kurator wystawy: Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka


Wojciech Plewiński "Kobylegródek story", pierwszy polski western, 1963
Wystawa czynna do 17 października 2008

Gdańska Galeria Fotografii Muzeum Narodowego w Gdańsku
ul. Grobla I nr 3/5, Gdańsk, róg Grobli I i Św. Ducha
vis a`vis Kaplicy Królewskiej


Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS RP - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [AKTUALIZACJA]
14 Lut 2019
Najnowszy korpus Canona prawdopodobnie otwiera zupełnie nowy segment wśród aparatów bezlusterkowych. Najtańsza nowa pełna klatka na rynku ma być doskonałym wyborem dla bardziej ambitnych amatorów czy fotografów podróżniczych i z pozoru ma wszystko, by zadowolić doskonałą większość odbiorców. Gdzie jest haczyk?
3
Sony A6400 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
13 Lut 2019
Następca modelu A6300 wprowadza usprawnienia, które na pewno docenią zaawansowani amatorzy i osoby szukające aparatu do nagrywania vlogów i filmów do internetu. Nadal jednak ustępuje on plasowanemu wyżej, a już dostępnemu od pewnego czasu modelowi A6500. Czy to więc pozycja, którą warto się zainteresować?
1
Kilka godzin z Panasonic Lumix S1 - pierwsze wnioski
1 Lut 2019
Podczas dorocznego Digital Imaging Seminar, Panasonic zdradził wreszcie pełną specyfikację swojej pierwszej pełnej klatki, a w ręce dziennikarzy powędrowały pierwsze egzemplarze modeli S1 i S1R...
7
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - test obiektywu
28 Sty 2019
Czy Tokina FíRIN to obiektyw, który rozgrzeje serca fotografów systemu Sony E? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Jednak my dogłębnie przyjrzeliśmy się modelowi 20 mm f/2 FE AF.
0