Rodzinne fotografowanie - cz. 4 wigilijna kolacja

Doszliśmy do ostatniego odcinka naszego świątecznego poradnika. Będzie on poświęcony kolacji wigilijnej, najważniejszemu wydarzeniu Świąt Bożego Narodzenia. O tym, jak wykonać dobre zdjęcia, w stosunkowo trudnych warunkach dowiecie się czytając dalszą część artykułu.
Na potrzeby cyklu "Rodzinne fotografowanie" zaaranżowaliśmy sesję zdjęciową, podczas której wykorzystaliśmy modele aparatów Sony - kompakt HX9 oraz aparaty z wymienną optyką - NEX-5N i SLT-A65. Na przykładzie tych aparatów w kolejnych odcinkach podpowiadamy jak fotografować święta. Po przeczytaniu artykułu zachęcamy do obejrzenia filmu, który pomoże podsumować najważniejsze zagadnienia i obrazowo pokazuje poszczególne wskazówki.

Kolacja wigilijna to szczególny moment. Cała rodzina jest w komplecie, zastawiony stół, choinka w tle, to wszystko tworzy wspaniałą scenerię do zdjęć. Ale w związku z porą dnia jest to najtrudniejszy moment do fotografowania.

Dlatego powinniśmy podejść do niego podobnie jak w pierwszym odcinku, czyli przemyślmy sobie dokładnie co chcemy sfotografować. Dużo łatwiej będzie nam się pracowało, jeżeli będziemy wiedzieli jaki efekt chcemy osiągnąć.

Ten sam kadr ale zrobiony z włączoną lampą błyskową. Na świeczkach pojawiły się nieprzyjemne podłużne bliki, choinka "schowała" się w ciemnych partiach obrazu przez co widz zwraca na nią uwagę nie jako na ozdobne drzewko, ale na ciemną plamę. Warto też zwrócić uwagę, że o ile na pierwszym planie pojawia się zimna biel, to już dalsze plany są wyraźnie zażółcone. Aparat: Sony DSC-HX9V f/4.0, 1/40s, ISO 400, korekta ekspozycji: 0 EV, 47 mm, tryb: P

Skupmy się na punktach kulminacyjnych tego wieczoru takich jak: powitanie gości, wigilijny stół, dzielenie się opłatkiem czy obdarowywanie się prezentami. Są to najciekawsze momenty do fotografowania, ponieważ jest w nich dużo ciepłych emocji i to na ich oddaniu powinniśmy się przede wszystkim skupić w ten wyjątkowy wieczór.

Prezenty to szczególny czas, zwłaszcza dla najmłodszych członków rodziny. Przełączmy wtedy aparat w tryb seryjny co umożliwi nam zarejestrowanie szczególnych momentów. Aparat: Sony DSC-HX9V f/3.5, 1/40s, ISO 500, korekta ekspozycji: 0 EV, 32 mm, tryb: portret

Pamiętajmy aby podnieść czułość w naszym aparacie oraz otworzyć przysłonę. W ten prosty sposób skrócimy czas otwarcia migawki oraz wydobędziemy nasz temat. Usunie to także zbędne elementy z kadru, które niepotrzebnie odciągałyby wzrok.
W przypadku Sony DSC-HX9V możemy skorzystać z trybu "Rozogniskowane tło", który umożliwi nam uzyskanie podobnego efektu jak w przypadku aparatów z wymienną optyką.

Tryb rozogniskowane tło umożliwił zwrócenie uwagi na naszą modelkę. Choinka, która znalazła się w nieostrości i nie dominuje nad tematem zdjęcia. Aparat: Sony DSC-HX9V f/4.0, 1/20s, ISO 800, korekta ekspozycji: 0 EV, 43 mm, tryb: rozogniskowane tło

Wigilia to również wyjątkowe potrawy. Warto je sfotografować tak, aby wyglądały jak najlepiej. Postarajmy się wykorzystać czas zanim goście usiądą i zaczną spożywać posiłek. O tym jak najkorzystniej sfotografować jedzenie mogliście się dowiedzieć w poprzedniej części naszego poradnika.

Skorzystaliśmy z okazji i wykonaliśmy zdjęcie za nim domownicy usiedli. Uzyskaliśmy chwilę czasu i udało nam się zrobić udane zdjęcie jeszcze przed samą kolacją. Ustawienie stabilizacji obrazu w tryb aktywny umożliwiło utrzymanie długiego czasu ekspozycji. Aparat: Sony DSC-HX9V f/4.5, 1/13s, ISO 200, korekta ekspozycji: 0 EV, 82 mm, tryb: P

W przypadku dynamicznych scen i portretów grupowych przełączmy aparat w tryb seryjny. Dzięki temu będziemy mieli swobodę przy wyborze odpowiedniego kadru. Zabezpieczymy się też przed sytuacją, gdy któraś z osób na zdjęciu na przykład: zamknie oczy.

Pamiętajmy, aby nie wykonywać zdjęć w trakcie jedzenia. Nasi bliscy z pewnością nie wyjdą na nich korzystnie. Aparat: Sony DSC-HX9V f/5.0, 1/15s, ISO 400, korekta ekspozycji: 0 EV, 125 mm, tryb: iAuto

W przypadku Sony SLT-A65 i Sony NEX-5N zdecydujmy się na pliki RAW. Będziemy wtedy mieli większą kontrolę nad nimi już po zgraniu ich z karty pamięci. Jest to szczególnie istotne w kwestii balansu bieli, z którym możemy mieć problem, ponieważ miesza się nam bardzo dużo różnych rodzajów światła.

Skupmy się na emocjach, które pojawiają się na twarzach. Zwrócmy uwagę przede wszystkim na dzieci, które mają bardzo ekspresyjną mimikę twarzy. Aparat: Sony DSC-HX9V f/4.0, 1/20s, ISO 400, korekta ekspozycji: 0 EV, 43 mm, tryb: P

Mamy nadzieję, że nasz poradnik będzie Wam przydatny w trakcie tych wyjątkowych chwil. Skorzystajmy z okazji jaką są Święta Bożego Narodzenia i postarajmy się uwiecznić jak najlepiej. Zapraszamy do obejrzenia filmu instruktażowego i życzymy Wesołych Świąt!

Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

Produkcja sesji
Tekst i zdjęcia: Patryk Wiśniewski
Film: Michał Laskowski
Lektor: Karolina Kalinowska
Modele: Asia, Nadia i Lena Gorczyca, Sebastian Ciesielski
Makijaż: Emilia Zalewska
Produkcja: Marta Sułkiewicz

Dziękujemy Queens Garden za udostępnienie mieszkania pokazowego do produkcji

3
1
1
4