Podsumowanie

Wyniki testu:
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
8
Optyka:
8.5
Budowa:
9.5
Nasza ocena:

86%

Reprezentujący średnią półkę cenową, manualny Irix 45 mm f/1.4 obiecuje wykonanie i rezultaty godne obiektywu wyższej klasy. Sprawdziliśmy jak ta egzotyczna ogniskowa sprawdza się w praktyce.

Autor: Krzysztof Mularczyk

23 Wrzesień 2020
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Podsumowanie

Irix 45 mm f/1.4 to obiektyw, który w wielu aspektach bardzo pozytywnie nas zaskoczył. Szkło jest ostre, świetnie zbudowane i oferuje jeden z najwygodniejszych manualnych pierścieni ostrości, z jakimi mieliśmy do czynienia. Duża powierzchnia i stawiany opór sprawiają, że obiektywem ostrzy się pewnie i dokładnie, nawet przy małej głębi ostrości. Chętni będą mogli go też zablokować.

Oprócz tego, otrzymujemy bardzo dobrą kontrastowość (także podczas pracy pod światło) i przyjemną reprodukcję barw, a także miękkie, czyste rozmycie nieostrości, które spodoba się większości osób lubujących się w fotografowaniu na szeroko otwartej przysłonie. Szkło dobrze radzi sobie także z korekcją wad optycznych. Dystorsja praktycznie nie występuje, a aberrację chromatyczną będziemy w stanie dojrzeć jedynie w ekstremalnych sytuacjach, w samych rogach kadru. Obiektyw bardzo dobrze niweluje też odbicia światła.

Właściwie jedyną skazą na optyce jest dość duża winieta, która będzie wpływać na jasność brzegów aż do przysłony f/4, a przy przysłonie f/1.4 będzie obejmować praktycznie cały kadr. Czy to powód do płaczu? Winieta mimo wszystko wygląda tu całkiem przyjemnie i niektórym może nawet się spodobać.

Czy nowy obiektyw jest wart swojej ceny? Jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie lustrzanki, Irix reprezentuje bardzo wąskie grono obiektywów o podobnej ogniskowej. Wśród głównych konkurentów znajdziemy właściwie wyłącznie ciemniejszego, ale tańszego Tamrona i sporo droższą Sigmę. Obydwa szkła z systemami AF. Irix 45 mm f/1.4 wstrzeliwuje się w środek tej stawki i za uczciwą cenę oferuje bardzo dobre rezultaty, ale w manualnym tubusie. Wszyscy, którzy nie boją się manualnego trybu pracy powinni być z tego szkła zadowoleni. 

Plus image
plusy:
  • rozdzielczość
  • świetna budowa
  • wygoda ostrzenia
  • praca pod światło
  • dobra kontrola wad optycznych
Minus image
minusy:
  • duża winieta na niskich przysłonach
Oceny szczegółowe
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
8
Optyka:
8.5
Budowa:
9.5
Ocena ogólna

86%

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)