Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
8
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Panasonic
Nasza ocena:

84%

Dziś sprawdzamy czy druga odsłona reporterskiego zooma Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. o ekwiwalencie 70-200 mm f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa.

Autor: Michał Chrzanowski

7 Październik 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Poniżej przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości.

ekw. 70 mm f/22

ekw. 120 mm f/22

ekw. 200 mm f/22

Producent postarał się, by aberracja chromatyczna nie stanowiła większego problemu - choć na pierwszy rzut oka tego nie widać, gdy spojrzymy na powyższe wykresy. Wprawdzie wartości anomalii nie należą do małych, to jednak w większości przypadków występuje ona wyłącznie na brzegach kadru oraz na najmocniej domkniętej przysłonie - najwięcej na f/22. Poza tym wraz ze zwiększaniem długości ogniskowej rozkład oraz profil aberracji chromatycznej będą maleć - większa część kadru będzie pozbawiona tej wady. Oznacza to, że charakterystyczne przebarwienia kontrastowych fragmentów w większości sytuacji zdjęciowych nie powinny być zauważalne na zdjęciach. Tak naprawdę jakichkolwiek kolorystycznych obramowań możemy doszukać się jedynie na znacznych przybliżeniach kadru 1:1.

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/320s, f/22, ISO 2500, ogniskowa: 100 (ekwiwalent dla pełnej klatki 200)

1/100s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 100 (ekwiwalent dla pełnej klatki 200)

1/640s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 35 (ekwiwalent dla pełnej klatki 70)

1/1600s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 35 (ekwiwalent dla pełnej klatki 70)

1/1600s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 35 (ekwiwalent dla pełnej klatki 70)
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25