Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - test obiektywu

Wykonanie uniwersalnego i zaawansowanego szkła z pewnością nie jest proste i wielu producentów już się o tym przekonało. Dziś sprawdziliśmy, czy Olympus ze swoim najnowszym M.Zuiko 12-100 mm f/4 wychodzi z tej próby zwycięsko.

Nie przesadzimy, jeśli powiemy, że na obiektyw M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO czekało wielu fotografów. A to dlatego, że do tej pory w ofercie Olympusa brakowało zaawansowanego obiektywu o stałym świetle i uniwersalnym zakresie ogniskowych. Wszystko odmienił zaprezentowany w połowie ubiegłego roku najmłodszy reprezentant rodziny M.Zuiko Pro.

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO to uszczelniony zoom do zadań specjalnych, który pokrywa zakres ogniskowych 24-200 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki) oraz zapewnia stałe światło f/4. Do tego mamy otrzymać szybki, cichy i bardzo precyzyjny system autofokusa, który powinien sprawdzić się nawet w trudnym oświetleniu. Jednak prawdziwą perłą w koronie ma okazać się system optycznej stabilizacji obrazu oparty na technologii IS Sync. Obiektyw będzie doskonale współpracował z usprawnioną 5-osiową stabilizacją matrycy aparatu OM-D E-M1 Mark II, oferując skuteczność rzędu 6,5 EV - obiecuje producent.

Nowy M.Zuiko Digital 12-100 mm f/4 jest już dostępny w sprzedaży. Za tę konstrukcję trzeba jednak zapłacić 5690 zł, co może wydawać się już sporą kwotą jak za obiektyw o stałym świetle f/4. Jednak pamiętać trzeba, że dostajemy wszechstronny zakres ogniskowych, tubus odporny na warunki pogodowe oraz system stabilizacji obrazu, czyli wszystko to czego może potrzebować fotograf z żyłką podróżnika.

Gdy spojrzymy na system Mikro Cztery Trzecie to trudno w nim odszukać się silnej konkurencji. Tak naprawdę nie znajdziemy drugiego takiego szkła, które łączyłoby w sobie wszystkie te cechy. Niemniej jednak jeśli zależy nam na podobnym zakresie ogniskowych i uszczelnieniach to powinniśmy rozważyć zakup Olympusa M.Zuiko Digital ED 14-150 mm 1:4.0-5.6 II (2899 zł). Jednak w tym przypadku musimy pogodzić się ze zmiennym światłem. Ciekawie wygląda także Panasonic Lumix G Vario HD 14-140 mm f/4.0-5.8 ASPH. MEGA O.I.S. (2999 zł), który został wyposażony w optyczną stabilizację obrazu, jednak został pozbawiony uszczelnień.

Czy w takim razie model M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO przypadnie do gustu wymagającym fotografom? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w poniższym teście, gdzie zaprezentujemy wyniki, które otrzymaliśmy w naszym laboratorium oraz zdjęcia przykładowe wykonane w plenerze. Obiektyw testowaliśmy razem z aparatem Olympus OM-D E-M1 Mark II.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0