Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5
Optyka:
7
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

80%

Wykonanie uniwersalnego i zaawansowanego szkła z pewnością nie jest proste i wielu producentów już się o tym przekonało. Dziś sprawdziliśmy, czy Olympus ze swoim najnowszym M.Zuiko 12-100 mm f/4 wychodzi z tej próby zwycięsko.

Autor: Michał Chrzanowski

11 Luty 2017
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Podsumowanie

Bez wątpienia M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO to wyjątkowo uniwersalna konstrukcja, której brakowało w ofercie Olympusa. Jednak ta uniwersalność ma też swoją cenę. Układ optyczny, który zapewnia szeroki zakres ogniskowych o ekwiwalencie 24-200 mm nie mógł pozostać wolny od wad. Rozdzielczość obrazu, która jest wprawdzie bardzo wyrównana pomiędzy brzegami a centrum nie należy do najwyższych. Tak naprawdę optymalną jakość uzyskamy wyłącznie w przedziale f/4-f/8. Na pozostałych zdjęcia będą już charakteryzować się zwiększonym rozmyciem. W kwestii dystorsji – zwłaszcza na 12 mm – mogliśmy się spodziewać nieco lepszych wyników. W praktyce zniekształcenia obrazu będą już zauważalne na zdjęciach. Poza tym praca obiektu w sytuacjach kontrastowego oświetlenia również mogłaby być lepsza.

Jednak wymienione wady nowego M.Zuiko bledną przy jego licznych zaletach. Prawdziwą rewelacją okazała się optyczna stabilizacja obrazu, która w połączeniu z flagowcem Olympusa, modelem OM-D E-M1 Mark II potrafi zdziałać prawdziwe cuda. Za sprawą wykorzystanej technologii Sync IS możemy uzyskać naprawdę ciekawe efekty przy użyciu długich czasów naświetlania. Do tego dochodzi precyzyjny i ultraszybki autofokus, który nie myśli zwalniać nawet w prawdziwych ciemnościach. Oczywiście nie zapominamy także o imponującym zakresie ogniskowych, dzięki czemu możemy zredukować sprzęt brany w podróż do prawdziwego minimum, nie tracąc przy tym na wszechstronności i uniwersalności. Poza tym osobne słowa uznania należą się za wykonanie uszczelnionego tubusu. Tak naprawdę praca w ekstremalnie trudnych warunkach to żywioł nowego Olympusa.

Plusy

  • bardzo dobre wykonanie
  • uszczelniony tubus
  • precyzyjny i szybki autofokus
  • minimalna odległość ostrzenia 15 cm
  • wydajny system stabilizacji obrazu
  • dobra rozdzielczość w centrum i na brzegach kadru w zakresie przysłon f/4-f/8
  • odpowiednio korygowana aberracja
  • niewielka winieta
  • mała dystorsja w przedziale ogniskowych 50-100 mm

Minusy

  • duże wymiary (na tle konkurencji w systemie M 4/3)
  • słaba rozdzielczość obrazu w przedziale f/11-f/22
  • duża dystorsja na ogniskowej 12 mm
  • widoczne bliki i flary w momencie pracy w warunkach kontrastowego oświetlenia
Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5
Optyka:
7
Budowa:
8
Ocena ogólna

80%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
13
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)