Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/1.4E ED - Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8
Budowa:
8.5
Marka:
Nikon
Nasza ocena:

89%

Najnowszy Nikkor 105 mm f/1.4E ED to najjaśniejszy obiektyw w swojej klasie, który już określany jest mianem legendarnego. Jednak czy rozkocha w sobie profesjonalnych portrecistów?

Autor: Michał Chrzanowski

13 Styczeń 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Jak spojrzymy na poniższy wykres funkcji MTF50, który został wygenerowany dla plików RAW, to od razu zauważymy, że jest on wyjątkowo płaski. Oznacza to, że rozdzielczość jest niezwykle wyrównana w całym zakresie przysłon. Co więcej, jakość obrazu w centrum kadru jest wręcz rewelacyjna. Od razu widać, że producentowi zależało, by najlepszą rozdzielczość można było uzyskać na szeroko otwartej przesłonie. Już na maksymalnym otworze względnym f/1.4 zanotowaliśmy fantastyczny rezultat (41 lp/mm), który o ponad 20 lp/mm przekracza akceptowalną granicę. Zaś przymknięcie przysłony do f/2.8 sprawiło, że Nikkor przekształcił się w prawdziwą żyletę. Jednak największym zaskoczeniem była jakość obrazu uzyskana na brzegach planu fotograficznego. Ta prezentuje jedynie nieznacznie niższe wartości od tych otrzymanych w centrum, co uznajemy za niesłychane osiągnięcie.

Dla porównania zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla fotografii zapisanych w formacie JPEG. Algorytmy Nikona dobrze radzą sobie z wyostrzaniem obrazu, dzięki czemu rozdzielczość uległa podwyższeniu i wyrównaniu w stosunku do tych zanotowanych dla surowych plików. W efekcie zdjęcia będą prezentować zdecydowanie wyższą i jeszcze mniej zróżnicowaną rozdzielczość.

Rozdzielczość w praktyce

przysłona f/1.4
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
20
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
27
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)