Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/1.4E ED - Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8
Budowa:
8.5
Marka:
Nikon
Nasza ocena:

89%

Najnowszy Nikkor 105 mm f/1.4E ED to najjaśniejszy obiektyw w swojej klasie, który już określany jest mianem legendarnego. Jednak czy rozkocha w sobie profesjonalnych portrecistów?

Autor: Michał Chrzanowski

13 Styczeń 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Od typowych obiektywów portretowych nie powinniśmy wymagać ultraszybkiego autofokusa. Zdecydowanie bardziej liczy się precyzja całego układu. Pomóc w tym ma wewnętrzny mechanizm ogniskowania z falowym (SWM) i pierścieniowym napędem AF.

Ponadto znajdziemy także system wewnętrznego ogniskowania, który polega na przesuwaniu mniejszych soczewek środkowych i tylnych bez przesuwania większych soczewek umieszczonych z przodu. Dzięki takiemu rozwiązaniu przedni element jest nieruchomy, co umożliwia korzystanie z nakręcanych filtrów.

Nowy Nikkor w segmencie obiektywów portretowych prezentuje się bardzo dobrze. Minimalna odległość ostrzenia obiektywu wynosi jeden metr. Natomiast przeostrzanie z planu dalekiego na bliski zajmuje około 0,7 sekundy. Z kolei ustawianie ostrości na obiekty znajdujące się w podobnej płaszczyźnie trwa około 0,3 sekundy. Tak więc możemy mieć pewność, że będziemy w stanie uchwycić w kadrze niejeden decydujący moment.

Na tubusie znajdziemy wspomniany wcześniej klasyczny przełącznik aktywujący manualne ustawianie ostrości. Jednak pozostawienie go w pozycji M/A (Manual/Auto) pozwoli na płynne przejście pomiędzy automatycznym a ręcznym ostrzeniem bez potrzeby przełączania jakichkolwiek przycisków. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które świetnie sprawdza się w praktyce. W przeostrzaniu pomaga także wygodny pierścień, którego obrót o około 140 stopni spowoduje pokonanie pełnej skali odległości.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)