Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
89%
Najnowszy Nikkor 105 mm f/1.4E ED to najjaśniejszy obiektyw w swojej klasie, który już określany jest mianem legendarnego. Jednak czy rozkocha w sobie profesjonalnych portrecistów?
Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości.
Aberracja chromatyczna to częsty problem większości jasnych obiektywów. Jednak w przypadku nowego Nikkora zastosowane soczewki o superniskiej dyspersji (ED) w praktyce poradziły sobie dobrze. W efekcie ta wada układu optycznego nie powinna być uciążliwa. Niemniej jednak w pewnych warunkach może być widoczna, jednak głównie na powiększeniach 1:1. Zauważymy ją przede wszystkim w nieostrościach, gdzie objawi się jako charakterystyczne zabarwienie kontrastowych fragmentów kadru.
W całym zakresie przysłon wartość aberracji chromatycznej nie przekroczyła jednego piksela. Największą anomalię zaobserwowaliśmy na f/1.4, gdzie wyniosła 0.73 piksela. Tak więc zauważymy ją dopiero w warunkach laboratoryjnych.
Aberracja w praktyce