Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/1.4E ED - Aberracja chromatyczna

Najnowszy Nikkor 105 mm f/1.4E ED to najjaśniejszy obiektyw w swojej klasie, który już określany jest mianem legendarnego. Jednak czy rozkocha w sobie profesjonalnych portrecistów?

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Jakość obrazu:
9.5
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8
Budowa:
8.5
Nasza ocena
89%
Spis treści
Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/1.4E ED - test obiektywu Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości.

Aberracja chromatyczna to częsty problem większości jasnych obiektywów. Jednak w przypadku nowego Nikkora zastosowane soczewki o superniskiej dyspersji (ED) w praktyce poradziły sobie dobrze. W efekcie ta wada układu optycznego nie powinna być uciążliwa. Niemniej jednak w pewnych warunkach może być widoczna, jednak głównie na powiększeniach 1:1. Zauważymy ją przede wszystkim w nieostrościach, gdzie objawi się jako charakterystyczne zabarwienie kontrastowych fragmentów kadru.

W całym zakresie przysłon wartość aberracji chromatycznej nie przekroczyła jednego piksela. Największą anomalię zaobserwowaliśmy na f/1.4, gdzie wyniosła 0.73 piksela. Tak więc zauważymy ją dopiero w warunkach laboratoryjnych.

Aberracja w praktyce

Spis treści
Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/1.4E ED - test obiektywu Konstrukcja Ustawianie ostrości Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Nikon
logo logo
Magazyny
Zamów