Panasonic Lumix GX7 - Fotografowanie

Po sukcesie Olympusa OM-D E-M5 na odpowiedź konkurencji musieliśmy czekać ponad rok. Panasonic Lumix GX7, bo o nim mowa, prezentuje się jednak tak, że warto było zaczekać. Nowa 16-megapikselowa matryca, wbudowany wizjer, odchylany ekran, łączność bezprzewodowa, usprawniony autofokus oraz nowa stabilizacja w korpusie. Jak poradzi sobie na tle konkurencji?

Autor: Patryk Wiśniewski

23 Sierpień 2013
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Szybkość działania

Lumix GX7 z obiektywem 14-42 mm f/3.5-5.6 jest gotowy do działania po około 1 sekundzie od włączenia, co należy zaliczyć do bardzo dobrych rezultatów. Przy zastosowaniu stałoogniskowego obiektywu czas ten nie ulega zmianie. Warto przy tym zaznaczyć, że dotyczy to działania z autofokusem, bez którego Lumix nieznacznie przyspiesza.

Reakcja na wciśnięcie spustu migawki jest natychmiastowa, więc nie ma problemów z uchwyceniem dynamicznych scen dokładnie w momencie, w którym chcemy. Nie można też narzekać na prędkość zgrywania zdjęć, nawet w tandemie RAW + JPEG.

Szybko działa dotykowy ekran, zarówno w trybie fotografowania - zmiana punktu AF, menu dotykowe, Q. Menu, jak i odtwarzania - przewijanie zdjęć, powiększanie, poruszanie się po nich. Podsumowując flagowy Lumiks zachowuje się dokładnie tak jak oczekujemy od wysoko plasowanych propozycji.

Jedyne zastrzeżenia możemy mieć do wolno zmieniających się parametrów ekspozycji przy obrocie tarczy. Co ciekawe mimo, że na ekranie jeszcze nie mamy ostatecznej wartości parametru, po wciśnięciu spustu migawki aparat od razu wie o ile stopni przekręciliśmy tarczę.

Zdjęcia seryjne

Lumix GX7 oferuje zdjęcia seryjne w pełnej rozdzielczości z prędkością 5 kl/s i rzeczywiście osiąga taki rezultat. W przypadku ciągłego autofokusa prędkość spada do 4,3 kl/s. Możemy także włączyć super szybką serię zdjęć, w jej przypadku nie mamy możliwości korzystania z Live View, a aparat wykonuje serię zdjęć z prędkością 40 kl/s, która trwa dwie sekundy. Problemem jest to, że zdjęcie 4 megapikselowe jest kropowane ze środka kadru, a przed wciśnięciem spustu migawki tego nie widzimy. W związku z tym ostateczne zdjęcie bardzo odbiega od tego co widzimy w wizjerze.

W przypadku serii RAW+JPEG aparat nie umożliwia tylko skorzystania z super szybkiej serii. Prędkość nie spada co zasługuje na pochwałę. Aparat nie ma najmniejszego problemu ze zgrywaniem oraz wykonywaniem kolejnych zdjęć.

Pomiar ostrości

Jeżeli chodzi o szybkość pomiaru ostrości w bezlusterkowcach Panasonic wyznacza standardy praktycznie od samego początku systemu. Nie inaczej jest z GX7, który ostrzy jak przyzwoita lustrzanka.

W dobrych warunkach oświetleniowych GX7 osiąga czasy poniżej 0,2 sekundy i to przy dłuższych ogniskowych. W słabszym oświetleniu z pomocą przychodzi skuteczna lampa wspomagająca, świecąca dość mocno na kolor pomarańczowy. Autofokus gubi się jedynie na jednolitych fakturach i w trudnym oświetleniu.

Pomiar światła

GX7 oferuje tradycyjny zestaw trybów pomiaru światła: wielopunktowy, centralnie ważony i punktowy. Dostajemy się do nich przez menu podręczne - Q Menu. Pomiar światła możemy także przypisać pod jednym z czterech definiowanych przycisków.

10/6400 s, f/9.0, ISO 200, ogniskowa: 36 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Podczas testu głównie korzystaliśmy z pomiaru wielopunktowego, który w większości przypadków dawał poprawnie naświetlone sceny. GX1 dobrze radzi sobie także ze światłem wpadającym w obiektyw.

Tryby ekspozycji

Panasonic GX7 oferuje standardową tarczę trybów ekspozycji, na której znajdziemy tryby P, A, S, M, iAuto, Scenerie i tryb Kreatywnego Sterowania. Kolejne tryby C1, C2 i C3 pozwalają na zapamiętanie ustawień własnych. Ostatnim trybem dostępnym w GX7 jest filmowanie.

zakładka kreatywnego sterowania

Szybki dostęp do filmowania mamy dzięki przyciskowi REC, który także umieszczono na górnej ściance.

10/6400 s, f/4.5, ISO 200, ogniskowa: 24 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Bracketing

Zakładka bracketingu znajduje się wśród innych ustawień napędu pod dolnym przyciskiem nawigatora. Do dyspozycji mamy 3, 5 lub 7 zdjęć wykonanych ze zmianą ekspozycji co 1/3, 2/3 i 1 EV.

Filmowanie

Panasonic Lumix GX7 pozwala na nagrywanie filmów w rozdzielczości Full HD. Filmy możemy zapisywać w formacie MP4 lub AVCHD, pierwszy z nich jest bardziej powszechny i odtwarzany przez wiele programów, natomiast drugi charakteryzuje się wysoką kompresją połączoną z niezłą jakością. Podczas filmowania GX7 pozwala korzystać z ciągłego autofokusa, który radzi sobie całkiem dobrze skutecznie ustawiając ostrość. Dźwięk jest nagrywany za pomocą wbudowanego mikrofonu stereo. Filmy nagrywane przez GX7 są bardzo dobrej jakości, nie ustępując amatorskim kamerom, z tą różnicą, że w GX7 możemy zastosować różne obiektywy.

Podsumowanie

Panasonic Lumix GX7 to aparat, który umożliwia skupienie się wyłącznie na fotografowaniu. Świetna ergonomia jest uzupełniana szybkim autofokusem, skutecznym pomiarem światła. Poza tym GX7 nagrywa filmy Full HD z działającym skutecznie autofokusem.

+ szybkość działania

+ szybki autofokus

+ pomiar światła

+ łatwy dostęp do trybów ekspozycji

+ automatyczny balans bieli

+ filmowanie w Full HD

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)