Apple Aperture 2 - test

Pliki RAW są pewnego rodzaju cyfrowym negatywem, który jest w stanie pomieścić znacznie więcej informacji niż jesteśmy w stanie przenieść na papier fotograficzny czy do pliku JPEG. Często RAW-y są tylko materiałem wyjściowym do osiągnięcia dużo ciekawszego efektu na zdjęciu końcowym. Właśnie dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej kilku programom do obróbki właśnie tego formatu plików. W tym tygodniu przyjrzymy się programowi Aperture 2.0
Tak jak w czasach powiększalników, filtrów gradacyjnych, chemii fotograficznej i ciemni mieliśmy możliwość wyciągania z negatywów tego, co w normalnym procesie było mało kontrastowe i mdłe. Tak teraz mamy dostęp do programów, które pozwalają nam na dużo większą ingerencję w nasze fotografie pod warunkiem, że będziemy korzystać z plików w formacie RAW.

RAW-y pozwalają na zachowanie najwyższej jakości obrazu oferowanej przez aparat. Format RAW charakteryzuje się dużym zakresem tonalnym, brakiem kompresji stratnej i 12 lub 14 bitową głębią (pliki JPEG - 8 bitów). RAW-y są cyfrowym odpowiednikiem negatywu, a jego konwersję możemy potraktować jako wywoływanie. Pliki RAW nie zawierają obrazu przetworzonego przez oprogramowanie aparatu lecz "surowe" (ang. raw) dane ze światłoczułej matrycy. Przeniesienie obróbki obrazu z aparatu do komputera pozwala na wprowadzenie większej ilości zmian niż w aparacie. Dodatkowo mamy dużo większy wpływ na zmiany jakie dokonujemy i widzimy efekty w kolejnych etapach pracy nad zdjęciem.

Na rynku jest dostępnych kilka programów, które umożliwiają obróbkę RAW-ów. Dzisiaj omówimy propozycję kalifornijskiej firmy Apple - Aperture 2.0. W kolejnych artykułach zajmiemy się programami Lightroom 2 oraz Capture NX2. Wraz z ostatnim artykułem z tej serii przyjrzymy się tym samym zdjęciom wywołanym przez różne programy.

Test Aperture 2.0 został podzielony na następujące części:

 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?
18 Wrz 2018
Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?
1
Panasonic GH5, GH5S i G9 - mistrzowskie trio
28 Sie 2018
Linia topowych korpusów Panasonic to dziś propozycja zarówno dla wymagających filmowców jak i profesjonalnych fotografów. Przyglądamy się bliżej flagowym modelom.
0
“Każde spotkanie z nimi jest wspaniałym przeżyciem”. O fotografowaniu niedźwiedzi opowiada Marcin Dobas
10 Sie 2018
Fotografia dzikich zwierząt to nie sport dla wybranych. Zapierające dech w piersiach ujęcia natury są w zasięgu większości z nas. Trzeba tylko dobrze się przygotować, planować i wiedzieć gdzie szukać interesujących nas osobników. O tym, jak fotografować dzikie niedźwiedzie opowiada fotograf i podróżnik, Marcin Dobas.
0
Notebook z górnej półki czy budżetowy monitor graficzny? O to, co lepiej sprawdzi się w edycji zdjęć zapytaliśmy eksperta
31 Lip 2018
Czy dobry notebook jest wystarczający do zawodowej pracy fotograficznej? Jak wypada w zestawieniu z najtańszymi na rynku monitorami graficznymi?  Na co zwracać uwagę przy wyborze monitora? Zapytaliśmy o to eksperta, Radka Witana ze sklepu Wzorniki.eu.
0