Branża
Canon zmienia sposób świadczenia usług gwarancyjnych i serwisowych w Polsce - od teraz aparaty będą naprawiane w Niemczech
Kupiłeś aparat i z przerażeniem stwierdzasz, że lepsze zdjęcia nadal robi twój smartfon? Jeśli nadal korzystasz z dołączonego do zestawu zoomu, jak najszybciej wymień go na stałkę i poczuj różnicę. Oto najlepsze propozycje na pierwszy obiektyw do każdego systemu.
To scenariusz stary jak świat, a przynajmniej jak fotografia cyfrowa. Po miesiącach oszczędzania kupujemy wreszcie wymarzony aparat gotowi na podbój fotografii, by nasz zapał został brutalnie ostudzony przez jakość zdjęć. Oczywiście dużą rolę grają tu nasze umiejętności (a często ich brak), ale nawet z najlepszym warsztatem nie przeskoczymy niektórych ograniczeń, które nakłada na nas optyka.
Kupując pierwszy aparat, często kuszeni jesteśmy zestawami z kitowymi zoomami. Określenie kit nawiązuje oczywiście do faktu dołączenia obiektywu do zestawu zestawu z aparatem, ale dobrze też opisuje wrażenia płynące z pracy z tego rodzaju optyką. Obiektywy te oferują zwykle praktyczny zakres ogniskowych, który teoretycznie dobrze odpowiada zapotrzebowaniom początkujących, a do tego są tanie i zwiększają koszt aparatu o raptem kilkaset złotych, ale ma to swoją cenę.
Lepszym wyborem od kitowego zoomu jest nawet tania, jasna 50-tka, którą znajdziemy w każdym systemie
Kitowe zoomy są przede wszystkim ciemne, co z jednej strony utrudnia fotografowanie w trudniejszych warunkach oświetleniowych i wymusza na aparacie stosowanie wyższych czułości i idąca za tym degradację obrazu, a z drugiej oferują zwykle przeciętną optykę, której można sporo zarzucić w kwestiach takich jak rozdzielczość, aberracja chromatyczna, winietowanie czy praca pod światło. Przede wszystkim jednak mała jasność uniemożliwia uzyskanie atrakcyjnej plastyki i przyjemnie rozmytego tła, które kojarzą nam się z profesjonalnie wyglądającymi zdjęciami. Jeśli dodamy do tego fakt, że owo rozmycie jest dziś w stanie całkiem skutecznie symulować większość smartfonów, nietrudno poczuć się przytłoczonym przez nasze pierwsze doświadczenia z „prawdziwym” aparatem.
Zanim więc bez namysłu zdecydujemy się na zakup aparatu w zestawie, warto odłożyć nieco więcej pieniędzy i wybrać obiektyw, które od razu pozwoli nam robić takie zdjęcia, jakich oczekujemy. Co prawda koszt prawdziwie profesjonalnej optyki potrafi niejednokrotnie przekraczać wartość samego aparatu, ale na szczęście w każdym systemie znajdziemy również praktyczne, stosunkowo niedrogie obiektywy, które pozwolą nam uzyskać ciekawe rezultaty niedużym kosztem.
Aby ułatwić Wam poszukiwania, wspólnie ze sklepem cyfrowe.pl prezentujemy przegląd przystępnych cenowo obiektywów stałoogniskowych z katalogu każdego producenta, w sam raz na początek waszej przygody z aparatami. Podane ceny są orientacyjne. Wiele z wymienionych obiektywów objętych jest aktualnie promocjami. Szczegóły znajdziecie na stronie sklepu.
Jedyna tak szeroka budżetowa stałka w pełnoklatkowych systemach bezlusterkowych, będzie ciekawym wyborem dla amatorów fotografii krajobrazu i architektury, ale przede wszystkim dla vlogerów - oferuje praktyczny kąt widzenia a dzięki kompaktowej budowie tworzy z aparatem zgrabny i lekki zestaw, który nie będzie ciążył w ręce. Będzie równie atrakcyjnym wyborem do aparatów APS-C, w których zaoferuje nam ekwiwalent 24 mm.
Jeden z najtańszym obiektywów 35 mm f/1.8 na rynku będzie świetną propozycją do fotografii ulicznej i dokumentalnej a nawet szerszego portretu. To też jeden z najciekawszych wyborów do utrwalania codziennych chwil z życia. Na tle rynkowej konkurencji obiektyw wyróżnia się stabilizacją i możliwościami makro i - pozwala na ostrzenie z minimalnej odległości 17 cm, oferując skalę powiększenia 1:2.
Najtańsza, ale i prawdopodobnie najbardziej uniwersalna stałka w budżetowej ofercie Canona. Nie bez powodu obiektywy 50 mm nazywane są obiektywami standardowymi - są na tyle szerokie, by z powodzeniem uchwycić różnego rodzaju scenki rodzajowe, ale też na tyle wąskie, by tworzyć węższe portrety z ciekawą plastyką. Użytkownikom aparatów APS-C posłuży zaś jako typowa portretówka, oferują ekwiwalent 75 mm. Canon RF 50 mm f/1.8 STM cechuje się także wyjątkowo kompaktową konstrukcją, dzięki czemu będzie świetnym kompanem do fotografowania na co dzień.
Podstawowa propozycja dla osób zainteresowanych bardziej formalnym portretem, fotografią modową czy reklamową. Doskonale sprawdzi się także w fotografii dziecięcej. Propozycja Canona, podobnie jak model 35 mm, wyróżnia się wbudowaną stabilizacją i trybem makro - pozwala na ostrzenie już z 35 cm, oferując powiększenie 1:2. Świetnie poradzi sobie z fotografowaniem różnego rodzaju detali.
Jeden z najbardziej popularnych obiektywów stałoogniskowych w systemie Sony E. Łączy niewielkie wymiary i przystępną ceną z ostrą optyką i atrakcyjną plastyką. Świetnie nada się tak do reportażu i dokumentu, jak i szerszego portretu czy lifestylowej fotografii kulinarnej. Obiektyw jest także naprawdę szybki i świetnie współpracuje z systemem AF, nadając się tak do fotografii, jak i filmowania.
Budżetowa, standardowa 50-tka w wydaniu Sony. Mając 8 lat na karku, jest już konstrukcją dosyć leciwą i nie tak wydajną jak najnowsze stałki w ofercie producenta, ale to nadal tak samo uniwersalny obiektyw, jak wszystko jasne modele 50 mm. Nada się do szerokiej gamy zastosowań, od dokumentowania codzienności i szeroko pojętego lifestyle’u, po fotografię produktową i portretową.
Nieco ciemniejsza i droższa alternatywa dla podstawowej stałki 50 mm, ale za to bardziej dopracowana pod względem optyki i oferująca pełnoprawny tryb makro. Obiektyw oferuje powiększenie 1:1 i pozwala na ostrzenie z minimalnej odległości 16 cm. Sprawdzi się zarówno w typowych zastosowaniach makrofotografii przyrodniczej, ale będzie także doskonałym wyborem do fotografii produktowej, kulinarnej czy w końcu - portretu.
Najtańsza pełnoklatkowa portretówka w ofercie jednego z głównych producentów. Poza przystępną ceną ma jednak do zaoferowania także naprawdę dobrą optykę i bardzo atrakcyjne rozmycie. To obiektyw, który spodoba się zarówno amatorom, jak i bardziej zaawansowanym użytkownikom, będąc ciekawym wyborem zarówno do klasycznego portretu, jak i fotografii modowej czy ślubnej.
Jedyny taki szeroki kąt w budżetowej ofercie systemów bezlusterkowych. 28 mm to ulubiona ogniskowa wielu fotografów ulicznych i reportażystów, a kompaktowe wymiary czynią z tego modelu wyjątkowo praktyczny obiektyw do fotografowania na co dzień. Co ważne, będzie to także bardzo ciekawe szkło dla użytkowników aparatów APS-C, oferując ekwiwalent 40 mm.
Najnowszy przybytek w ofercie producenta przełamuje rynkowe dogmaty, oferując najtańszy na rynku super jasny obiektyw 35 mm. Mimo agresywnej wyceny szkło obiecuje dobre rezultaty w zakresie optyki i zachowuje przystępne gabaryty, dzięki którym bez problemów móż stać się towarzyszem codziennych fotospacerów.
Kolejny po modelu 28 mm f/2.8 reprezentant taniej, kompaktowej serii stałek Nikona. Oferując ogniskową 40 mm jest być może najbardziej uniwersalnym szkłem w całym tym zestawieniu. Nada się zarówno do dokumentu i reportażu, jak i portretu, produktu, kulinariów czy fotografii lifestylowej. Nie bez powodu wielu fotografów uważa obiektywy 40 mm za najbardziej wszechstronne ze wszystkich.
Klasyczna jasna 50-tka w wydaniu Nikona. Od swoich konkurentów różni się jednak tym, że zbudowana została wokół typowo profesjonalnej optyki serii S, która pozwoli uzyskać widocznie lepsze rezultaty od budżetowych stałek konkurencji. Owszem, jest od nich droższa, ale w pełni przygotowana nawet na zawodowe zastosowania.
Kolejny reprezentant profesjonalnej serii S i kolejny raz ten sam kompromis. Ta portretówka jest nieco większa i droższa od swoich rynkowych rywali, ale w odróżnieniu od nich oferuje optykę z górnej półki, którą z powodzeniem wykorzystamy także w przypadku realizacji ważnych zleceń.
Najszerszy z niedrogich obiektywów Fujifilm oferuje ekwiwalent ogniskowej 24 mm, będąc ciekawym szkłem do reportażu i architektury czy bardziej statycznych vlogów i realizacji filmów na YouTube. Jest przy tym naprawdę mały i elegancki, tworząc zgrabny zestaw z aparatem.
Obiektyw typu pancake, który ma szansę sprawić, że na nowo odkryjecie wygodę fotografowania. Prawie nic nie waży i jest naprawdę płaski, co sprawia, że aparat będziemy mogli bez problemu chować do większej kieszeni. Z kolei uniwersalna ogniskowa (ekwiwalent 40 mm) pozwoli swobodnie wykorzystywać go bardzo szerokim wachlarzu zastosowań fotograficznych.
Odpowiednik budżetowej 50-tki w systemie Fujifilm X, oferuje wszystko to, czego możemy oczekiwać po tego typu obiektywie - jest mały, niedrogi i oferuje całkiem niezłą optykę, pozwalającą uzyskać przyjemną plastykę. Zainteresowanym radzimy też zwrócić uwagę na wersję XC 35 mm f/2 - to ten sam obiektyw, ale z racji braku uszczelnień i plastikowej konstrukcji prawie o połowę tańszy.
Kompaktowa portretówka systemu Fujifilm X jest jedną z najmniejszych w tym zestawieniu. Oferując ekwiwalent 75 mm dobrze sprawdzi się nie tylko w zwykłym portrecie, ale też fotografii modowej, produktowej czy dziecięcej. Jak wszystkie szkła z serii R WR może pochwalić się metalową konstrukcją i uszczelnieniami. Jest także naprawdę niezła pod względem optyki.
Reporterski standard w wydaniu Panasonica podąża podobnym tropem, co analogiczna konstrukcja Nikona. W podstawowej stałce otrzymujemy wysokiej jakości optykę, która sprawdzić ma się także w bardziej wymagających realizacjach, a obiektyw jest także zoptymalizowany pod kątem rejestracji wideo. Różnicą są jednak znacznie bardziej kompaktowe wymiary, dzięki którym model Lumixa staje się nie zobowiązującą propozycją do fotografowania na co dzień.
Najtańsza z serii kompaktowych stałek Lumix S to typowa jasna 50-tka, która sprawdzi się w tylu zastosowaniach, ile jesteśmy ich w stanie wymyśleć. Podobnie jak model 35 mm bazuje na dobrze zoptymalizowanej optyce, którą z powodzeniem możemy wykorzystywać także w wymagających realizacjach.
Najdłuższa ogniskowa w linii niewielkich, jasnych stałek Panasonica to typowy obiektyw portretowy, który znajdzie zastosowanie w fotografii modowej, beauty, produktowej, ślubnej czy dziecięcej, a także podczas filmowana. Dobre osiągi optyczne pozwolą swobodnie eksploatować obiektyw na polu fotografii zawodowej.
Kompaktowy odpowiednik obiektywu 34 mm, będzie bardzo dobrym pierwszym wyborem do fotografii ulicznej, dokumentalnej i szerszego portretu. Jeden z najmniejszych obiektywów w tym zestawieniu, będzie doskonałą parą dla niewielkich korpusów systemu Mikro Cztery Trzecie.
Równie kompaktowy i równie jasny odpowiednik obiektywu 50 mm. To klasyczny, mały standard, którego przez większość czasu nie będziecie zdejmować z aparatu. Pozwoli zarówno na fotografowanie codziennych chwil, jak i tworzenie portretów czy zdjęć produktowych.
Ukryty diament systemu Mikro Cztery Trzecie. Ten niepozorny maluch oferuje bardzo dobrą optykę i ogniskową o ekwiwalencie 90 mm. Świetnie sprawdzi się w portrecie, modzie, fotografii beauty i dziecięcej. Najmniejsza portretówka w tym zestawieniu.
Prawdopodobnie jedyny specjalistyczny obiektyw makro z autofokusem, będący w zasięgu początkujących. Szkło oferuje ekwiwalent ogniskowej 120 mm i powiększenie 2:1, pozwalając na wygodne fotografowanie wyjątkowo małych obiektów - z odległości raptem 3 cm od przedniej soczewki. Obiektyw idealny do typowej przyrodniczej amrkofwotografii, który jednak sprawdzi się także w fotografii produktowej czy bardziej formalnym portrecie.
Od lat jeden z najlepszych, najtańszych i najjaśniejszych odpowiedników obiektywu 35 mm do aparatów z matrycami APS-C. Szkło zamyka wysokiej jakości optykę i sprawny system AF w niewielkiej konstrukcji, która dobrze pasuje do mniejszych aparatów.
Przedstawiciele tej samej kompaktowej, jasnej serii Contemporary, ale tym z razem z optyką o ekwiwalencie ogniskowej 45 mm. Jak wszystkie tego typu szkła sprawdzi się w szerokim zakresie zastosowań - od dokumentu, poprzez portret, aż po fotografie produktową i kulinarną.
Najdłuższa stałka w linii szkieł do aparatów APS-C, oferuje ekwiwalent 84 mm i sprawdzi się wszędzie tam, gdzie może przydać się nam typowy obiektyw portretowy. Jest to najmniejszy obiektyw w tej serii, który może pochwalić się bardzo dobrze zoptymalizowaną optyką. To szkło, którym z powodzeniem można wykonać zawodową sesję.
Najtańszy tak szeroki obiektyw do aparatów APS-C. Oferując ekwiwalent ogniskowej 18 mm świetnie sprawdzi się w szeroko pojętym vlogowaniu, a spodoba się także - a może nawet przede wszystkim - fotografom krajobrazu, wnętrz czy architektury. Jest przy tym niewielki i tworzy zgrany, lekki zestaw z aparatem.
Niedroga propozycja na pełnoklatkowy szeroki kąt, który w niskiej cenie oferuje niecodzienną specyfikację i optykę, która równać ma się z konstrukcjami natywnymi. Sprawdzi się zarówno w niezobowiązującym reportażu, jak i fotografii krajobrazowej czy nocnego nieba. Będzie także ciekawą propozycją do fotografowania na co dzień dla osób, które lubią szerokie kąty.
Jeden z najtańszych reporterskich standardów w tym zestawieniu. Choć pod niektórymi względami nie może równać się z konstrukcjami Sony i Nikona, to będzie świetną propozycją dla osób, które chcą po prostu zasmakować fotografowania obiektywami 35 mm. Jego niewątpliwą zaletą jest niewielki rozmiar, dzięki któremu będzie wygodnym obiektywem do fotografowania na codzień czy podczas wakacji.
Jasny, nieco szerszy niż zwykle standard w wydaniu Samyanga. Dzięki nieco krótszej ogniskowej spodoba się wszystkim tym, którzy obiektywy standardowe chcą wykorzystywać także do dokumentu, reportaży czy fotografowania miejskich scen. Sprawdzi się oczywiście także w portrecie, lifestyle’u i fotografii produktowej.
Krótki, niedrogi teleobiektyw Samyanga będzie świetną propozycją dla wszystkich, którym standardowe obiektywy 85 mm wydają się zbyt ciasne. Samyang AF 75 mm f/1.8 pozwala zawrzeć w kadrze nieco więcej, a zarazem nie kompresuje tak mocno perspektywy, pozwalając zachować mniej formalny charaktery wykonywanych portretów. Z racji ogniskowej, dobrze sprawdzi się także w fotografii produktowej i detalu.
Zamiast typowej portretówki ze światłem f/1.8 Samyang w tylko niewiele wyższej cenie oferuje szkło ze światłem f/1.4, które przy okazji bryluje w zakresie możliwości. Reprezentując najnowszą generację obiektywów producenta model Samyang AF 85 mm f/1.4 jest rekordów lekki, oferuje usprawniony silnik AF i optykę, która godnie konkuruje z natywnymi statkami z wyższej półki.
Najtańszy tak szeroki obiektyw w tym zestawieniu, a do tego bardzo kompaktowy. Spodoba się fotografa architektury, wnętrz, krajobrazu i amatorom astrofotografii. Będzie też prawdopodobnie najbardziej atrakcyjnym wyborem dla użytkowników pełnej klatki, którzy szukają obiektywu do nagrywania vlogów, ulicznych reportaży czy filmów na YouTube. Co najważniejsze, jest to też konstrukcja niezła optycznie i bardzo przystępnie wyceniona.
Klasyczna reporterska stałka w wydaniu Viltroxa. Nie jest to najdoskonalszy obiektyw tego typy na rynku, ale jest zarazem najbardziej przystępną propozycją tego typu w segmencie pełnej klatki. Spodoba się osobom zainteresowanym dokumentem i reportażem, fotografią ślubna, kulinarną i portretową.
Superkompaktowa i supertania propozycja na obiektyw standardowy. Choć nie szczyci się rekordową jasności, to może zaoferować nam jedną z najbardziej użytecznych ogniskowych do codziennego fotografowania, którą wykorzystamy niemal w każdym rodzaju fotografii. A w przypadku portretów światło f/2.5 na pełnej klatce i tak pozwoli nam uzyskać przyjemną dla oka plastykę obrazu i wyraźne rozmycie.
Najtańszy reprezentant obiektywów portretowych w segmencie pełnoklatkowym, a zarazem konstrukcja, która może godnie konkurować z produkcjami natywnymi. Prawdopodobnie najbardziej opłacalny wybór dla hobbystów, którzy niedużym kosztem chcą spróbować swoich sił w fotografii modowej i portretowej.
Najbardziej przystępny cenowo ekwiwalent obiektywu 35 mm do aparatów z mniejszymi matrycami. Jest kompaktowy, oferuje przyzwoitą optykę i dużą jasność, pozwalając amatorom uzyskać ciekawą plastykę na zdjęciach dokumentalnych i reportażowych.
Reprezentujący tę samą kompaktową jasną serię ekwiwalent obiektywu 50 mm. Nie jest to najtańszy standard na rynku, ale najtańszy oferujący taką jasność, co powinni docenić hobbyści, którym zależy na uzyskaniu jak największego rozmycia nieostrości. Szkło sprawdzi się w fotografii portretowej, produktowej i węższym dokumencie.
Najnowszy supertani obiektyw portretowy do aparatów APS-C w systemach Fujifilm X, Nikon Z, a niebawem prawdopodobnie także Sony E. Nie jest tak jasny jak szła z serii f/1.4, ale za to jest bardzo kompaktowy i może pochwalić się bardzo dobra ostrością. Najbardziej przystępna propozycja do stawiania pierwszych kroków na polu fotografii mody i portretu.